Celem Europejskiej Tożsamości Cyfrowej (EUDI) jest zapewnienie obywatelom oraz przedsiębiorcom bezpiecznego systemu identyfikacji cyfrowej. W kwietniu 2024 roku Parlament Europejski wydał rozporządzenie stanowiące, iż tożsamość cyfrowa ma zostać wprowadzona na terenie UE do 2030 roku. Będzie ona dobrowolna i uznawana na obszarze całej Unii. Ma ona umożliwić obywatelom kontrolowanie swoich danych podczas interakcji online, ułatwić załatwianie spraw urzędowych, a krajom członkowskim pomóc w ograniczeniu biurokracji.
Czytaj także: Z mObywatelem rodziny i studenci oszczędzają więcej. Zniżki w niemal 30 tys. miejscReklama
Czym jest unijny portfel tożsamości cyfrowej?
Będzie to możliwe dzięki portfelom tożsamości cyfrowej. Każde państwo w Unii Europejskiej będzie musiało wdrożyć co najmniej jeden taki portfel do 2026 roku - przy czym obywatele sami zdecydują, czy chcą z niego korzystać. Jego posiadanie nie będzie obowiązkowe - wciąż będzie można potwierdzać swoją tożsamość standardowym dokumentem.
Jednak cyfrowe portfele ułatwią załatwianie wielu spraw. Dzięki nim obywatele będą mogli nie tylko potwierdzić swoją tożsamość, ale też korzystać z szeregu usług rządowych, logować się za ich pośrednictwem do portali społecznościowych, założyć konto w banku, a choćby płacić. W portfelach będzie można przechowywać także bilety kolejowe czy dyplomy ukończenia szkoły. Unijny elektroniczny dokument umożliwi także wysyłanie wniosków do urzędów oraz ich elektroniczne podpisywanie.
Czytaj także: Nowa funkcja mObywatela. Dokument podpiszesz bez wychodzenia z domu
Komisja Europejska na stronie poświęconej inicjatywie podkreśla, iż "unijne portfele tożsamości cyfrowej ułatwią dostęp do usług publicznych i prywatnych oraz skrócą czas i obciążenie administracyjne potrzebne do uzyskania do nich dostępu". "Wystarczy jedno kliknięcie, aby udowodnić, kim jesteś, lub udostępnić istotny dokument, taki jak dyplom uniwersytecki" - wskazuje KE.
mObywatel będzie miał nowe funkcje
Typem portfela tożsamości cyfrowej jest mObywatel. Co więcej, nasza usługa jest najbardziej rozwiniętą tego typu aplikacją w całej Unii. Oprócz funkcji identyfikacyjnej umożliwia m.in. zastrzeżenie numeru PESEL, zgłaszanie niepokojących zdarzeń w internecie, odbieranie alertów pogodowych, rezerwowanie wizyt w ZUS, sprawdzanie historii pojazdu, pobieranie recept i podpisywanie dokumentów.
Aplikacja powstała w 2017 roku i nieustannie jest rozwijana. Jak przekazało w połowie marca Ministerstwo Cyfryzacji - w przygotowaniu jest 14 nowych funkcji. "Jedną z nich jest wirtualny asystent, którego zadaniem będzie informowanie o usługach państwowych. Będzie on oparty na opracowanym w Polsce modelu sztucznej inteligencji PLLuM (Polish Large Language Model). Ta inwestycja pozwoli m.in. zautomatyzować przetwarzanie dokumentów, a także usprawnić proces udzielania odpowiedzi na pytania obywateli i obywatelek" - czytamy w komunikacie resortu.