Rynek na moment wstrzymał oddech. Ethereum przestał finalizować transakcje. Co się stało?

1 rok temu

Wczorajszy dzień na długo zostanie w pamięci tych, którzy posiadają w swoich zasobach Ethereum. Szczególnie zapamiętają go Ci, którzy akurat finalizowali transakcje, które przez chwilę nie mogły być dokończone. Incydent trwał przez blisko pół godziny i wywołał nie małe zamieszanie. Współpracownicy Ethereum gwałtownie zaczęli uspokajać rynek i wyjaśniać zaistniało sytuację. Co konkretnie się wydarzyło?

Transakcje w Ethereum nie były finalizowane przez prawie pół godziny

Niezidentyfikowany dotąd problem w Beacon Chain Ethereum spowodował, iż przez blisko pół godziny transakcje nie mogły być sfinalizowane. Cała sytuacja z 11 maja trwała dokładnie 25 minut. Problem wystąpił około godziny 20:15 UTC. Beacon Chain to oryginalny blockchain Ethereum typu proof-of-stake, uruchomiony po raz pierwszy w 2020 r. W zeszłym roku we wrześniu dotychczasowy łańcuch proof-of-work Ethereum „połączył się” z łańcuchem sygnałów ostrzegawczych. Tym samym doszło do sfinalizowania przejścia sieci do szybszego i bardziej przyjazny mechanizmu, opartego na zasadzie „proof-of-stake”. Przyczyna wczorajszej awarii pozostaje niejasna. Twórcy Ethereum przekazali, iż problem jest ciągle badany, aby zapobiec jego ponownemu wystąpieniu w przyszłości.

The beacon chain stopped finalizing about thirty minutes ago. I don't know why yet, but in general the chain is designed to be resilient against this, transactions will continue as usual and finalization will kick in when the problem is resolved. pic.twitter.com/utAS0uAWpG

— superphiz.eth 🦇🔊🛡️ (@superphiz) May 11, 2023

To nie pierwsza taka sytuacja

Awaria, która uniemożliwiła 11 maja finalizację transakcji na Ethereum, to nie pierwszy taki przypadek w historii. Po incydencie jeden z konsultantów Ethereum o pseudonimie Superphiz, zauważył, iż przyczyną mogła być różnorodność klientów. Prawdopodobnie do awarii przyczynił się fakt, iż w tamtym momencie aktywni byli użytkownicy wyraźnie dominujący nad siecią, czyli posiadający więcej niż 33% kontroli. Pracownik wyjaśnił, iż większa różnorodność wśród klientów oznacza bezpieczniejszą i bardziej niezawodną sieć dla walidatorów. Podobny problem wystąpił 15 marca, kiedy niskie wskaźniki uczestnictwa walidatorów spowodował opóźnienie w aktualizacji Ethereum „Shapella”. W przeszłości Ethereum doświadczyło również innych przestojów, które blokowały transakcje w ich finalizacji. W 2016 r. był on wynikiem ataku DDoS, a w listopadzie 2020 r. doszło do częściowych przestojów związanych z Infurą.

Idź do oryginalnego materiału