O podpisaniu historycznej umowy informuje BBC. Firma Rolls-Royce Holdings, zwycięzca przetargu, jest istniejącą od 14 lat brytyjską, międzynarodową firmą obronną i lotniczo-kosmiczną. Notowana na londyńskiej giełdzie spółka to drugi co do wielkości producent silników lotniczych na świecie. Oprócz lotnictwa cywilnego i wojskowego, produkuje silniki do jednostek pływających, w tym do okrętów podwodnych. Jest też właścicielem Rolls-Royce, przedsiębiorstwa założonego w 1904 r., produkującego luksusowe auta.
Rolls-Royce zbuduje rewolucyjny napęd do łodzi podwodnych. Ma być bardziej "eko"
Jak podano, celem kontraktu jest zwiększenie efektywności projektowania, produkcji i usług wsparcia reaktorów atomowych wykorzystywanych w łodziach podwodnych. Resort obrony chce aby Rolls-Royce uczynił je bardziej przyjaznymi dla środowiska. "Pokazujemy, iż obrona może być motorem wzrostu, a jednocześnie zapewniać lepszą wartość za pieniądze podatników" - cytuje brytyjskiego sekretarza obrony BBC.Reklama
Oprócz zapewniania wsparcia dla obecnej floty okrętów podwodnych Royal Navy - brytyjskiej marynarki wojennej - umowa obejmuje budowę i uruchomienie czterech nowych okrętów podwodnych klasy Dreadnought. Jednostki mają być najbardziej zaawansowanymi łodziami podwodnymi pod względem ich niewykrywalności. Kontrakt ma się też przyczynić do utrzymania zdolności Londynu do odstraszania nuklearnego na morzu oraz do przeprowadzenia niezbędnych modernizacji łodzi podwodnych.
Wspólne plany budowy okrętów podwodnych. Sojusz Wielkiej Brytanii, Australii i USA
W grę mają również wchodzić kontrakty z sojuszem AUKUS - porozumieniem wojskowym między Australią, Wielką Brytanią i Stanami Zjednoczonymi, które zawarto w 2021 r. Dwa lata później kraje te uzgodniły plany wspólnej budowy okrętów podwodnych. Wtedy też ogłoszono, iż to Rolls-Royce dostarczy państwom członkowskim sojuszu reaktory dla nowej floty okrętów podwodnych z napędem atomowym.
Umowa ma usprawnić realizację wcześniej zawartych kontraktów, co według rządu pozwoli zaoszczędzić 400 milionów funtów. Przełoży się też na powstanie ponad 1000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii i utrzymanie 4000 istniejących stanowisk. Okręty będą budowane w Wielkiej Brytanii i Australii. Do ich konstrukcji zostaną wykorzystane technologie pochodzące z państw AUKUS.
Decyzja została ogłoszona w czasie, kiedy w centrum uwagi Brytyjczyków znajduje się budżet obronny kraju. Na początku tego tygodnia ujawniono, iż okręt podwodny Royal Navy namierzył u wybrzeży Wielkiej Brytanii rosyjski statek szpiegowski.