Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na dokumentację projektową rewitalizacji linii Gorzów Wielkopolski – Międzychód wartą blisko 20 mln zł. Inwestycja z programu „Kolej Plus” przywróci połączenia na trasie nieużywanej od 1995 r.
Konsorcjum firm Infra – Centrum Doradztwa oraz RDK Projekt przygotuje dokumentację dla trzech linii kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) i Szamotuły – Międzychód (nr 368). Projekt zakłada dostosowanie tras do prędkości 160 km/h – o 40 km/h wyższej niż pierwotnie planowano – oraz docelową elektryfikację.
Projektujemy już trasę na wielkopolskim odcinku, teraz zaczynamy szykować dokumentację dla lubuskiego fragmentu. Co ważne, na obu komponentach osi wprowadzamy wyższe parametry, co pozwoli osiągnąć możliwie jak najlepsze efekty dla podróżnych. Wydatkując środki publiczne niezmiennie przyświeca nam bowiem jeden cel: tworzenie infrastruktury najwyższe jakości. Podniesienie prędkości i elektryfikacja to gwarancja szybkich, niezawodnych i bardziej komfortowych przejazdów, a właśnie na takiej kolei nam zależy – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Najszybsze pociągi z postojami w Szamotułach, Sierakowie, Międzychodzie i Skwierzynie pokonają trasę Poznań – Gorzów Wielkopolski w 78 min, a składy regionalne w 120 min. Z kolei na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski czasy przejazdu wyniosą odpowiednio 31 i 57 min. Przed zawieszeniem ruchu w 1995 r. podróż między tymi miastami trwała od półtorej do dwóch i pół godz.
Na 30-kilometrowym odcinku Skwierzyna – Międzychód PLK przebuduje tor i zamontuje nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk). Podobna modernizacja obejmie 28 km linii nr 367 między Skwierzyną a Gorzowem Wielkopolskim oraz 6 km odcinek Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (nr 415).
Kolej łączy, ale żeby tak było w rzeczywistości, konieczna jest szersza i kompleksowa perspektywa. Z tego względu, po gruntownej analizie, poprawiliśmy pierwotne założenia, wprowadzając do dokumentacji projektowej lepsze parametry. Dzięki temu umożliwimy sprawne przejazdy pociągów nie tylko w ruchu regionalnym, ale i ruchu międzywojewódzkim. W rezultacie chcemy, aby za kilka lat odcinek Poznań – Gorzów Wielkopolski podróżni mogli sprawnie i wygodnie przejechać nowoczesnym pociągiem zasilanym trakcją elektryczną – powiedział Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PLK SA.
Sieć nowych przystanków zwiększy dostępność kolei
Między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem powstanie rozbudowana sieć przystanków. Pasażerowie będą mogli korzystać z peronów w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej, Chełmsku, Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowskim i Deszcznie. W samym Gorzowie Wielkopolskim PLK planuje przystanki w dzielnicach Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce oraz trzy nowe lokalizacje: Zachód, Zakanale i Strefa Ekonomiczna.
Wszystkie perony otrzymają wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Antypoślizgowa nawierzchnia zostanie wyposażona w ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych, a pochylnie ułatwią dostęp pasażerom z ograniczoną mobilnością.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w pierwszym kwartale 2028 r. W ramach programu „Kolej Plus” PLK przygotuje trasę pod budowę sieci trakcyjnej poprzez wykonanie fundamentów. Sama elektryfikacja zostanie uwzględniona w przetargu na roboty budowlane jako prawo opcji – realizacja będzie zależna od dostępności środków finansowych lub konieczności pozyskania alternatywnych źródeł.
Lubsko połączy się z Zieloną Górą
Program „Kolej Plus” obejmuje również rewitalizację 18-kilometrowego odcinka Lubsko – Bieniów na linii nr 275 (Wrocław Muchobór – Gubinek). Tor zostanie przebudowany i przystosowany do jazdy pociągów spalinowych z prędkością 120 km/h. Kluczowa dla projektu będzie budowa mijanki w Letnicy, która umożliwi włączenie rewitalizowanej trasy w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370) i zapewni bezpośredni dojazd z Lubska do Zielonej Góry.
W ramach inwestycji powstaną perony w trzech lokalizacjach w Lubsku (Karaś, centrum i Wschodnie) oraz w Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie i Biedrzychowicach Dolnych. PLK wyremontuje również stację Bieniów. Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku planowane jest na koniec 2028 r.

Fot. PLK SA
Zobacz również: