Rozłożenie podatku na raty – jak to zrobić?

4 dni temu

Przedsiębiorcy muszą dbać o regularne obliczanie i opłacanie należnego podatku. Gdy jednak nazbierają się jakieś zaległości w podatkach, czasem ich spłacenie może być nieco problematyczne. W dzisiejszym poradniku odpowiadamy na pytanie, jak rozłożyć zaległości w podatkach na raty. Jak się okazuje, rozłożenie podatku na raty nie jest niczym nadzwyczajnym i każdy przedsiębiorca może złożyć taki wniosek. Decyzja o zgodzie na rozłożenie zaległości w podatku na raty jest jednak podejmowana indywidualnie. Podpowiadamy, jak uargumentować taki wniosek, aby przyniósł pozytywny efekt.

Spis treści
  • Rozłożenie zaległości podatkowych na raty
    • To Urząd Skarbowy decyduje, czy możesz rozłożyć spłatę zaległości w czasie
  • Rozłożenie zapłaty podatku na raty – kto może skorzystać?
    • Kto może wnioskować o rozłożenie zaległości podatkowej na raty?
  • Czy podatnik – osoba fizyczna może rozkładać spłatę podatku na raty?
  • Kiedy spłata zaległości w ratach jest możliwa?
  • Czy można zapłacić w ratach zaległy podatek VAT?
  • Rozłożenie zaległości podatkowych na raty – na ile miesięcy lub lat można rozłożyć zaległości?
  • Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty – wzór
    • Jakie dane musi zawierać wniosek o rozłożenie podatku na raty
  • Wniosek o rozłożenie spłaty podatku na raty – jakie uzasadnienie napisać?

Rozłożenie podatku na raty

Wszyscy musimy płacić podatki, ale to przedsiębiorcy najczęściej mają problem z terminowym ich regulowaniem. Może to prowadzić do powstania zaległości podatkowych. W takim przypadku muszą uregulować należności oraz opłacić naliczone odsetki. Istnieje możliwość rozłożenia tych kosztów na raty, co jest wygodną opcją i często jedyną szansą na spłatę zadłużenia.

To Urząd Skarbowy decyduje, czy możliwe jest rozłożenie podatku na raty. Patrzy przy tym na to, aby rozłożenie podatku na raty niosło za sobą interes społeczny lub interes podatnika. o ile bowiem tylko dzięki rozłożeniu podatku na raty pozwoli przedsiębiorcy spłacić dług wobec państwa, zdecydowanie warto się na to zgodzić. Podobnie wygląda kwestia płynności finansowej przedsiębiorcy. o ile jednorazowa spłata zaległości i naliczonych w związku z nimi odsetek przybliży go do zamknięcia swojej działalności, nikt na tym nie skorzysta.

Decyzja o możliwości rozłożenia zaległości podatkowych na raty jest uznaniowa. Urząd może też zdecydować, na ile rat można rozłożyć podatek.

Kto może wnioskować o rozłożenie zapłaty podatku na raty?

Rozłożenie podatku na raty jest możliwe, gdy istnieje „ważny interes podatnika lub społeczeństwa”. Konkretnych przepisów określających te sytuacje nie ma. Przykładami sytuacji, w których podatnik może liczyć na rozłożenie płatności podatku na raty mogą być:

  • trudności finansowe spowodowane niezależnymi od podatnika czynnikami
  • brak możliwości utrzymania się bez pomocy w postaci rozłożenia podatku na raty
  • problemy związane z prowadzoną działalnością(np. opóźnione płatności od kontrahentów) powodujące utratę płynności finansowej firmy
  • zmiany w przepisach prawa, które nie są zależne od podatnika – np. znaczne podniesienie stawki podatku, przez co zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego stały się wyższe
  • złe prognozy finansowe w firmie, jak spadek sprzedaży, czy utrata kluczowych kontraktów
  • problemy rodzinne, choroba, niepełnosprawność członka rodziny, czy inne przyczyny pojawienia się dużych wydatków
  • restrukturyzacja firmy
  • kryzys biznesowy lub gospodarczy

Wniosek o rozłożenie na raty należy uzasadnić. Mocne argumenty zwiększą szansę na sukces.

Kto może wnioskować o rozłożenie podatku na raty?

Zaległości podatkowe to na przykład brak terminowego regulowania podatku dochodowego, brak wpłaty zaliczki na podatek przez przedsiębiorcę lub nierozliczenie się z podatku VAT. W takich i podobnych sytuacjach o rozłożenie spłaty zaległości oraz naliczonych w związku z nią odsetek na raty może wnioskować sam podatnik, płatnik podatku (zwykle pracodawca podatnika), spadkobierca podatnika, a choćby osoba trzecia. W niektórych przypadkach także inkasent składa taki wniosek – może być to na przykład osoba wyznaczona do poboru podatków przez radę gminy.

Na ile rat można rozłożyć podatek?

Polskie prawo nie określa limitu w tej kwestii. Przedsiębiorca może zaproponować, na ile rat chciałby rozłożyć zapłatę należnego podatku. Decyzja o przychyleniu się do prośby należy do Urzędu Skarbowego. Podatnik powinien przy tym wykazać, iż będzie w stanie sprostać zobowiązaniom w kwocie wynikającej z zaproponowanej liczby rat.

Czy podatnik – osoba fizyczna może rozkładać spłatę podatku na raty?

Możliwość rozłożenia zaległości w podatkach lub opłat podatkowych na raty nie jest przeznaczona dla osób fizycznych. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy osoba prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Jaki podatek można rozłożyć na raty?

Taka możliwość dotyczy różnych podatków, jak choćby zapłata:

  • podatku (np. dochodowego, podatku VAT, PCC, podatek od zakupu mieszkania, podatku od darowizny i innych)
  • zaległości podatkowej i związanych z nieterminową płatnością odsetek
  • odsetek od zaliczek na podatek, tych nieuregulowanych terminowo

Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty – wzór

Najlepiej jest wnioskować o rozłożenie spłaty zaległości podatkowej na raty jeszcze przed upływem terminu płatności. W przeciwnym razie powstanie zaległość podatkowa, co rodzi pewne konsekwencje. Urząd Skarbowy zacznie wtedy naliczać dodatkowe odsetki, zajmie Twoje konto bankowe, a cała sprawa może choćby trafić do sądu. Aby ustrzec się przed egzekucją komorniczą warto więc zawczasu wysłać wniosek. Zrób to od razu po stwierdzeniu, iż nie jesteś w stanie terminowo spłacić zaległości.

Wniosek można złożyć na trzy sposoby:

  • podczas osobistej wizyty w Urzędzie Skarbowym
  • w formie elektronicznej
  • wysyłając wniosek drogą poczty tradycyjnej

Wniosek o rozłożenie podatku na raty jest rozpatrywany w ciągu miesiąca, a w przypadku skomplikowanej sprawy – do dwóch miesięcy. jeżeli wniosek zawiera błędy lub brakuje informacji, otrzymasz wezwanie do uzupełnienia, a brak reakcji w ciągu 7 dni skutkuje odrzuceniem wniosku. Konieczne jest również wpłacenie opłaty prolongacyjnej, której wysokość zależy od kwoty zaległości. W przypadku negatywnej decyzji można odwołać się w ciągu 14 dni do dyrektora Izby Administracji Skarbowej.

Jakie dane musi zawierać wniosek o rozłożenie podatku na raty

  • numer NIP podatnika
  • o co wnioskujesz – rozłożenie zaległości na raty, odroczenie płatności podatku, umorzenie podatku
  • REGON i nazwa firmy (tylko w przypadku spółek osobowych)
  • adres firmy, adres zamieszkania (osoby fizycznej)
  • imię i nazwisko oraz PESEL wnioskodawcy (dla firm widniejących w CEIDG)
  • dokładny opis sytuacji, przyczyny uzasadniające wniosek o rozłożenie spłaty na raty
  • zakres wniosku – jakie zobowiązania zostaną spłacone, w jakiej wysokości i w jakim terminie
  • wskazanie rodzaju ulgi, o którą wnioskujesz – pomoc publiczna, pomoc de minimis, ulga która nie jest pomocą publiczną

Jak napisać wniosek o rozłożenie podatku na raty?

We wniosku powołaj się na istotny interes podatnika lub na interes społeczny. W celu zwiększenia szans na pozytywne rozpatrzenie wniosku, dodaj do niego dodatkowe dokumenty:

  • oświadczenie o sytuacji rodzinnej, majątkowej, sytuacji finansowej
  • dokumenty potwierdzające, iż masz realną szansę na spłatę zobowiązania w zaproponowanym terminie
  • informacje o sytuacji finansowej w firmie – rachunek zysków i strat, okresowy bilans finansowy, inne dane finansowe
  • druk ORD-HZ (oświadczenie o prawach majątkowych i nieruchomościach) lub oświadczenie o tym, iż odmawiasz złożenia go

Najczęściej zadawane pytania

Czy można rozłożyć podatek na raty?

Tak, o ile Urząd Skarbowy się na to zgodzi. W tym celu należy napisać wniosek o rozłożenie płatności należnego podatku i odpowiednio go uargumentować (np. wskazując na pogorszenie się sytuacji materialnej.

Na ile rat można rozłożyć podatek?

Przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o rozłożenie zapłaty należnego podatku na raty. Warto zaproponować liczbę rat, która pozwoli na sprawne spłacenie długu wobec Urzędu Skarbowego. Pamiętaj jednak, iż to Urząd decyduje, czy przychyli się do wniosku.

Jak uzasadnić wniosek o rozłożenie podatku na raty?

Przedsiębiorca powinien dobrze uargumentować swój wniosek. Powodem może być pogarszająca się sytuacja finansowa, problemy firmy, czy utrata kluczowych klientów. Mogą być też nimi względy osobiste – choroba, niepełnosprawność, wypadek (także osoby z najbliższej rodziny).

Co daje rozłożenie podatku na raty?

Jeśli Urząd Skarbowy przychyli się do wniosku, przedsiębiorca będzie miał łatwiejszą drogę do sprostania zobowiązaniom podatkowym. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, kiedy jednorazowo (np. za dany miesiąc) wyliczony podatek ma wyjątkowo dużą wysokość.

Idź do oryginalnego materiału