Ruch w sklepach convenience wzrósł o 5,2% r/r w I kw. br., wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud. W hipermarketach we wspomnianym okresie uległ zmniejszeniu o 3,2% r/r, w supermarketach spadł o 5%, a w dyskontach – o 3,1%. Ponadto w I kw. przybyło unikalnych klientów wyłącznie w sklepach convenience. W pozostałych formatach zanotowano spadki r/r.
„Wzrost ruchu w sklepach convenience prawdopodobnie wynika z ekspansji niektórych sieci handlowych należących do tego formatu. Może też świadczyć o większej spontaniczności zakupowej wśród części społeczeństwa. Z kolei spadki w pozostałych formatach mogą być skutkiem wzrostów w sklepach convenience i rosnącej popularności usług e-commerce, co jest szczególnie istotne w przypadku hipermarketów i supermarketów. Poprzez wygodę, jaką oferują zakupy online, część klientów rezygnuje z wizyt właśnie w tych formatach” – powiedział współautor raportu z Proxi.cloud Mateusz Nowak, cytowany w komunikacie.
Jeśli chodzi o unikalnych klientów (unique shoppers) w poszczególnych formatach, I kw. br. wzrost r/r nastąpił tylko w sklepach convenience – o 0,8%. Natomiast spadki r/r dotyczą hipermarketów – o 7,1%, supermarketów – o 3,6%, jak również dyskontów – o 0,8%.
Z zebranych danych wynika też, iż w I kw. br. nieznacznie zmienił się udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). Na czele widać sklepy convenience – 43% (rok wcześniej – 41%). Dalej są dyskonty – 32% (poprzednio – 33%), supermarkety – 19% (21%), a także hipermarkety – 6% (6%).
„Shopperzy w convenience korzystają z szybkiego dostępu do podstawowych produktów, natomiast w dyskontach – z lepszych cen i szerszej oferty. Rodzaj dokonywanych zakupów w dużej mierze determinuje wybór formatu sklepu. Z kolei stabilny udział hipermarketów może świadczyć o tym, iż ten segment wciąż ma lojalnych klientów, którzy konsekwentnie wybierają go do realizacji swoich zakupów” – wskazała współautorka raportu z Proxi.cloud Weronika Piekarska.
Raport wykazał również, iż w I kw. br. częstotliwość robienia zakupów wzrosła r/r w dwóch formatach, tj. w sklepach convenience (I kw. br. – średnio 9,5 na miesiąc, I kw. ub.r. – 9,1 na miesiąc), a także w hipermarketach (odpowiednio 3,1 i 3). Z kolei spadki r/r odnotowano w dyskontach (I kw. br. – średnio 7,1 na miesiąc, I kw. ub.r. – 7,3) oraz w supermarketach (odpowiednio 5,2 i 5,3).
„Z raportu dowiadujemy się także o tym, jak w I kw. br. zmienił się r/r średni czas trwania wizyty w sklepie. W przypadku jednego formatu nastąpił wzrost – convenience (I kw. br. – 4 min. i 24 sekundy, I kw. ub.r. – 4 min. i 6 sek.). Natomiast spadki r/r widoczne są w hipermarketach (I kw. br. – 20 min. i 18 sekund, I kw. ub.r. – 21 min. i 48 sek.), w dyskontach (odpowiednio 13 min. i 54 sek. oraz 14 min. i 42 sek.), a także w supermarketach (10 min. i 54 sek. oraz 11 min. i 36 sek.)” – czytamy dalej.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud w oparciu o dane z I kwartału br. i analogicznego okresu 2024 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience (łącznie 25 sieci handlowych). Wielkość próby wyniosła blisko 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano ponad 40,6 tys. placówek, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps.
Źródło: ISBnews