Rosja chce wzmocnić połączenie intermodalne do Indii

2 lat temu

Rosja chce wzmocnić połączenie intermodalne do Indii w ramach Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC). Przepustowość wszystkich odnóg korytarza między Rosją a Indiami wynosi, przy pełnym potencjale, 14 mln ton rocznie. Rząd rosyjski chce ją zwiększyć do 32 mln ton rocznie.

Rosja wzmocni połączenie intermodalne do Indii

Andriej Biełousow, pierwszy wicepremier Rosji poinformował na moskiewskich targach Transport Week 2022, iż Rosja wzmocni połączenie intermodalne do Indii. Rosyjski rząd zamierza zwiększyć przepustowość Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC). INSTC nie jest jednak jedynym korytarzem, który Rosja chce rozbudować. Kreml także zwiększyć łączną przepustowość na kierunku dalekowschodnim (łącznie z autostradami) do 350 mln ton rocznie, a ruch towarowy w korytarzu transportowym Morze Azowskie – Morze Czarne do 300 mln ton rocznie do 2030 roku.

Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe łączy Indie i Rosję drogą morską, kolejową i drogową przez Iran. Na północ od Iranu istnieje kilka możliwości. Początkowo korytarz przebiegał przez Azerbejdżan i docierał do terytorium Rosji (odnoga zachodnia), ale w tej chwili jest to sieć trójgałęziowa, z dodatkowymi opcjami tras przez Morze Kaspijskie (odnoga środkowa) i Turkmenistan (odnoga wschodnia).

Rozwój korytarza przebiegał powoli, a wiele brakujących ogniw wpływało na efektywność multimodalnej trasy. Jednak w tym roku Rosja przyspieszyła swoje wysiłki, aby ten szlak odniósł sukces, ponieważ została odcięta od Zachodu przez sankcje. Od tego czasu uruchomiono kilka usług multimodalnych między Moskwą a Bombajem.

EDB

INSTC i inne korytarze euroazjatyckie

Rosyjski wicepremier wyjaśnił, iż przepustowość korytarza zostanie zwiększona poprzez rozwój nowych tras.

Nowe szlaki tranzytowe posłużą jako silny fundament dla ekspansji handlu międzynarodowego. Rosja już teraz buduje komunikację z zaprzyjaźnionymi krajami, przede wszystkim z krajami Bliskiego Wschodu, Azji Południowo-Wschodniej oraz regionu Azji i Pacyfiku. Dlaczego jest on [korytarz Północ-Południe – przyp. red.] tak ważny? Ponieważ przecina on kilka korytarzy tranzytowych Wschód-Zachód, w tym korytarze biegnące wokół Rosji. Dlatego korytarz ten przepuszcza szereg strumieni tranzytowych, a w przyszłości, jeżeli nam się uda, zmieni całą globalną logistykę strumieni transportowych – cytował go rosyjski serwis medialny Port News.

Warto dodać, iż Eurazjatycki Bank Rozwoju (EBD) opublikował niedawno raport, w którym oszacował łączny potencjał INSTC w zakresie kontenerowego ruchu towarowego na 5,9 – 11,9 mln ton do 2030 r., z uwzględnieniem wszystkich trzech głównych tras i wszystkich rodzajów transportu.

Jeśli INSTC połączy się z euroazjatyckimi korytarzami transportowymi wschód-zachód, wpływ może być równy 127 000 – 246 000 TEU (2,3 – 4,4 mln ton), lub około 40 procent całkowitego potencjalnego kontenerowego ruchu towarowego – podsumował EBD.

Jest to znacznie mniej niż wielkości przewidywane przez rząd rosyjski.

Koleje Rosyjskie uruchamiają pierwsze połączenie Moskwa-Indie

Idź do oryginalnego materiału