KTZ Express i China Railway Container Transport (CRCT) uruchomiły nowe połączenie kontenerowe na korytarzu Chiny–Europa na trasie omijającej Rosję. Pociągi z Chin do Polski pojadą trasą przez Iran i Turcję.
Nowe połączenie z Chin do Polski z pominięciem Rosji
Alternatywna wobec klasycznego korytarza przez Rosję i Białoruś trasa łącząca Chiny z Europą wiedzie przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran i Turcję. Pociągi mają pokonać dystans przeszło 10 000 km w czasie około 40 dni. Pierwszy skład, przewożący komponenty do telewizorów, wyruszył z Chengdu w Chinach do Łodzi 28 lutego 2025 r.
— Ta trasa nie tylko zwiększa przepustowość transportową regionu, ale także usprawnia logistykę międzynarodową, czyniąc ją bardziej elastyczną, szybką i efektywną. Uruchomienie tej usługi potwierdza strategiczną rolę Kazachstanu jako kluczowego węzła tranzytowego i wzmacnia jego pozycję na globalnej mapie przewozów towarowych — komunikują Koleje Kazachskie w komunikacie na swojej stronie internetowej.
Korytarz Środkowy alternatywą dla trasy przez Rosję?
Jak opisywaliśmy wcześniej na łamach Obserwatora Logistycznego, w następstwie wybuchu pełnoskalowego konfliktu pomiędzy Rosją i Ukrainą Chiny rozpoczęły poszukiwanie tras omijających Rosję. Swoje szanse w logistyce postanowiły wykorzystać kraje takie jak Azerbejdżan, Gruzja, Turcja i Kazachstan, intensyfikując promocję tzw. Korytarza Środkowego (znanego także jako Trans-Caspian International Transport Route — TITR).
Liczba pociągów w ramach Korytarza Środowego wzrosła w 2024 r. trzydziestotrzykrotnie. W 2023 r. trasą tą przejechało zaledwie 11 pociągów kontenerowych podczas gdy w 2024 r. było ich już 358. Barierą wzrostu pozostaje jednak ograniczona przepustowość przepraw przez Morze Kaspijskie. Trasa przez Turkmenistan i Iran, będąca wariantem podstawowego Korytarza Środowego, pozwala na wykorzystanie drogi lądowej i ominięcie wąskich gardeł.
Czytaj więcej: Kazachstan znów inwestuje w logistykę. Uruchomili intermodalne połączenie z Indii
Inwestycje w infrastrukturę pozwalającą na ominięcie Rosji wspierane są przez Komisję Europejską, która na początku 2024 r. ogłosiła wsparcie w wysokości 10 mld EUR na rozwój projektów infrastrukturalnych w regionie.
The European Commission announced that European and int. financial institutions will commit €10 billion to develop the Trans-Caspian International Transport Route. The TITR route connects Central Asia and Europe and bypasses Russia. https://t.co/6KhWviTNHq pic.twitter.com/irPs8MPU0y
— Caspian Policy Center (CPC) (@caspiancenter) January 31, 2024
Swoje inwestycje rozwijają w regionie także Chiny, które planują zainwestować 60 mld dolarów w rozwój tureckiej infrastruktury kolejowej. W planach jest elektryfikacja kolejnych linii, nowe trasy krajowe, nowy most kolejowy w Stambule czy nowa linia KDP łącząca Stambuł z Ankarą.
O wyzwaniach związanych z rozwojem Korytarza Środkowego i pociągach z Chin do Polski przeczytacie także w naszym wywiadzie z Sandrą Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich:
Polska jest logistycznym liderem Trójmorza cz.2. [WYWIAD]
Znajdziesz nas w Google News