PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie nowej linii kolejowej Kraków-Myślenice. Dzięki inwestycji mieszkańcy powiatu myślenickiego zyskają szybkie połączenie ze stolicą regionu. To jedna z trzech inwestycji planowanych w Małopolsce w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”.
Umowa podpisana przez PLK S.A. z konsorcjum firm BBF Sp. z o.o. i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. opiewa na przeszło 22 mln zł netto. Zakłada opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. Na przygotowanie projektu wykonawcy będą mieli 35 miesięcy.
Kolej na Myślenice
Zadaniem projektantów będzie przygotowanie inwestycji polegającej na budowie linii kolejowej pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Tor o długości ok. 22 km w dwóch fragmentach poprowadzony będzie pod ziemią. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Z wygodnego dostępu do pociągów skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin (razem ok. 72 tys. osób). Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut.
Dzięki inwestycji zwiększy się rola kolei w regionie.
Projekt pozwoli zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających codziennie do stolicy Małopolski i przez to zredukować hałas oraz zanieczyszczenie powietrza. Dzięki Programowi Kolej + na terenie małopolski powstanie również połączenie kolejowe Krakowa z Niepołomicami oraz łącznica, która skróci podróże pociągiem do Olkusza.
Program Kolej +
Realizacja programu Kolej + przyniesie poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Firmowany przez Ministerstwo Infrastruktury program jest wart ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, a ok. 2 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego. Z programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw.
Projekty obejmują łącznie 34 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają w tej chwili pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji inwestycji ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
(PKP PLK)