Rozpoczyna się modernizacja 54 km linii kolejowej nr 132 na odcinku Opole Groszowice – Pyskowice. Dzięki inwestycji o wartości 105 mln zł netto, finansowanej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), podróże między Wrocławiem a Bytomiem będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze.
Podpisana umowa przewiduje zarówno opracowanie projektu, jak i realizację robót budowlanych. Wykonawcą jest konsorcjum firm DOLKOM Sp. z o.o. i SBM Sp. z o.o.
Tory do 160 km/h i nowe obiekty inżynieryjne
Zmodernizowana trasa zostanie dostosowana do prędkości 160 km/h, co skróci czas podróży pociągami pasażerskimi. Zakres prac obejmuje m.in.:
- wymianę elementów nawierzchni torowej, w tym podkładów kolejowych,
- podbicie torów i rozjazdów przy użyciu specjalistycznych maszyn,
- rewitalizację systemu odwodnienia,
- roboty na 21 obiektach inżynieryjnych, w tym wiaduktach w Toszku, Strzelcach Opolskich i Szymiszowie oraz moście w Warmątowicach.
Większe bezpieczeństwo na przejazdach
Na 23 przejazdach kolejowo-drogowych poprawione zostanie bezpieczeństwo. Na siedmiu z nich zamontowane zostaną dodatkowe rogatki, a na wszystkich odnowiona zostanie nawierzchnia.
Komfort pasażerów priorytetem
W ramach inwestycji przebudowane zostaną perony w Ligocie Toszeckiej i Kotulinie. Zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, wyposażone w nowe wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W Strzelcach Opolskich perony zostaną wydłużone do 350 i 450 metrów, a przejście pod torami przejdzie gruntowny remont wraz z wykonaniem odwodnienia i izolacji.
Minimalne utrudnienia w ruchu
Prace prowadzone będą w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w bieżącą komunikację kolejową – ekipy będą pracować naprzemiennie na jednym, a następnie na drugim torze.
Efekty modernizacji podróżni odczują w drugiej połowie 2026 roku. Zmodernizowana trasa zapewni szybsze przejazdy międzyregionalne, wyższy komfort podróży oraz lepsze bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: