Nowe zasady programu Czyste Powietrze 2025
Program Czyste Powietrze przeznaczony jest dla osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami budynku jednorodzinnego albo wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Minimalny okres własnościowy musi w tym przypadku wynosić 3 lata, przy czym wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych.
Dofinansowanie w ramach nowej odsłony programu Czyste Powietrze przez cały czas przysługuje na termomodernizacje, których celem jest poprawa efektywności energetycznej budynku, tj. wymianę starych źródeł ciepła, ocieplenie budynku, wymianę okien czy drzwi.
W nowej edycji programu pojawiły się jednak również ważne zmiany. Od 31 marca 2025 r. obowiązkowym elementem wniosku o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze jest przeprowadzenie audytu energetycznego przed realizacją prac oraz uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej po zakończeniu przedsięwzięcia. Reklama
Jak powinien wyglądać audyt energetyczny?
Każda osoba, która chce złożyć wniosek o udział w programie Czyste Powietrze, musi najpierw zlecić wykonanie audytu energetycznego. Jest to dokument, który przedstawia obecny stan energetyczny budynku i wskazuje, jakie prace należy wykonać, aby skutecznie zmniejszyć zużycie energii i poprawić efektywność energetyczną domu.
W audycie energetycznym powinny znaleźć się informacje, takie jak m.in.
aktualny stan budynku - rodzaj ogrzewania, wentylacji, izolacji cieplnej itd.,
propozycja zakresu planowanych prac - wymiana pieca, ocieplenie, wymiana okien itd.,
opis oczekiwanych oszczędności energii po zakończeniu inwestycji,
tzw. efekt ekologiczny, czyli szacowana redukcja emisji CO2 i zużycia paliwa, tj. gazu, oleju, energii elektrycznej itp.
Audyt energetyczny musi zostać sporządzony i podpisany przez audytora, który został wpisany do rejestru osób uprawnionych do przygotowania świadectw charakterystyki energetycznej. Co więcej, sporządzenie audytu musi być poprzedzone wizytą audytora w budynku, w przeciwnym wypadku audyt nie będzie uznany za wiarygodny.
Oprócz audytu energetycznego, do wniosku konieczne jest również dołączenie dokumentu podsumowującego audyt, który stanowi podstawę do ustalenia zakresu planowanych prac w ramach dofinansowania.
Jak wygląda świadectwo charakterystyki energetycznej po zakończeniu prac?
Po zakończeniu inwestycji w ramach programu Czyste Powietrze obowiązkiem każdego beneficjenta jest także uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. Dokument ten ma bowiem na celu potwierdzić, iż wszystkie przeprowadzone prace faktycznie zmniejszyły zapotrzebowanie budynku na energię.
Świadectwo, podobnie jak audyt, musi zostać sporządzone i podpisane przez audytora wpisanego do centralnego rejestru osób uprawnionych do przygotowywania takich świadectw.
Czy można otrzymać dofinansowanie na audyt energetyczny i świadectwo charakterystyki energetycznej?
W nowej odsłonie programu Czyste Powietrze można otrzymać dofinansowanie nie tylko na prace termomodernizacyjne, ale także na sporządzenie audytu i świadectwa. Wysokość dofinansowania uzależniona jest natomiast od poziomu wsparcia, do którego kwalifikuje się beneficjent.
Dofinansowanie na audyt energetyczny wynosi:
480 zł - w przypadku podstawowego poziomu dofinansowania,
840 zł - w przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania,
1 200 zł - w przypadku najwyższego poziomu dofinansowania.
Z kolei dofinansowanie do świadectwa charakterystyki energetycznej wynosi:
160 zł - w przypadku podstawowego poziomu dofinansowania,
280 zł - w przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania,
400 zł - w przypadku najwyższego poziomu dofinansowania.
WB