W ostatnich miesiącach złoto osiągało lepsze wyniki niż większość innych aktywów i wielokrotnie osiągając rekordowe poziomy.
W ostatnim czasie Światowa Rada Złota zleciła przeprowadzenie ankiety wśród 525 inwestorów profesjonalnych z Ameryki Północnej. Jej wyniki potwierdziły rosnącą tendencję do posiadania złota wśród dużych instytucji, konsultantów i doradców finansowych.
Dane, które zaskakują
Aż 85 proc. respondentów zgłosiło alokację na jakiś rodzaj inwestycji w złoto, co stanowi wzrost w porównaniu z 69 proc. w 2018 r. i 76 proc. w 2019 r. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać zaskakująco wysokim odsetkiem. Głębsza analiza danych pokazuje, iż nieco ponad jedna czwarta respondentów posiada jedynie bardzo małe (<1% AUM) alokacje złota. Szczególnie interesujące było jednak to, iż ponad połowa posiadała co najmniej 1% aktywów AUM w złocie, a 24% miało alokację na poziomie 3% lub więcej.
Inwestorzy ci potwierdzają, iż podstawowe cechy złota są, ogólnie rzecz biorąc, dobrze rozpoznawane. Większość respondentów postrzega złoto jako doskonały sposób na dywersyfikację portfela i zabezpieczenie przed inflacją oraz zgadza się co do tego, iż zmniejsza ono ryzyko portfela. Do najbardziej przekonujących powodów, które mogą zachęcić respondentów do inwestowania w złoto lub zwiększania jego alokacji, należą jego osiągnięcia w zakresie dywersyfikacji portfela oraz jego rola jako sprawdzonego zabezpieczenia dolara i inflacji.
Podczas gdy większość inwestorów wydaje się trzymać złoto ze względu na ochronę portfela, wydają się być mniej świadomi jego imponujących długoterminowych wyników. 60 proc. respondentów uważa, iż w porównaniu z innymi klasami aktywów, złoto w długim terminie przynosi mniej niż iskrzące zyski. Dzieje się tak pomimo tego, iż w ciągu ostatnich 25 lat złoto osiągało lepsze wyniki niż amerykańskie akcje, przy średniej rocznej stopie zwrotu wynoszącej 8 proc.
Złoto jako dywersyfikator
Rola złota jako „sprawdzonego dywersyfikatora”, szczególnie w okresach zawirowań finansowych i niepewności gospodarczej” była najczęściej wymienianym powodem zwiększenia alokacji w złoto – 46 proc. badanych wybrało ją jako jedną z trzech najważniejszych motywacji. Dzisiejsze tło zwiększonej globalnej niepewności, napięć geopolitycznych i niebotycznych wycen akcji może pomóc wyjaśniać, dlaczego większość inwestorów z Ameryki Północnej planuje utrzymać lub zwiększyć alokację w złoto. Ponad jedna czwarta respondentów stwierdziła, iż planuje zwiększyć swoje alokacje w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy – to ponad dwukrotnie więcej niż liczba osób, które stwierdziły, iż planują je zmniejszyć.
Nic dziwnego, iż respondenci, którzy w tej chwili posiadają alokacje w złocie, mają nieco inne poglądy niż ci, którzy ich nie posiadają. Instytucje, które nie posiadają złota, częściej twierdzą, iż jedną z ich trzech największych przeszkód w inwestowaniu jest to, iż „inne duże instytucje nie inwestują w złoto”. Jest to oczywiście błędne przekonanie: nasze badanie pokazuje, iż 79 proc. północnoamerykańskich właścicieli aktywów i konsultantów ma pozycję w złocie.