Rozpoczynają się prace na trasie Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie

6 godzin temu

Lepszy komfort podróży, większe bezpieczeństwo oraz sprawniejsza komunikacja między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem – to główne cele inwestycji, które rozpoczęły się na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na ten cel 154 mln zł netto z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Prace na wielkopolskim odcinku, między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim, zlecono Zakładowi Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. z Poznania. Wykonawca rozpoczął przygotowania do modernizacji torów i infrastruktury pasażerskiej. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną perony na siedmiu stacjach i przystankach: w Topoli, Tarchałach Wielkich, Odolanowie, Garkach, Granowcu, Sośniach i Pawłowie Wielkopolskim. Pojawią się tam nowe wiaty, ławki, energooszczędne oświetlenie, tablice informacyjne i ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami – m.in. pochylnie i ścieżki naprowadzające.

Na ponad 30-kilometrowym odcinku tor zostanie wzmocniony, a w wybranych miejscach – wymieniony. Remont obejmie również trzy obiekty inżynieryjne oraz sześć przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Topoli, Odolanowie i Sośniach, gdzie pojawią się nowe urządzenia zabezpieczające. Efekty tej części inwestycji mają być odczuwalne już pod koniec 2025 roku.

10 czerwca br. podpisano także umowę na prace na dolnośląskim odcinku trasy – między Międzyborzem Sycowskim a Grabownem Wielkim. Wartość robót to 85,9 mln zł netto. Za realizację odpowiada konsorcjum firm: INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. k., LWZ Sp. z o.o. oraz Trakcja System Sp. z o.o.

Na 20-kilometrowym odcinku wykonawca przebuduje perony w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej i Twardogórze, zadba o lepszy dostęp do nich oraz przeprowadzi remont nawierzchni torowej i odwodnienia. Wymienionych zostanie także 7 rozjazdów. Dodatkowo przebudowanych lub wyremontowanych będzie 33 obiektów inżynieryjnych, w tym 24 przepusty, 7 wiaduktów i 2 ściany oporowe.

Z myślą o bezpieczeństwie, na dolnośląskim odcinku poprawiona zostanie infrastruktura na 12 przejazdach kolejowo-drogowych. Na pięciu z nich – w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej i Twardogórze – zainstalowane zostaną nowe systemy sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.

Całość inwestycji zakończy się w pierwszej połowie 2026 roku. Nowoczesna, bezpieczna i wygodna trasa kolejowa Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie ma znacząco wpłynąć na rozwój połączeń międzyregionalnych i zwiększyć atrakcyjność kolei jako środka transportu w południowo-zachodniej Polsce.

Zobacz również:

LK281: Wracają bezpośrednie połączenia między Krotoszynem a Koźminem Wlkp.
Koleje Dolnośląskie z pierwszym w Polsce wdrożeniem OSDM
Idź do oryginalnego materiału