Polskie Koleje Państwowe SA rozpoczęły modernizację historycznego obiektu z 1910 r. Inwestycja za 22 mln zł brutto obejmuje gruntowną przebudowę zabytkowego budynku według projektu Jana Fijałkowskiego oraz zagospodarowanie placu dworcowego. Prace potrwają do początku 2027 r.
Firma SKB LDR, która wygrała przetarg w formule „projektuj i buduj”, rozpoczęła prace od wygrodzenia terenu budowy. W pierwszym etapie powstanie dworzec tymczasowy z kasą biletową i toaletą dostosowaną dla osób z niepełnosprawnościami.
Modernizacja zakłada wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, kompleksową wymianę dachu oraz odtworzenie elewacji. Projektanci przewidzieli jasnobeżową kolorystykę elewacji i zielonoszarą stolarkę okienną, choć ostateczne decyzje zapadną w ramach nadzoru konserwatorskiego. Na charakterystycznej wieży zostanie umieszczony zegar.
Nowoczesne wnętrza w zabytkowej architekturze
Wnętrze budynku zyska przestronny hol z ławkami, pomieszczenia kas biletowych z zapleczem oraz elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Zaplanowano także ogólnodostępne toalety, lokale do wynajęcia i pomieszczenie wielofunkcyjne, które może służyć jako czytelnia.
Chcemy stworzyć przestrzeń nowoczesną, komfortową dla pasażerów oraz z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej architektury dworca – wyjaśnia Alan Beroud, prezes zarządu PKP SA.
Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni dworcowej
Przebudowa obejmie także teren przed budynkiem, gdzie powstanie parking z miejscami zwykłymi, kiss&ride, dla taksówek oraz dla osób z niepełnosprawnościami. Wykonawca wybuduje drogi dojazdowe, dojścia piesze, wiatę śmietnikową oraz rowerową. Zaplanowane są również nasadzenia drzew i krzewów.
PKP SA wprowadzi także rozwiązania zwiększające dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy pasażerów z dużym bagażem. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, a budynek otrzyma ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a i plany dotykowe. Całość zostanie wyposażona w nowoczesne systemy bezpieczeństwa z monitoringiem.





Strategiczna lokalizacja w sieci kolejowej
Ze stacji Otwock kursują pociągi podmiejskie i regionalne Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. Zatrzymują się tu także składy PKP Intercity do Lublina, Rzeszowa, Poznania czy Bydgoszczy.
Modernizacje i budowy dworców na terenie największych polskich aglomeracji – w takich miastach jak Otwock, w których korzystanie z kolei jest nieodłącznym elementem życia codziennego – to najlepiej zainwestowane pieniądze – podkreśla Dariusz Grajda, wiceprezes zarządu PKP SA.
Inwestycja jest finansowana wyłącznie ze środków własnych spółki i stanowi uzupełnienie wcześniejszej kompleksowej przebudowy stacji i linii kolejowej przebiegającej przez Otwock.
Fot. PKP SA
Zobacz również: