Rewolucja na torach? Uruchomią szybki pociąg z Londynu do Berlina

10 godzin temu

Podróże kolejowe między Wielką Brytanią a kontynentalną Europą przez lata były zdominowane przez pociągi Eurostar. Brytyjczycy mogą w tej chwili podróżować bez przesiadek wyłącznie do Francji, Belgii oraz Niderlandów. Wszystko wskazuje jednak na to, iż niedługo na kolejowej mapie Europy nastąpi przełomowa zmiana. Planowane jest bowiem uruchomienie bezpośredniego szybkiego połączenia kolejowego do Niemiec. Czy pociąg dużych prędkości z Londynu do Berlina to początek nowej ery w europejskim transporcie kolejowym?

Bezpośredni pociąg z Londynu do Berlina coraz bliżej

Pomysł stworzenia szybkiej kolei bez przesiadek pomiędzy stolicami Wielkiej Brytanii i Niemiec od lat powracał w debacie publicznej, jednak nigdy wcześniej nie udało się go zrealizować. W ostatnich tygodniach nastąpił jednak znaczący krok do przodu, gdyż premier Wielkiej Brytanii Keir Starmer oraz kanclerz Niemiec Friedrich Merz oficjalnie ogłosili zawarcie memorandum w tej sprawie. Obaj liderzy spotkali się na rozmowach dotyczących współpracy gospodarczej i infrastrukturalnej, podczas których zgodzili się, iż bezpośredni szybki pociąg z Londynu do Berlina znacząco wzmocniłby relacje handlowe i społeczne między krajami. Plany przewidują wykorzystanie superszybkich pociągów niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn typu ICE, które mogłyby obsługiwać tę trasę w przyszłości.

Friedrich Merz and Keir Starmer sign a historic agreement in London. It concerns railway lines, student exchanges – and nuclear deterrence. pic.twitter.com/NWQWWMt4da

— vijay banga (@lekh27) July 18, 2025

Nowe połączenie kolejowe byłoby znaczącym krokiem w stronę bardziej ekologicznego i zrównoważonego transportu, ograniczając jednocześnie potrzebę podróży samolotem na trasie Londyn–Berlin. Eksperci przewidują, iż szybkie połączenie kolejowe przyciągnęłoby znaczną część podróżujących biznesowo, a także turystów, którzy w tej chwili preferują samoloty ze względu na krótszy czas podróży.

Dla brytyjskiego rządu taka inicjatywa to również kwestia strategiczna, szczególnie po opuszczeniu Unii Europejskiej. Londyn chce zacieśniać relacje z ważnymi partnerami handlowymi, a szybkie połączenie kolejowe może stać się symbolem nowego otwarcia w kontaktach brytyjsko-niemieckich.

Wyzwania na drodze do realizacji projektu

Mimo optymizmu płynącego z ostatnich ustaleń, droga do realizacji bezpośredniego połączenia kolejowego Londyn–Berlin będzie pełna wyzwań. Jednym z kluczowych zagadnień są kwestie związane z bezpieczeństwem oraz kontrolami granicznymi, które znane są już pasażerom Eurostar. Każdy pociąg przekraczający tunel pod kanałem La Manche poddawany jest rygorystycznym kontrolom paszportowym, co może powodować opóźnienia i podnosić koszty operacyjne całego przedsięwzięcia.

Przedstawiciele rządów obu państw już teraz zapowiedzieli, iż kluczowym zadaniem ekspertów będzie zidentyfikowanie potencjalnych barier, które mogłyby uniemożliwić lub opóźnić realizację projektu. Wśród najczęściej wymienianych przeszkód pojawia się także konieczność inwestycji w infrastrukturę kolejową, zarówno po stronie brytyjskiej, jak i niemieckiej.

Jednym z istotnych elementów decydujących o sukcesie projektu będzie właśnie czas przejazdu. Według wstępnych założeń pociąg miałby pokonywać trasę z Londynu do Berlina w około dziesięć godzin. To o około 40 minut szybciej niż najszybsze w tej chwili dostępne połączenie z dwoma przesiadkami. Jednak, jak wskazuje Marc Smith, ekspert ds. podróży kolejowych, nawet dziewięciogodzinna podróż będzie mało konkurencyjna w stosunku do samolotu, którym podróż trwa mniej niż dwie godziny. Smith zaznacza, iż aby przedsięwzięcie było ekonomicznie uzasadnione, konieczne będzie zapewnienie dotacji publicznych lub subsydiów dla operatorów. Tylko wtedy, jego zdaniem, szybkie połączenie Londyn–Berlin będzie mogło konkurować z niskobudżetowymi liniami lotniczymi.

Realistically, I’m sorry to say there *won’t* be a direct train between London & Berlin. The business plan won’t work over this distance without subsidy & no-one’s proposing any subsidy. But London-Cologne-Frankfurt may happen, if issues can be addressed. https://t.co/9HL7DsGRx4

— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) July 18, 2025

Berlin kolejnym krokiem w ekspansji brytyjskich kolei?

Londyn nie ogranicza się jednak wyłącznie do Berlina. Brytyjski rząd już wcześniej ogłaszał zamiary uruchomienia bezpośrednich połączeń kolejowych ze Szwajcarią. jeżeli oba projekty zakończą się sukcesem, brytyjska stolica mogłaby stać się prawdziwym centrum transportowym Europy Zachodniej, łączącym kilka kluczowych miast bez konieczności przesiadek.

Superszybki pociąg z Londynu do Berlina mógłby być początkiem większej rewolucji transportowej na kontynencie. Coraz więcej europejskich państw dostrzega potrzebę inwestowania w kolej dużych prędkości jako realną alternatywę dla lotnictwa, szczególnie w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. Bezpośrednie połączenie dwóch stolic mogłoby zachęcić inne kraje do naśladowania tego przykładu, tworząc sieć szybkich połączeń kolejowych obejmującą całą Europę.

Nie tylko zachodnie państwa Europy planują kolejową rewolucję. Polska również zamierza w końcu dołączyć do grona krajów, które stawiają na szybkie pociągi. Sztandarowym projektem ma być Centralny Port Komunikacyjny (CPK), wokół którego planowana jest budowa sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP), łączącej Warszawę z największymi miastami w kraju. Ambicje Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski i innych państw wpisują się w szerszy europejski trend integracji kontynentu poprzez nowoczesne i szybkie połączenia kolejowe. Realizacja tych planów mogłaby przynieść korzyści nie tylko gospodarcze, ale i środowiskowe. jeżeli projekty zostaną skutecznie wdrożone, Europa może wejść w nową epokę kolei – szybkiej, komfortowej i przyjaznej dla klimatu.

Niemcy testują superszybkie pociągi! Padł kolejny rekord!

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału