Polacy są rozważnymi konsumentami, którzy w znakomitej większości planują wydatki (81%), porównują ceny (97%) i analizują informacje o produktach (95%). Z zakupami często czekają na obniżki cen i promocje (98%). Praktycznie zawsze porównują ceny przez zakupem (97%) i szukają informacji o produktach (95%). Chętnie korzystają też z aplikacji i narzędzi elektronicznych pomagających w zarządzaniu finansami (60%). Coraz więcej osób sprzedaje swoje używane rzeczy i kupuje poprzez serwisy aukcyjne (75%). Taki obraz Polaków rysuje się w wynikach badania ARC Rynek i Opinia[1] zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka, specjalizującego się w płatnościach odroczonych i ratalnych.
„W wyniku pandemii i wysokiej inflacji wielu Polaków zaczęło skrupulatnie planować wydatki, porównywać ceny, a także baczniej przyglądać się jakości produktów, które kupują. Z jednej strony Polacy stali się bardziej ostrożni w swoich decyzjach zakupowych, z drugiej coraz częściej korzystają z rozwiązań technologicznych, które pozwalają na efektywniejsze zarządzanie finansami, czy platform oferujących elastyczne rozwiązania finansowe. W ten sposób Polacy korzystają z pieniędzy w sposób bardziej racjonalny i rozsądny, szukając oszczędności i unikając zbędnych kosztów.” – komentuje Daniel Malinowski, zarządzający fintechem Mokka Polska, specjalizującym się w płatnościach odroczonych i ratalnych.
Planowane zakupy
Polacy należą do rozważnych konsumentów, którzy dbają o swoje finanse i podejmują przemyślane decyzje zakupowe. Planowanie i zarządzanie wydatkami to mocna strona Polaków – aż 81% ankietowanych deklaruje, iż sumiennie planuje swoje wydatki z wyprzedzeniem. Jedynie 5% przyznaje, iż ma lekką rękę do zakupów, z kolei 14% nie potrafi tego określić. Równocześnie przyznajemy, iż decyzje zakupowe zdarza się nam podejmować pod wpływem emocji (93%), jednak robimy to czasami lub bardzo rzadko (90%).
Nowe technologie pomagają zarządzać wydatkami
Polacy chętnie korzystają też z technologii, które pomagają im w zarządzaniu finansami osobistymi. Spośród nowych technologii pomagających w zarządzaniu finansami, najczęściej wybierana jest bankowość elektroniczna (60%) z której najchętniej korzystają osoby w wieku 55-65 lat, oraz aplikacje bankowe (50%). Z aplikacji i platform służących do kontroli wydatków i elastycznego zarządzania finansami korzysta 29% badanych. Jednak 18% w ogóle nie korzysta z tego typu narzędzi. Osoby młode, w wieku 18-24 lat oraz 25-34 lat chętniej niż pozostali korzystają z aplikacji służących do kontroli wydatków i budżetu domowego.
„Dobre zarządzanie finansami to nie tylko kwestia oszczędzania, ale także świadomego korzystania z dostępnych narzędzi finansowania zakupów takich jak np. BNPL, czy płatności ratalnych. Polacy coraz częściej korzystają z nowych technologii i narzędzi finansowych takich jak aplikacje, choć ważne jest, aby robić to rozsądnie i zgodnie ze swoimi możliwościami finansowymi.” – dodaje Daniel Malinowski, zarządzający Mokka Polska.
Kuszące promocje
Znakomita większość badanych (98%) deklaruje, iż chętnie korzysta z ofert promocyjnych. Na pytanie o częstotliwość korzystania z ofert promocyjnych aż 42% z nas przyznaje, iż korzysta z nich robiąc zakupy praktycznie zawsze, a 32% bardzo często. Pozostałe osoby (26%) decydują się na korzystanie z promocji rzadko lub sporadycznie.
Polacy mają sprecyzowane preferencje, o ile chodzi o typy promocji. Z jednorazowych rabatów korzysta 77% ankietowanych, 64% korzysta z kart lub aplikacji lojalnościowych, w ramach których zbiera się punkty lub otrzymuje zniżki na produkty, 50% badanych decyduje się na zakupy w ramach sezonowych wyprzedaży, a 27% zbiera kupony i kody rabatowe z gazet. Kluby i grupy zakupowe interesują jedynie 12% rodaków. Pozostałe 3% nie korzysta z żadnych tego typu rozwiązań. Starsi respondenci częściej korzystają z kart i programów lojalnościowych, a co interesujące młodsi wybierają kupony i kody rabatowe z gazet.
Informacja o produkcie to podstawa
Badania potwierdzają, iż Polacy są konsumentami wrażliwymi cenowo, niezależnie od kategorii produktów jakie kupują. Polacy w znakomitej większości porównują ceny produktów przed ich zakupem (97%). Niemal połowa (48%) używa w tym celu porównywarek cenowych online (częściej mężczyźni – 53% niż kobiety – 42%). Nieco mniej sprawdza ceny odwiedzając sklepy i kupując tam, gdzie jest najkorzystniej (44%). Polacy często sprawdzają też ceny w sklepach online w porównaniu do stacjonarnych (44%). Spora grupa osób sprawdza ceny w ofertach, katalogach reklamowych lub gazetkach sklepowych (39%), przy czym kobiety robią to częściej (45%) niż mężczyźni (33%). Pozostałe 6% sprawdza ceny w inny sposób.
Aż 95% respondentów deklaruje, iż szuka opinii na temat produktów przed zakupem. Aż 71% badanych tego typu weryfikację przeprowadza prawie zawsze lub często, 11% czasami, 12% rzadko, a 4% nigdy, a 1% trudno jest to określić. Co więcej, 84% badanych deklaruje, iż kupuje produkty z wyprzedzeniem (np. kupno kurtki zimowej latem), aby uzyskać niższą cenę. Jest to dla Polaków dość częsta praktyka (56%), dla 39% rzadka lub sporadyczna, a 16% w ogóle tak nie kupuje lub nie potrafi tego określić.
[1] Badania ARC Rynek i Opinia zrealizowane metodą CAWI, na reprezentatywnej grupie Polaków N=600, w maju 2023