Rozpoczęło się XI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT

1 rok temu

Dziś (19 kwietnia br.) rozpoczęła się trzydniowa konferencja poświęcona rozwojowi transportu intermodalnego. Podczas corocznego spotkania branży TSL (transport, spedycja, logistyka) zostaną poruszone m.in. kwestie związane ze wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w obszarze kolejowych przewozów towarów, inwestycjami infrastrukturalnymi oraz działaniami proekologicznymi.

Podróż wyjątkowym pociągiem retro do Swarzędza

O godz. 730 z Warszawy w kierunku Swarzędza wyruszył specjalny pociąg retro z uczestnikami XI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT. Skład wagonów „vintage” w oliwkowej malaturze poprowadziła lokomotywa Vectron MS należąca do CARGOUNIT. Pojazd, który jest aktualnie użytkowany przez firmę Bahnoperator, zyskał wyjątkowy wygląd zewnętrzny – został oklejony w nowe barwy.

Ok. godz. 1100 pociąg specjalny dotarł do Swarzędza, gdzie oficjalnie zaprezentowano jeden z największych i najnowocześniejszych terminali śródlądowych w Polsce – Terminal Intermodalny Grupy CLIP oraz lokomotywę wyprodukowaną przez Siemens Mobility.

O lokomotywie Vectron MS

Lokomotywa Vectron MS została wyprodukowana przez Siemens Mobility. „Andrzej”, czyli egzemplarz, który poprowadził skład retro wagonów, został wyprodukowany w 2020 r. Koncepcja lokomotywy Vectron MS została opracowana w taki sposób, by nigdy się nie starzała. Jej modułowa konstrukcja umożliwia utrzymywanie nowoczesnego standardu technologicznego. Vectrony MS to jedne z najnowocześniejszych pojazdów w Europie. Mogą poruszać się także po torach kolejowych m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii.

CLIP Rail Mega Hub Intermodal w Swarzędzu

W ostatnim czasie Terminal Intermodalny Grupy CLIP został zmodernizowany. Dzięki rozbudowie torów przeładunkowych z 4 do 8 i zwiększeniu pojemności płyty do składowania jednostek intermodalnych można obsługiwać aż 20 pociągów w ciągu jednej doby. W ramach inwestycji realizowanej przez konsorcjum firm z Grupy NDI wykonano niemal 7 km nowych torów kolejowych, zabudowano 15 rozjazdów oraz 2 wagi kolejowe. Należy podkreślić, iż bocznica CLIP jest w pełni zelektryfikowana, zatem do transportowania ładunków nie ma konieczności wykorzystywania lokomotyw spalinowych.

Więcej o rozbudowie Terminalu Intermodalnego Grupy CLIP pisaliśmy TUTAJ i TUTAJ.

Terminal przeładunkowy w Swarzędzu jest wyposażony w system intermodalnych suwnic – 3 szynowych. Aktualnie trwa uruchamianie 2 mniejszych suwnic kołowych. Są one zintegrowane, co ułatwia optymalizację realizowanych procesów. Warto zaznaczyć, iż suwnice mogą być obsługiwane zdalnie, dzięki tzw. systemowi Remote Operation Station (ROS). Ponadto Terminal Intermodalny Grupy CLIP jest przystosowany do rozładowywania składów przy użyciu dźwigów samojezdnych.

Lohr Railway System

Terminal Intermodalny Grupy CLIP jest wyposażony w 2 pierwsze w Polsce stacje do poziomego załadunku standardowych naczep drogowych na wagony kolejowe bez wykorzystania dźwigu – Lohr Railway System. Nowoczesna technologia wymaga wykorzystania wyspecjalizowanych wagonów, które są wyposażone w obrotową platformę, na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Następnie – po adekwatnym umiejscowieniu zestawu jest on rozłączany, a platforma wraz z naczepą obraca się oraz ustawia równolegle do osi wagonu. Lohr Railway System charakteryzuje się wyjątkowo krótkim czasem załadunku i rozładunku oraz możliwością załadunku/rozładunku wielu wagonów jednocześnie.

Więcej informacji o Lohr Railway System można znaleźć TUTAJ.

Po zaprezentowaniu lokomotywy Vectron MS i Terminalu Intermodalnego Grupy CLIP uczestnicy wydarzenia zostali przetransportowani do hotelu Hampton by Hilton w Swarzędzu. O godz. 1300 nastąpiło oficjalne rozpoczęcie XI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT.

Zakres tematyczny Forum FRACHT 2023

Już po raz 11 specjaliści z branży kolejowego przewozu towarów spotykają się, by porozmawiać m.in. o aktualnych wyzwaniach i kierunkach rozwoju transportu intermodalnego, realizowaniu inwestycji infrastrukturalnych, wdrażaniu rozwiązań proekologicznych, a także cyfryzacji tej branży.

Organizatorami XI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2023 są:

  • Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA)
  • Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (PUIG)
  • Izba Przemysłowo-Handlowa Polska-Azja
  • Stowarzyszenie Producentów i Konsumentów Roślin Strączkowych Ukrainy

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli m.in. Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, dr inż. Ignacy Góra – prezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz marszałkowie następujących województw: zachodniopomorskiego, mazowieckiego, lubuskiego, śląskiego i kujawsko-pomorskiego. Patronat medialny objęła redakcja SektoraKolejowego.

Więcej informacji o XI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT można znaleźć w artykule:

Zbliża się XI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT

Autor: Damian Malesza
Fot. Jan Bytnar

Idź do oryginalnego materiału