Rozpoczyna się modernizacja na trasie Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie

8 godzin temu

Kolejna inwestycja kolejowa w województwie kujawsko-pomorskim nabiera tempa. Po 15 czerwca, wraz z korektą rozkładu jazdy, rozpoczną się prace na niemal 50-kilometrowej trasie z Rypina przez Brodnicę do Jabłonowa Pomorskiego. Modernizację zrealizuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wykorzystaniu środków własnych. Łączna wartość prac wyniesie blisko 115 mln zł netto (ponad 141 mln zł brutto).

Szybciej, bezpieczniej i bliżej ludzi

Zakres robót obejmuje odcinki linii kolejowych nr 33 (Kutno – Brodnica) oraz nr 208 (Działdowo – Chojnice). Dzięki inwestycji poprawią się parametry techniczne torów, co umożliwi podniesienie prędkości maksymalnej pociągów do 120 km/h – dziś to odpowiednio 80 km/h (lk 33) i 60 km/h (lk 208). Skróci to czas przejazdu pomiędzy Rypinem a Jabłonowem Pomorskim o około 15 minut.

Na odcinku Rypin – Kretki – Brodnica zaplanowano kompleksową wymianę szyn i podkładów, modernizację 32 obiektów inżynieryjnych oraz 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Przystanek Kretki zyska nową nawierzchnię peronu nr 2, co podniesie komfort podróżnych.

Między Brodnicą a Jabłonowem Pomorskim również wymienione zostaną szyny i podkłady, a 41 obiektów inżynieryjnych zostanie wyremontowanych. Wygodniejszy dostęp do kolei zapewni modernizacja peronów w Brodnicy, Konojadach i Najmowie. Nawierzchnia na 13 przejazdach zostanie wymieniona.

Łączna wartość prac na obu liniach wynosi 114,9 mln zł netto (141,3 mln zł brutto). Wykonawcą będzie Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. z Gdańska.

Powrót kolei do Rypina po ćwierćwieczu

Dla mieszkańców Rypina to inwestycja szczególnie symboliczna – po niemal 25 latach wracają realne szanse na regularne połączenia kolejowe. w tej chwili stacja Rypin obsługuje jedynie dalekobieżny pociąg TLK „Flisak”. Zakończenie modernizacji linii otworzy drogę do uruchomienia połączeń regionalnych w grudniu 2026 r., zgodnie z planami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Równolegle z remontem torów PKP PLK realizuje projekt „Odbudowa stacji Rypin na linii kolejowej nr 33 na odc. Sierpc – Brodnica” o wartości 40,4 mln zł netto. Planowana przebudowa zakłada budowę nowego peronu, modernizację istniejącego oraz przygotowanie torów o długości 750 metrów dla obsługi długich składów towarowych. Prace budowlane mają rozpocząć się w IV kwartale 2025 roku i zakończyć w czerwcu 2026 roku.

Zmiany w komunikacji na czas remontu

Z uwagi na prace torowe, do grudnia bieżącego roku na remontowanych szlakach wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Dla pociągu TLK „Flisak” obowiązywać będzie ona na odcinku Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz. Z kolei pasażerowie przewoźnika Arriva skorzystają z autobusów między Brodnicą a Jabłonowem Pomorskim. W tym czasie „Flisak” pojedzie zmienioną trasą przez Toruń Wschodni i Chełmżę.

Nowy przystanek w Brodnicy

W III kwartale 2026 roku planowane jest także oddanie do użytku nowego przystanku kolejowego Brodnica Południowa, zlokalizowanego w rejonie ul. 18 Stycznia. Obiekt zostanie sfinansowany ze środków Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025 i ułatwi mieszkańcom szybki dostęp do pociągów jadących zarówno w stronę Rypina, jak i centrum Brodnicy.

Zobacz również:

Kolej regionalna połączy Brodnicę z Rypinem
Umowa na odbudowę stacji Rypin podpisana
Idź do oryginalnego materiału