W obliczu dynamicznego rozwoju sektora logistycznego i rynku magazynowego w Polsce, branża mierzy się z wyzwaniami związanymi z rekrutacją i wysoką rotacją pracowników. Rosnąca konkurencja o kadry sprawia, iż inwestycje w komfort, wellbeing i atrakcyjność środowiska pracy przestają być dodatkiem, a stają się strategicznym elementem przewagi konkurencyjnej. Nowoczesny magazyn to już nie tylko przestrzeń do składowania towarów, ale także najważniejsze narzędzie employer brandingu.
W pierwszej połowie 2025 roku rynek nieruchomości przemysłowo-logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Zgodnie z rynkowymi danymi, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce przekroczyły 36 mln mkw., co oznacza wzrost o 7,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.
Warto jednak zauważyć, iż w okresie od stycznia do czerwca 2025 roku deweloperzy oddali do użytku łącznie niemal 1,15 mln mkw. nowej powierzchni, czyli o blisko 30 proc. mniej niż rok wcześniej. Widać również ostrożniejsze podejście deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; czyli o 26 proc. mniej r/r).

Zmieniające się oczekiwania pracowników
Pomimo powyższych danych, Polska pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków magazynowych w Europie. Za dynamicznym wzrostem powierzchni idą wyzwania: wysoka rotacja pracowników, trudności rekrutacyjne i zmieniające się oczekiwania młodszych pokoleń. Dla generacji Y i Z komfort pracy, wellbeing i zrównoważony rozwój są równie ważne, jak poziom wynagrodzenia.
Młodsze pokolenia pracowników logistyki coraz większy nacisk kładą na wellbeing, przestrzeń socjalną i zrównoważony rozwój. Badanie zrealizowane przez CTP Polska wśród pracowników produkcji i magazynów zatrudnionych w parkach wybudowanych przez różnych deweloperów w Polsce, wykazało, iż 40 proc. pracowników magazynowych oczekuje terenów zielonych wokół miejsca pracy, a co czwarty wskazuje na potrzebę stref rekreacyjnych na świeżym powietrzu. Wśród najczęściej wskazywanych problemów w pracy magazynowej dominują hałas (71 proc.), wysoka temperatura (69 proc.) oraz brak świeżego powietrza (61 proc.). Dodatkowo, 64 proc. pracowników zwraca uwagę na brak dostępu do stref wyciszenia, co podkreśla rosnące znaczenie ergonomii i przestrzeni regeneracyjnych.

– Dbałość o dobrostan pracowników nie jest już postrzegana jako dodatkowy atut, ale jako jeden z mierzalnych elementów jakości inwestycji. Takie podejście przekłada się jednak nie tylko na lepsze warunki pracy, ale także na stabilność zatrudnienia i większą satysfakcję pracowników. Tym samym to bezpośrednie wsparcie dla najemców, którzy mogą budować zaangażowane zespoły w zrównoważonym środowisku – wyjaśnia Piotr Flugel, Managing Director w CTP Polska.
Przestrzeń jako element employer brandingu
Jakość przestrzeni w obiektach magazynowo-produkcyjnych ma bezpośredni wpływ na retencję i satysfakcję zatrudnionych. Rosnąca rola naturalnego światła, ergonomii, nowoczesnych stref socjalnych i zielonego otoczenia staje się kluczowa w przyciąganiu pracowników. Strefy rekreacyjne i elementy bioróżnorodności wspierają budowanie wizerunku pracodawcy nowoczesnego i odpowiedzialnego społecznie.
Zielone magazyny, realna przewaga
CTP aktywnie wdraża rozwiązania odpowiadające na te potrzeby. W ramach „zielonego portfolio” CTP dokonuje licznych nasadzeń drzew i krzewów, a także zakłada tysiące mkw. łąk kwietnych. W CTParks wdrażane są rozwiązania wspierające bioróżnorodność, takie jak budki lęgowe dla ptaków, hotele dla owadów czy błękitno-zielona infrastruktura.
Nowe obiekty CTP zapewniają lepszy komfort pracy dzięki zwiększonej izolacyjności, dostępowi do światła dziennego (do 12,5 proc. powierzchni) oraz nowoczesnym systemom wentylacji. Wszystkie CTParks certyfikowane są w systemie BREEAM na poziomie co najmniej „Very Good”, a coraz częściej „Excellent” i „Outstanding”, co stanowi potwierdzenie jakości i zrównoważonego charakteru inwestycji.
Employer branding spotyka ESG
Poprawa jakości środowiska pracy jest realnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej w rekrutacji. Tereny zielone i udogodnienia wokół magazynów podnoszą atrakcyjność branży logistycznej w oczach pracowników. Wdrażanie rozwiązań proekologicznych (fotowoltaika, retencja wód, certyfikaty BREEAM) łączy perspektywę employer brandingu z celami ESG. Nowoczesne obiekty logistyczne pokazują, iż magazyn może być postrzegany jako bezpieczne, przyjazne i komfortowe miejsce pracy, gotowe sprostać projektom na globalną skalę.

Przykładem może być CTPark Warsaw West, gdzie Grupa Raben wdrożyła największą w Europie instalację pomp ciepła Mitsubishi Electric o mocy 12,4 MW. Obiekty osiągnęły standard zeroemisyjności, łącząc cele środowiskowe z komfortem pracy.
Wnioski są jasne: magazyn przyszłości to nie tylko centrum operacyjne, ale przestrzeń, która przyciąga ludzi. W logistyce, gdzie liczy się efektywność, to właśnie jakość środowiska pracy może przesądzić o sukcesie rekrutacyjnym i długoterminowej stabilności zespołu.
Portfolio CTP
CTP jest największym notowanym na giełdzie właścicielem, deweloperem oraz zarządcą nieruchomości logistycznych i przemysłowych pod względem powierzchni najmu brutto, posiadającym 13.5 mln mkw. GLA w 10 krajach (stan na 30 czerwca 2025). Firma certyfikuje wszystkie nowe budynki w systemie BREEAM na poziomie „very good” lub wyższym, a w rankingu Sustainalytics uzyskała rating ESG na poziomie „negligible-risk” (pomijalnego ryzyka), potwierdzając swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój.