Ruszyła budowa myjni automatycznej PKP Intercity

1 rok temu

informacje z kolei i rynku kolejowego

W Krakowie, na terenie stacji postojowej PKP Intercity, rozpoczęła się budowa ekologicznej, sezonowej myjni automatycznej. Budowa obiektu trwać ma rok, koszt prac to 21,9 mln zł brutto. Inwestycję zrealizuje firma Budimex.

Wizualizacja myjni automatycznej PKP Intercity (fot. nadesłane)

Wykonawca prac w pierwszym etapie zadania przygotował i zaprezentował projekt obiektu. Aktualnie rozpoczęła się druga faza prac – realizacja.

Myjnia PKP Intercity

Instalacja do mycia składów pociągów powstanie na torze nr 11, zlokalizowanym przy ul. Składowej 17. Na długości 480 m toru powstanie szczelna nawierzchnia z posadowieniem na płycie betonowej. Przed, a także za myjnią powstanie powierzchnia ociekowa.

Wykonawca wyposaży obiekt w oczyszczalnię ścieków, która pozwoli neutralizować używane do mycia środki chemiczne oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego. Myjnia zyska stanowisko do zabezpieczenia podwozia przed oblodzeniem, a także system RFID. Dzięki niemu wstępne ustawienia mycia zostaną dobrane automatycznie na podstawie numeru EVN. Tak zaprojektowane rozwiązania zapewnią możliwość mycia zewnętrznego boków oraz górnych i dolnych skosów pudeł pojazdów.

Obiekt ma pracować nieprzerwanie i w trakcie doby obsłużyć do 20 składów. Myjnia będzie przystosowana do obsługi posiadanych przez przewoźnika elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składów wagonowych. Jeden cykl mycia składu potrwa około 5 minut (przy założeniu jednego przejazdu) lub do 20 minut (przy trzech). Pociąg wewnątrz myjni będzie poruszał się z prędkością 3-5 km/h.

– Inwestujemy w rozbudowę naszej floty i walczymy z wykluczeniem transportowym, które dotyka Polaków. Do obsługi rosnącej liczby pojazdów potrzebne są obiekty takie jak ten powstający w Krakowie. Pozwolą one na wysoki standard obsługi technicznej naszego taboru, jak i również w wymierny sposób wpłyną na komfort podróży i pracę naszych załóg. Nowa myjnia w Krakowie to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w całej Polsce – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.

O inwestycji mówił także przedstawiciel wykonawcy.

-Zrealizujemy bardzo specjalistyczne zadanie budowlane do końca III kwartału tego roku. Prace będziemy prowadzić pod czynnym ruchem kolejowym na terenie torów serwisowych. Ciekawostką a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 m. W ostatnim roku jest to jedna z trzech myjni zrealizowana przez Budimex w zakresie budownictwa kolejowego – mówi Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego Budimex.

Nowe oblicze krakowskiej stacji postojowej

Poza budową myjni PKP Intercity inwestuje w bocznicę kolejową Kraków Główny Zachód. Aktualnie inwestor prowadzi gruntowną przebudowę jednej z głównych stacji postojowych przewoźnika. Inwestycja kosztuje 44,8 mln zł.

Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu, a także możliwe będzie kompleksowe przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa.

Idź do oryginalnego materiału