Rynek Robo-Taxi dopiero raczkuje, ale już wywołuje wiele zamieszania i rodzą wielkie nadzieje. W jak szybkim tempie rośnie ten rynek, jakie są prognozy dla niego, jakie modele biznesowe na nim działają i w jakie spółki można inwestować licząc na jego dynamiczny rozwój? Wyjaśniamy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest robo-taksówka i jak działa?
- W jakich miastach już jeżdżą robo-taksówki?
- Jak gwałtownie rośnie światowy rynek robo-taxi?
- Jakie spółki mogą skorzystać na rozwoju rynku robo-taxi?
Zamawiasz taksówkę przez appkę, podjeżdża samochód. Zabierze Cię gdzie tylko potrzebujesz. Ale nie ma kierowcy. Jedzie płynnie. Masz ciszę i spokój, nikt nie zajmuje Cię rozmową. Możesz zażyczyć sobie muzykę Szopena, albo Linkin Park. Witaj w świecie robo-taksówek (robo-taxi). Te autonomiczne pojazdy nie są już tylko pomysłem rodem z filmów science-fiction, stają się częścią codziennego życia setek milionów ludzi na całym świecie.
Robo-taksówka to autonomiczny pojazd zaprojektowany do odbierania i wysadzania pasażerów bez potrzeby obecności ludzkiego kierowcy. Wykorzystując zaawansowane czujniki, sztuczną inteligencję i dane w czasie rzeczywistym, pojazdy te poruszają się w ruchu drogowym i podążają wyznaczonymi trasami, potrafiąc bezpiecznie i efektywnie dotrzeć do celu. Jest to koncept mający na celu zapewnienie efektywnej, wygodnej i ekologicznej alternatywy dla tradycyjnych usług przewozowych.
Rynek robo-taxi dopiero co raczkuje. Jednak rośnie dość gwałtownie i już jest wart w skali globalnej około 2 mld USD. Najbliższe lata mają jednak przynieść jego niezwykle intensywny wzrost. Warto dokładnie zrozumieć czym są robo-taksówki, poznać prognozy dla tego rynku i spółki giełdowe na nim działające. To jest ważne dla wszystkich – bo wszyscy będziemy prędzej czy później użytkownikami robo-taxi, a być może choćby będziemy mieć akcje spółek działających na tym rynku w portfelu.
Czym jest Robo-taxi i jak działa?
Jak dokładnie działają robo-taksówki? W skrócie, są to pojazdy autonomiczne wyposażone w czujniki LiDAR i radar – te urządzenia wykrywają obiekty wokół pojazdu w czasie rzeczywistym, a kamery pomagają rozpoznawać znaki drogowe, sygnalizację świetlną, pieszych i inne pojazdy. Sztuczna inteligencja (AI) analizuje dane zebrane przez czujniki i kamery, umożliwiając pojazdowi zrozumienie otoczenia i podejmowanie świadomych decyzji (kiedy zatrzymać się, skręcić lub przyspieszyć). Algorytmy uczenia maszynowego nieustannie poprawiają umiejętności jazdy pojazdu w miarę gromadzenia danych.
System GPS śledzi lokalizację samochodu, zapewniając możliwość podążania prawidłową trasą. Szczegółowe mapy w wysokiej rozdzielczości są używane do precyzyjnej nawigacji. System oblicza optymalną trasę na podstawie danych o ruchu w czasie rzeczywistym, uwzględniając przeszkody, korki i zamknięcia dróg (a aktualizacje umożliwiają pojazdowi dostosowanie trasy w razie potrzeby). Robo-taksówki często są podłączone do inteligentnej infrastruktury miejskiej – takiej jak sygnalizacja świetlna i różne czujniki – co pozwala im komunikować się z siecią transportową miasta, aby zoptymalizować trasę.
Robo-taksówka sama podejmuje decyzje o tym kiedy zatrzymać się, jak włączyć się do ruchu lub jak radzić sobie z rozmaitymi warunkami drogowymi. Hamulce, pedał gazu i układ kierowniczy są kontrolowane przez AI, zapewniając płynną i bezpieczną jazdę. System robo-taxi jest wyposażony w mechanizmy awaryjne na wypadek uszkodzenia czujników lub innych problemów, zapewniając bezpieczne zatrzymanie pojazdu. Pasażerowie wchodzą w interakcję z pojazdem dzięki aplikacji mobilnych, gdzie mogą rezerwować przejazdy, zobaczyć trasę i wyrażać swoje opinie. W niektórych przypadkach pasażerowie mogą zmienić trasę lub dodać przystanki.

Jak rośnie rynek robo-taksówek
Globalny rynek robo-taksówek na dziś jest wyceniony na około 1,8-2,0 mld USD, a według niektórych estymacji pod koniec 2025 roku może być wart około 4,5 mld USD (ResearchAndMarkets.com). O takiej mniej więcej wycenie mówią rożne źródła – głównie chodzi o raporty firm doradczych i analitycznych.
Prognozy dla tegoż rynku są imponujące. Na przykład jedna z nich mówi, iż do 2034 roku rynek robo-taxi wzrośnie do 504,13 mld USD rozwijając się w imponującym tempie średniorocznym 75,9% – tak wynika z raportu Polaris Market Research. Bardzo podobne tempo rozwoju zakładają analitycy Fortune Business Insights – 80% średniorocznie do 118 mld USD w 2031 roku. Nieco skromniejszy wzrost zapowiadają analitycy ResearchAndMarkets.com – po 45% średniorocznie do 125 mld USD w 2034 roku.
Skąd takie niesamowite prognozy? Czemu robo-taksówki mogą zrobić furorę? Otóż w obszary miejskie stają się coraz bardziej zatłoczone, a rosnące poziomy zanieczyszczeń stają się istotnymi wyzwaniami. Robo-taksówki mogą pomóc złagodzić te problemy, zmniejszając liczbę pojazdów na drogach dzięki współdzieleniu przejazdów i bardziej efektywnemu planowaniu tras.
Poza tym mogą one się przyczynić do wzrostu bezpieczeństwa na drogach: według raportów Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych błąd ludzki ma wpływ na 94% wypadków drogowych, tylko w USA powodując śmierć 1,3 miliona osób rocznie. A wedle Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wypadki drogowe są główną przyczyną śmierci dzieci i młodych dorosłych w wieku od 5 do 29 lat. Wdrożenie technologii autonomicznej jazdy może pomóc uratować setki tysięcy istnień ludzkich każdego roku.
W 2024 r. rynek robo-taxi poczynił znaczne postępy, a kilka programów pilotażowych zakończyło się wdrożeniem komercyjnym w kilku miastach w Stanach Zjednoczonych, Chinach i w niektórych krajach Europy. Firmy takie jak Waymo, Baidu i Cruise uruchomiły płatne usługi w wyznaczonych strefach. Postępy w dziedzinie Lidar, czujników i komunikacji V2X (Vehicle-to-Everything) jeszcze bardziej poprawiły bezpieczeństwo i proces podejmowania decyzji. Organy regulacyjne zaczęły formalizować ramy funkcjonowania pojazdów autonomicznych, w tym standardy ubezpieczeniowe, protokoły bezpieczeństwa pasażerów i zasady zarządzania danymi. Co najważniejsze, postrzeganie robo-taksówek przez społeczeństwo uległo poprawie.
W 2025 roku rynek robo-taxi wszedł w fazę szybkiej komercjalizacji, wspieranej przez postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji. Przewiduje się, iż adopcja robo-taxi do systemu miejskiego transportu będzie postępowała i dojdzie do integracji z autobusami, pociągami i rowerami elektrycznymi w celu jak największej płynności transportu. Robo-taksówki mogą stać się podstawowym elementem rozwiązań w zakresie mobilności miejskiej na całym świecie.

Obecnie Chiny, USA i Europa to wiodące rynki robo-taxi i mają odpowiadać za 80% globalnego rynku do 2030 roku. Ameryka Północna w 2024 roku odpowiadała za połowę globalnego rynku robo-taxi, i tamtejszy rynek ma rosnąć w tempie około 74% do 2030 roku, będąc zdominowanym przez Waymo (Google) oraz Teslę. Co jednak ciekawe, w jeszcze szybszym tempie ma rosnąć rynek azjatycki, ze szczególną rolą Chin (wzrost po około 96% rocznie do 47 mld USD do 2035 roku) – szacują analitycy Goldman Sachs.
Oczywiście, przed rynkiem robo-taxi nie tylko wielkie perspektywy, ale i liczne wzywania. Złożoność technologii autonomicznej jazdy i jej zależność od intensywnych badań i rozwoju stanowią barierę wejścia dla nowych graczy. Systemy sensorów borykają się z ograniczeniami w trudnych warunkach pogodowych. Jednym z największych wyzwań są rozbieżności regulacyjne między krajami i regionami, które mogą ograniczać szybkość ekspansji flot. Procesy uzyskiwania pozwoleń na operowanie w danym mieście mogą stawać się coraz bardziej wymagające, co może opóźniać komercjalizację. Konieczne są i prywatne i samorządowe inwestycje w stacje ładowania, centra serwisowe i infrastrukturę wsparcia klienta. Potrzebny jest wzrost społecznego zaufania do robo-taksówek, a utrudniać go mogą wypadki z ich udziałem oraz strach przed utratą miejsc pracy przez kierowców.
Jakie modele biznesowe obowiązują na rynku robo-taxi
Na jakiej zasadzie działają modele biznesowe związane z rynkiem robo-taxi? Podstawowym modelem jest Mobility-as-a-Service (MaaS) – robo-taksówki zapewniają rezerwację pojazdu w czasie rzeczywistym i przewozy osobowe po uiszczeniu płatności cyfrowej. Jest to rozwiązanie szczególnie atrakcyjne w zatłoczonych miastach. Robo-taksówki oferują znacznie wyższe wskaźniki wykorzystania floty (przekraczające 70%) w porównaniu do tradycyjnych taksówek, które znaczną część czasu spędzają na postoju. Ta zwiększona wydajność floty przekłada się na niższe opłaty dla pasażerów i wyższą rentowność dla operatorów flot.
Główne strumienie przychodów dla operatorów robo-taxi obejmują opłaty za przejazdy, subskrypcje i pakiety mobility. Operatorzy mogą uzyskiwać również możliwość monetyzacji danych generowanych przez pojazdy. Mogą również oferować usług w kabinie: infotainment, handel detaliczny czy funkcje mobilnego biura.
Ekspansja rynku robo-taxi opiera się na skalowaniu flot i integracji z systemami transportu publicznego. najważniejsze dla operatorów jest nawiązywanie partnerstw z istniejącymi aplikacjami ride-hailingowymi, takimi jak Uber i Lyft. Przykłady już działające to kooperacja Waymo z Uberem w Phoenix, Austin i Atlancie a także Pony.ai i WeRide z Uberem na rynkach międzynarodowych.
Oczywiście, niektóre firmy (Tesla) dążą do kontrolowania całego łańcucha wartości (sprzęt, oprogramowanie, usługi) lub tworzą strategiczne sojusze, aby maksymalnie wykorzystać potencjał rynkowy. Ta dynamika między firmami technologicznymi (Waymo, Baidu, Tesla) a platformami ride-hailingowymi (Uber, Lyft) pokazuje, iż partnerstwa lub bezpośrednia własność floty są najważniejsze dla długoterminowej rentowności i dominacji na rynku.
Spółki mogące skorzystać na wzroście rynku robo-taxi
Jak można przyjmować ekspozycję na dynamiczny rozwój rynku robo-taxi? Jest sporo spółek, których akcje można kupić na światowych giełdach, a które działają aktywnie na tym rynku. Poniżej ich lista w porządku alfabetycznym, gdyż nie chcielibyśmy nic sugerować, jako iż ich losy na kapitałochłonnym rynku robo-taxi mogą się potoczyć różnie.
Alphabet
Dawniej Google, spółka macierzysta Waymo – jednego z liderów w dziedzinie pojazdów autonomicznych w USA. Waymo oferuje komercyjne usługi robo-taxi w kilku miastach USA (m.in. Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Austin) z planami ekspansji na San Diego, Las Vegas, Miami, Waszyngton. Firma aktywnie współpracuje z Uberem, oferując przejazdy robo-taxi w Phoenix, Austin i Atlancie. Waymo odnotowało ponad 10 milionów przejazdów do początku 2025 roku, ze średnią ponad 200 000 przejazdów tygodniowo. w tej chwili Waymo stanowi nikłą część biznesu Google (wartość Waymo szacowana jest na ok. 45 mld USD, co przy kapitalizacji Alphabet na poziomie 2,1 bln USD stanowi mniej niż 2% całkowitej wartości firmy) i do tego jest nierentowne, więc jest „pieśnią przyszłości”.

Aptiv
Aptiv to globalny lider w produkcji komponentów oraz systemu dla motoryzacji, wyceniany na giełdzie na 14,9 mld USD. Działa w 45 krajach, zatrudnia ok. 150 tys. osób. Spółka jest rentowna (wedle danych za I kwartał zysk na akcję wyniósł 1,69 USD), chwali się marżą EBITDA 15,35%. Wskaźnik C/Z = 11,4 sugeruje niedowartościowanie na tle porównywalnych biznesów. Średnia cena docelowa z 23 rekomendacji to 80,94 USD (przeważaj) przy kursie 67,88 USD (na dzień 30 lipca).

Aurora Innovation
Aurora jest firmą zajmującą się technologią samojezdną. W 2021 roku przejęła Advanced Technologies Group (ATG). Koncentruje się na systemie samojezdnym Aurora Driver, zaprojektowanym do obsługi wielu typów pojazdów, od ciężarówek po pojazdy ride-hailingowe. Współpracuje z liderami branży transportowej, takimi jak Continental, FedEx, NVIDIA, PACCAR, Ryder, Schneider, Toyota, Uber, Volvo Trucks. Spółka zatrudnia około 1,8 tys. osób, w I kwartale 2025 miała około 21 mln USD przychodów, ale generowała straty. Jej kapitalizacja wynosi około 10,5 mld USD. Średnia cena docelowa z 10 rekomendacji to 10,50 USD (przeważaj) przy kursie 5,91 USD (na koniec lipca).

Baidu
Chiński gigant technologiczny jest liderem w rozwoju autonomicznej jazdy w Chinach poprzez swoją jednostkę Apollo Go która jest częścią segmentu „Intelligent Driving Group” (IDG). Firma uzyskała pierwsze zezwolenia na wdrażanie w pełni bezzałogowych taksówek w Wuhan i Chongqing, a także komercyjne licencje na usługi robo-taxi w Pekinie, Szanghaju, Guangzhou i Shenzhen. Współpracuje z Uberem w celu wdrożenia tysięcy pojazdów Apollo Go na rynkach międzynarodowych poza USA i Chinami, począwszy od Azji i Bliskiego Wschodu. Wartość Apollo Go szacuje się na ok. 10-15 mld USD, co przy kapitalizacji Baidu w okolicach 90 mld USD daje ok. 11-17% wartości grupy, a Apollo Go na pewno nie jest rentowne.

Lucid Group
Lucid to producent luksusowych pojazdów elektrycznych. Wszedł na rynek robo-taxi dzięki strategicznemu partnerstwu z Uberem i Nuro. Uber zainwestował 300 milionów USD w Lucid i zobowiązał się do zakupu co najmniej 20 000 SUV-ów Lucid Gravity, które będą wyposażone w technologię autonomicznej jazdy Nuro 4. Spółka Lucid Group wyprodukowała 9 029 aut i dostarczyła 10 241 w 2024 roku, co oznacza wzrost o 71% r/r. Firma przepala gotówkę, a mimo to kapitalizacja rynkowa wynosi 7,81 mld USD. Średnia cena docelowa z 17 rekomendacji to 2,60 USD (neutralnie) przy kursie 2,52 USD.

Mobileye Global
Mobileye jest dostawcą zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) oraz platform autonomicznej jazdy, takich jak Chauffeur i Drive. Opiera swoje rozwiązania na kombinacji kamer 360 stopni, radarów obrazujących i LiDAR. Chip EyeQ produkowany przez spółkę znajduje się już w prawie 200 milionach pojazdów na całym świecie. Firma nawiązała kooperację biznesową z firmami takimi jak Uber i Lyft. Spółka notuje przychody poniżej oczekiwań i pokazuje straty, ale jej kapitalizacja rynkowa wynosi 13,8 mld USD. Spółka prognozuje marżę operacyjną w 2025 roku na poziomie 10-12%. Średnia cena docelowa z 30 rekomendacji to 19,91 USD (przeważaj) przy kursie 14,14 USD na koniec lipca.

Tesla
Tej spółki przedstawiać chyba nie trzeba. Wyceniana na 1 bln USD Tesla aktywnie testuje swoje robo-taksówki w Austin w Teksasie, z planami rozszerzenia usług na obszar zatoki San Francisco. Elon Musk podkreśla, iż robo-taksówki mają być dla Tesli jednym z najważniejszych źródeł przychodów i planuje wdrożenie setek tysięcy pojazdów w organizmy miejskie do końca 2026 roku. Firma planuje rozpoczęcie masowej produkcji Cybercab w 2026 roku. Elon Musk szacuje, iż robotaksówki mogą generować setki miliardów USD przychodów w niedalekiej przyszłości, ale niektórzy analitycy, tacy jak Tom Narayan z RBC, są o wiele ostrożniejsi i prognozują przychody Tesli z tego segmentu na poziomie 1,7 mld USD rocznie do 2040, wskazując na dużą i rosnącą w siłę konkurencję.

Uber Technologies
Uber to oczywiście globalny lider w usługach ride-hailingowych, wyceniany na giełdzie na 181 mld USD. Strategicznie pozycjonuje się na rynku robo-taxi poprzez liczne partnerstwa. Współpracuje z Waymo w Phoenix, Austin i Atlancie, z May Mobility w Arlington w Teksasie, z Pony.ai na Bliskim Wschodzie, z WeRide w Abu Zabi i z Volkswagenem w Los Angeles. Zainwestował w spółki Lucid (300 mln USD) i Nuro w celu zbudowania własnej floty.

Jak inwestować w akcje spółek produkujących słodycze?
Coraz więcej brokerów oferuje dostęp do szerokiego rynku i ogromnej liczby instrumentów akcyjnych. Wśród nich znajdziemy czołowe firmy, które mogą zyskać na rozwoju rynku robo-taksówek, w tym przedstawione w tym artykule.
Dla przykładu na XTB znajdziemy na dzień dzisiejszy ponad 4000 instrumentów akcyjnych i 1400 ETF-ów, w Saxo Bank ponad 19 000 spółek i 3000 funduszy ETF, a w Exante aż 50 000 akcji i 10 000 ETF-ów.
Broker | ![]() |
![]() |
![]() |
Kraj | Polska | Dania | Cypr |
Ilość giełd w ofercie | 16 giełd | 37 giełd | 50 giełd |
Ilość akcji w ofercie | ok. 4000 - akcje ok. 2200 - CFD na akcje |
19 000 - akcje 8 800 - CFD na akcje |
50 000 - akcje |
Ilość ETF w ofercie | ok. 1400 - ETF ok. 200 - CFD na ETF |
3000 - ETF 675 - CFD na ETF |
10 000 - ETF |
Prowizja | 0% prowizji do 100 000 EUR obrotu / miesiąc | wg cennika + 250 EUR zniżki z Forex Club | wg cennika |
Min. depozyt | 0 zł (zalecane min. 2000 zł lub 500 USD, EUR) |
0 zł / 0 EUR / 0 USD | 10 000 EUR |
Platforma | xStation | SaxoTrader Pro Saxo Trader Go |
Platforma Exante |
RECENZJA |
RECENZJA |
RECENZJA |
|
ZAŁÓŻ KONTO |
ZAŁÓŻ KONTO |
ZAŁÓŻ KONTO |
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 69-80% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Inwestowanie jest ryzykowne i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Podane informacje służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym i nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej.