Rozdanie Oscarów: Które firmy zarobią na oscarowych nominacjach?

2 miesięcy temu

Już w czwartek poznamy artystów i filmy nominowane do Oscarów. W tym roku stawka wydaje się bardzo wyrównana i nie ma jednego tytułu, który mógłby zdominować ceremonię. Przyglądamy się zatem dziesięciu filmom, które mają szanse na najwięcej statuetek, zwracając przy tym uwagę na firmy stojące za ich produkcją i czerpiące z nich zyski. Polskę w oscarowym wyścigu reprezentuje polsko-duńska koprodukcja „Dziewczyna z Igłą”; kciuki będziemy także trzymać za „Prawdziwy ból”, którego akcja toczy się w Polsce.

Rozdanie Oscarów a giełdowe inwestycje

Już w czwartek poznamy nazwiska artystów nominowanych do najważniejszej nagrody filmowej roku – Oscara. Dzień ogłoszenia nominacji i późniejsze wręczenie statuetek to istotny moment nie tylko dla wszystkich twórców zaangażowanych w produkcję, ale także istotne wydarzenie dla producentów oraz firm finansujących powstawanie filmów. W ostatnich latach coraz większą rolę – nierzadko kluczową podczas gali oscarowej – odgrywają platformy streamingowe, z których większość jest notowana na giełdzie. Konkurują z nimi duże wytwórnie filmowe, często wchodzące w skład rozbudowanych medialnych konglomeratów. W efekcie miłośnicy kina mogą nie tylko oglądać filmy w salach kinowych, ale także inwestować w spółki, które je tworzą, uczestnicząc tym samym w ich ewentualnym “oscarowym” sukcesie.

Przyjrzeliśmy się dziesięciu filmom z największymi szansami na nominacje. Netflix otwiera tegoroczny wyścig musicalem „Emilia Pérez”, który zebrał świetne recenzje krytyków, umacniając pozycję streamingowego giganta. Równie imponującą reprezentację ma Warner Bros. Discovery: „Diuna: Część druga” z wytwórni Warner Bros. Pictures kontynuuje epicką sagę science fiction, a „Sing Sing” spod szyldu A24 pojawi się na platformie Max, wzmacniając ofertę zarówno w kategoriach wysokobudżetowych produkcji, jak i ambitnego kina artystycznego. Warto też zwrócić uwagę na Paramount Pictures z kontynuacją legendarnego „Gladiatora” oraz Sony Pictures z doskonale ocenionym „Konklawe” i wybitną rolą Ralpha Fiennesa, dostępnym w Stanach Zjednoczonych na platformie Peacock.

Disney jest reprezentowany przez dwie produkcje, które trafią na platformę Hulu: „Anora” (uhonorowana Złotą Palmą w Cannes, w dystrybucji NEON) oraz „Prawdziwy ból” od Searchlight Pictures. Universal Pictures należące do Comcast wchodzi do gry z popularnym musicalem „Wicked”, który również trafi na platformę Peacock.

Wyróżnienie należy się studiu A24, odpowiedzialnemu za dwa tytuły: „Brutalista” i „Sing Sing”, co podkreśla jego wszechstronność oraz konsekwentną obecność wśród faworytów nagród. Z kolei niezależna platforma MUBI stawia na oryginalne science fiction „Substancja” z niepokojącą i zapadającą w pamięć rolą Demi Moore. Wszystko to składa się na wyjątkowo zróżnicowany krajobraz oscarowy, w którym firmy notowane na giełdzie odgrywają kluczową rolę, stawiając na rozmaite formy dystrybucji i skutecznie przyciągając widzów.

Statuetki to niekoniecznie sukces finansowy

Trzeba jednak pamiętać, iż Oscary koncentrują się na osiągnięciach artystycznych i często znacznie odbiegają od najbardziej dochodowych filmów sezonu. W 2024 roku na czele światowego box office’u znalazły się trzy tytuły: animacja „W głowie się nie mieści 2” (przychód 1,7 mld USD), „Deadpool & Wolverine” (1,34 mld USD) oraz „Moana 2” (1,01 mld USD) – wszystkie wyprodukowane przez Disneya $DIS i Marvela. Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce najbardziej kasowych produkcji pojawiły się też dwa filmy typowane do oscarowych wyróżnień: „Diuna: Część druga” (5. miejsce, 714 mln USD) od Warner Bros. oraz „Wicked” (6. miejsce, 709 mln USD) dystrybuowany przez Universal Pictures. Pozostałe tytuły nie przebiły się do ścisłej czołówki. Ostatecznie więc walka o Oscary i walka o komercyjny sukces często toczą się na zupełnie innych polach, co wyraźnie widać w zestawieniach największych światowych hitów kinowych.

Firma Ticker Filmy
Netflix $NFLX Emilia Pérez
Warner Bros. Discovery $WBD Diuna: Część druga,
Sing Sing
Paramount Pictures $PARA Gladiator II
Sony Pictures $SONY Konklawe
Disney $DIS Anora, Prawdziwy ból
Comcast $CMCSA Wicked
A24 Brutalista
MUBI Substancja

O autorze

Paweł Majtkowski – analityk eToro na polskim rynku, który dzieli się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.

Idź do oryginalnego materiału