Roboty magazynowe podbiły Amazon. Najnowszy ma… „zmysł” dotyku

5 godzin temu

Roboty magazynowe nie tylko zdominowały logistykę Amazon – teraz zyskują niemal ludzkie zdolności. Najnowszy model Vulcan potrafi „poczuć”, co przenosi, zwiększając precyzję, bezpieczeństwo i wydajność operacji magazynowych.

Amazon wykorzystuje nowoczesne roboty magazynowe

Obecnie w centrach realizacji zamówień firmy pracuje ponad 750 tysięcy robotów, które usprawniają sortowanie, pakowanie i transport paczek. Najnowszy krok w automatyzacji magazynów to robot Vulcan, który potrafi “wyczuwać dotyk”. Dzięki czterem czujnikom siły nowe roboty magazynowe Amazon potrafią dokładnie ocenić, jak mocno trzymają przedmiot i dopasować nacisk w czasie rzeczywistym. To pierwszy raz, gdy maszyny na taką skalę naśladują ludzki zmysł w środowisku magazynowym.

Co to oznacza w praktyce? Vulcan bez problemu radzi sobie z delikatnymi, różnorodnymi przedmiotami, których wcześniej nie można było bezpiecznie obsłużyć bez udziału człowieka. A co ważniejsze – jego chwytaki nie niszczą produktów, tylko dostosowują swój chwyt do materiału, z jakim pracują.

Nowy system reaguje w sposób ciągły, przesuwa przedmioty, manipuluje nimi w bardzo ostrożny sposób i na bieżąco wykorzystuje informacje, aby wykonywać odpowiednie akcje. Wielu ludzi na świecie zajmuje się badaniami nad tego typu technologiami, ale jest to adekwatnie pierwszy raz, kiedy są one wdrażane na większą skalę, choćby w Amazon – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Nicolas Hudson, kierownik naukowo-technologiczny projektu Vulcan w Amazon Robotics.

Tye Brady, Chief Technologist at @Amazon Robotics, gave the #FortuneAILondon audience a look at Vulcan, the company’s new warehouse robot with a sense of touch. pic.twitter.com/7YwNZHaxUq

— FORTUNE (@FortuneMagazine) May 7, 2025

Roboty wykorzystują coś w rodzaju zmysłu dotyku

Centra Amazon przechowują towary w gęsto zapakowanych pojemnikach z przegrodami. Do niedawna tylko ludzie potrafili manewrować w tych ciasnych przestrzeniach. Dziś robi to Vulcan – manipuluje przedmiotami z precyzją i wyczuciem, wykorzystując sprzężenie zwrotne z sensorów.

Jego drugie ramię automatycznie reorganizuje przestrzeń magazynową, maksymalizując jej wykorzystanie. Co więcej, każda czynność wykonywana przez robota to nowe dane do jego systemu uczenia maszynowego, co sprawia, iż Vulcan uczy się z każdym ruchem.

Nasze roboty wykorzystują coś w rodzaju zmysłu dotyku. Przemieszczając przedmioty w pojemniku, wykorzystują sprzężenia zwrotne. Manipulatory robotów wyposażone są w cztery sensory, które wykorzystujemy do manipulowania gęsto umieszczonymi przedmiotami. Dzięki temu możemy przechowywać i wyjmować produkty z takich pojemników – wskazuje ekspert.

Robot obsługuje zarówno najniższe, jak i najwyższe półki, choćby te sięgające 2,5 metra wysokości. Zastępuje tym samym pracowników, którzy wcześniej musieli wspinać się po drabinach, ryzykując upadkiem. Vulcan przejmuje te zadania, odciążając ludzi fizycznie i poprawiając ich bezpieczeństwo.

Oprócz dotyku, nowe roboty magazynowe Amazon wykorzystują rozpoznawanie obrazu i sztuczną inteligencję, aby identyfikować konkretne produkty z taśmy pełnej losowych przedmiotów. Potrafią porównać to, co „widzą”, z danymi w systemie i precyzyjnie wybrać adekwatny towar. To jak mieć pracownika na pełen etat, tylko bez pomyłek i zmęczenia.

Kolejną technologią, którą wprowadziliśmy, jest śledzenie przedmiotów i ich rozróżnianie. Kiedy zamawiamy coś w sklepie Amazon, wybieramy konkretny produkt, który następnie zostaje umieszczony na taśmie z szeregiem innych. Spośród tych wszystkich nieuporządkowanych przedmiotów trzeba wyłowić ten adekwatny. Nasz robot potrafi to zrobić, wykorzystując komputerowe rozpoznawanie obrazu, a dzięki technologiom uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji może porównać to, co „widzi”, z danymi w bazie. Następnie urządzenie śledzi wszystkie paczki i dzięki tej technologii potrafi odpowiednio reagować – dodaje Nicolas Hudson.

Meet Vulcan, our first robot with a sense of touch.
This innovative system combines physical AI with novel hardware solutions—like computer vision, tactile sensing, and machine learning—to reimagine how we complete orders for our customers.

With the ability to pick and… pic.twitter.com/OIvGGi0ghJ

— Amazon (@amazon) May 7, 2025

Amazon wykorzystuje nowe technologie

Innowacje Amazon nie kończą się jednak na magazynie. VAPR, czyli inteligentna technologia skanowania paczek w furgonetkach dostawczych, pozwala kierowcom szybciej lokalizować przesyłki. Po zatrzymaniu pojazdu pod adresem klienta, paczki w bagażniku są podświetlane: zielony kolor oznacza tę adekwatną, czerwony – pozostałe. To rozwiązanie oszczędza choćby 30 minut pracy dziennie na kierowcę i zmniejsza wysiłek psychiczny o 67 proc., eliminując potrzebę przeszukiwania etykiet i nazwisk.

Technologia jest połączona z GPS-em pojazdu i w chwili jego zatrzymania pod domem, biurem czy innym adresem docelowym klienta system uruchamia narzędzie, które błyskawicznie skanuje wszystkie paczki w środku i rozpoznaje tę, która ma trafić pod bieżący adres. Dzięki tej technologii kierowca zaglądający do bagażnika może zobaczyć laserowe podświetlenie na paczkach. adekwatna paczka, którą należy wyciągnąć, będzie miała powierzchnię podświetloną na zielono. Wszystkie pozostałe paczki będą podświetlone na czerwono – tłumaczy Luca Tomaselli, inżynier ds. rozwijania systemów w Amazon.

Amazon planuje rozszerzyć technologię VAPR na sortownie, przekształcając ją w VASS – stację sortowania z systemem rozpoznawania obrazu. Dzięki temu pracownicy nie będą musieli już manualnie identyfikować przesyłek – wystarczy jedno spojrzenie na kolor podświetlenia.

Eksperci twierdzą, iż technologia Vulcana i VAPR to dopiero początek. Takie rozwiązania mogą niedługo trafić do sklepów, a choćby do naszych domów. Roboty ze „zmysłem dotyku” mogą pomagać w codziennych obowiązkach – od sprzątania po opiekę nad starszymi osobami.

Jest mnóstwo różnych zastosowań dla takich robotów, choćby w sklepach spożywczych. Ten rodzaj technologii jest niezbędny, abyśmy mogli wprowadzić roboty także do naszych domów. Sądzę więc, iż to dopiero początek wykorzystania robotów w tego typu pracach – mówi Nicolas Hudson.

Wraz z rozwojem robotyki Amazon tworzy nowe stanowiska pracy. Cardinal sortuje paczki, Proteus przemieszcza wózki. Roboty magazynowe to nie zagrożenie, ale wsparcie, które pozwala pracownikom Amazon skupić się na bardziej złożonych zadaniach, pozostawiając rutynę robotom.

Magazyn z robotami Skypod już działa. To pierwszy taki obiekt w Polsce!

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału