Modernizacja linii kolejowej nr 201 na Kaszubach wchodzi w decydującą fazę. Od 30 czerwca podróżni muszą przygotować się na poważne zmiany. Pociągi na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa zostaną wstrzymane, a transport przejmą autobusy komunikacji zastępczej. Ogromny remont kolei na Kaszubach to strategiczna inwestycja, której wartość sięga 2,5 miliarda złotych netto.
Remont kolei na Kaszubach
Remont kolei na Kaszubach obejmuje nie tylko wymianę torowiska, ale także budowę drugiego toru, elektryfikację linii oraz przebudowę licznych obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i przepusty. Prace te mają zwiększyć przepustowość linii i poprawić bezpieczeństwo podróży.
Od dziś pociągi z Kościerzyny do Trójmiasta nie będą kursować. Zamiast nich uruchomiono zastępcze autobusy, które będą dowozić pasażerów do Gdańska przez Somonino i Gdańsk Osowę. Zatrzymanie ruchu jest konieczne, aby przeprowadzić najbardziej zaawansowane prace budowlane, których nie da się wykonać przy kursujących pociągach.
Planowany harmonogram przewiduje, iż ruch pociągów na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa zostanie wznowiony w grudniu przyszłego roku, natomiast na trasie Kościerzyna – Somonino dopiero w grudniu 2027 roku. Termin ten jest jednak i tak krótszy niż pierwotnie zakładano.
Modernizacja linii kolejowej nr 201 przyspiesza 30 czerwca otwieramy nowy front robót, który dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Kościerzyny do Trójmiasta oznacza istotne zmiany. Pociągi zostaną zastąpione przez komunikację autobusową na odcinku Kościerzyna -… pic.twitter.com/A1KI0LXr9L
— PLK SA (@PKP_PLK_SA) June 27, 2025
Alternatywne połączenia i bajpas kartuski
Choć główna trasa przez Somonino jest zamknięta, wciąż można podróżować koleją z Kartuz do Gdańska linią nr 229, korzystając z tzw. bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PKP PLK w ubiegłym roku. Dodatkowo już w listopadzie tego roku planowane jest uruchomienie linii nr 214 na odcinku Somonino – Kartuzy. Dzięki temu przerwa w dojeździe do Somonina potrwa jedynie około pięciu miesięcy.
Równolegle z pracami na linii nr 201 wprowadzono komunikację zastępczą również na linii nr 211 między Chojnicami a Kościerzyną. Aby umożliwić dojazd pociągów do Kościerzyny w przyszłości, trwa dostosowywanie infrastruktury stacji. Decyzja o przywróceniu wjazdu pociągów od strony Chojnic zależy jednak od uzgodnień z organizatorem przewozów.
Na całej długości modernizowanej trasy pracuje codziennie kilkaset osób. Brygady torowe, mostowe i elektroenergetyczne prowadzą prace ziemne, demontują stare torowiska, przygotowują odwodnienie oraz budują nowe perony. W użyciu jest zaawansowany sprzęt: koparki, dźwigi torowe, palownice i platformy montażowe.
W rejonie Somonina trwa budowa nowego przystanku Somonino Bernardyno, a w okolicach Glincza i Kartuz rozpoczęła się elektryfikacja linii nr 229. Z kolei między Somoninem a Gdańskiem Osową prowadzone są prace przygotowawcze pod budowę drugiego toru oraz nowe wiadukty.
Najważniejszym efektem inwestycji będzie skrócenie czasu podróży – pociągi pasażerskie na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna pojadą choćby 12 minut szybciej niż dotychczas. Remont kolei na Kaszubach pozwoli także na zwiększenie prędkości pociągów do 140 km/h na linii nr 201 i 120 km/h na linii nr 214. Ułatwi też transport towarów do portu w Gdyni.
Na całej długości modernizowanego odcinka przebudowanych zostanie 13 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W sumie zmodernizowanych lub wyremontowanych będzie ponad 170 mostów, wiaduktów i przepustów. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym poprawi bezpieczeństwo i płynność przejazdów.

Ogromna inwestycja w przyszłość Kaszub
Roboty na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa prowadzone są przez konsorcjum Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego, Trakcji SA i Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM z Poznania. Koszt prac na linii nr 201 między Somoninem a Gdańskiem Osową to ponad 1,25 mld zł netto, finansowane z budżetu państwa. Modernizacja linii nr 229 jest z kolei współfinansowana z funduszy unijnych (FEnIKS 2021-2027). Z kolei roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizuje firma Budimex za kwotę 1,275 mld zł netto (1,559 mld zł brutto) ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy).
Zakończenie wszystkich prac na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest na grudzień 2027 roku. Pozostałe odcinki linii nr 201, w tym Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo, będą modernizowane do 2032 roku. Szacuje się, iż czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się o około 12 minut.
Gigantyczne inwestycje w kolej na Pomorzu! Jakie jeszcze plany ma PKP? [ZDJĘCIA]