2025 rok ma być najbardziej dochodowym w historii Delta Airlines, analitycy firmy spodziewają się zysków przekraczających 7,35 dolara na akcję. Przyczyną ma być szybka odbudowa rynku podróży premium i poszukiwanie przez pasażerów standardów obsługi ponad proponowane przez takich przewoźników lotniczych.
Branża lotnicza zaczyna gwałtownie odbudowywać się po kryzysie popandemicznym a Delta Airlines stały się liderem tego procesu. Firma przebiła szacunki analityków Wall Street za ostatnie miesiące 2024 roku. Skorygowany zysk w I kwartale 2025 roku ma wynieść od 70 centów do 1 dolara na akcję. Jest to więcej niż szacunki analityków zapytywanych przez Bloomberg, którzy spodziewali się najwyżej 76 centów na akcję. Przychody mają wzrosnąć o 9% w porównaniu z 2024 rokiem, znacznie ponad przewidywanego przez analityków wzrostu na poziomie 5,75%. Akcje Delty już odnotowały w 2024 roku 50% wzrost i po ogłoszeniu wyników urosły na NYSE o dalsze 3,7%.
W IV kwartale 2024 roku przewoźnik odnotował skorygowany zysk w wysokości 1,85 dolara na akcję, co mocno przekroczyło szacowane przez analityków 1,75 dolara. Przychody wyniosły 14,44 mld dolarów, podczas gdy Wall Street spodziewało się 14,16 mld dolara. Przewoźnik poinformował również, iż podzieli 1,4 mld dolarów zysku między pracowników poprzez premie w lutym br.
Delta była przy tym pierwszym przewoźnikiem lotniczym z USA, który opublikował wyniki za IV kwartał i estymację następnych w już nowym 2025 roku. Jak zauważyli ekonomiści, potwierdzają one informacje z rynku o rosnącym popycie na loty międzynarodowe choćby w zimie, stosunkowo łatwej absorpcji przez rynek podwyżek cen biletów oraz niewielkim spowolnieniu ekspansji linii lotniczych na rynku krajowym. Te czynniki razem z nowymi usługami i produktami premium sprzedawanymi przez przewoźników według Deutsche Bank przyniosą amerykańskim liniom lotniczym pierwsze zyski od 2019 roku w tradycyjnie słabym I kwartale.
W efekcie 2025 rok ma być najbardziej dochodowym rokiem w 100-letniej historii firmy. Delta poinformowała, iż spodziewa się rocznych zysków przekraczających 7,35 dolara na akcję w 2025 roku w porównaniu estymacjami analityków wynoszącymi 7,22 dolara na akcję. W 2024 roku firma odnotowała zyski wysokości 6,16 dolara na akcję.
„W miarę jak wkraczamy w 2025 rok spodziewamy się, iż silny popyt na podróże będzie się utrzymywał, a konsumenci coraz częściej będą poszukiwać produktów i usług premium, które oferuje Delta” – powiedział dyrektor generalny Ed Bastian.
Podróżni rzeczywiście poszukują lepszego standardu niż oferują tanie linie lotnicze i są bardziej skłonni zapłacić większe sumy za wygodniejsze siedzenia i więcej miejsca na nogi. Delta w tej chwili pozycjonująca się jako przewoźnik premium jest jednym z głównych beneficjentów tego trendu, bowiem jej przychody z biletów premium rosną szybciej niż przychody z biletów w klasie ekonomicznej. Dla IV kwartału różnica ta wyniosła 6 punktów procentowych.
Można przewidzieć, iż jeżeli trend ten się utrzyma, na początku 2027 roku przychody z przewozów premium będą wyższe niż z przewozów w klasie ekonomicznej. Ogólnie przychody w IV kwartale rosły szybciej niż w poprzednich latach, a zwłaszcza w 2024 roku, z powodu rosnącego popytu na podróże rekreacyjne i służbowe. Spadek liczby podróży krajowych z lata ubiegłego roku z drugiej strony spowodował podwyżkę cen biletów, a poprzez opracowanie i wdrożenie nowych tras spowodował powrót do zysków, tym razem na trasach międzynarodowych.
Analitycy Delty sądzą, iż ten trend utrzyma się w obecnym roku i to on ma doprowadzić w I kwartale do wzrostu przychodów do 9% w porównaniu rokiem ubiegłym. Przychody z podróży międzynarodowych wzrosły bowiem o 6% rok do roku, zaś wypłaty od partnera kart kredytowych American Express za punkty lojalnościowe wzrosły o 14% do prawie 2 mld dolarów.
Trend ów pomógł Delcie odnotować wyższe przychody jednostkowe w IV kwartale pomimo spowolnienia spowodowanego m.in. wyborami prezydenckimi w USA w listopadzie.
Według danych aplikacji rezerwacyjnej Hopper, ceny biletów spadły w styczniu br. w porównaniu z IV kwartałem 2024 roku, zaś ceny biletów krajowych były o 12% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Według Hopper ceny biletów lotniczych w USA pozostaną powyżej poziomów z 2023 i 2024 r. przynajmniej do połowy obecnego roku.
Inne linie lotnicze także skorzystają na wzroście popytu – analitycy J.P. Morgan nazwali choćby obecny okres „nową złotą erą” dla branży.
„Równowaga podaży i popytu jest tak dobra, jak kiedykolwiek pamiętam, patrząc w 2025 r. Mamy całkiem dobry widok na pierwszy kwartał i na wiosnę” – zauważył w wywiadzie dyrektor generalny Delty Ed Bastian. Jak dodał, „stan popytu w dużej mierze odpowiadał” za wyniki. Odniósł się tu do 10% wzrostu sprzedaży podróży służbowych, głównie firm technologicznych i usług finansowych.
Delta przez cały czas planuje kontynuowanie inwestycji w produkty i usługi premium na przykład po to, by przyciągnąć pokolenie millenialsów, które według linii lotniczych wydaje na podróże lotnicze więcej niż wszystkie inne pokolenia. Z dodawanych w 2025 roku miejsc aż 85% będzie należeć do kategorii premium.