Obywatelski projekt zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. CPK, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030" - informuje PAP.
Rządowi nie grozi zakaz
W projekcie, który trafił do komisji infrastruktury w listopadzie, zaproponowano zakazać rządowi dokonywania w programie zmian, których skutkiem byłoby opóźnienie uruchomienia lotniska i zakończenia budowy linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 r. Zmiany, które objąłby zakaz, miałyby dotyczyć celu i zakresu projektu. Zgodnie z inicjatywą, rząd nie mógłby też obniżyć finansowania programu z obligacji.Reklama
Odrzucony przez komisję obywatelski projekt, zobowiązuje nie tylko rząd, ale też inne podmioty zaangażowane w budowę CPK do powstrzymania się "od jakichkolwiek działań prawnych lub faktycznych, które mogłyby bezpośrednio lub pośrednio wpływać negatywnie na realizację Programu (CPK - PAP) w terminach i na zasadach w nim określonych".
Projekt narzuca też na aktualny gabinet zobowiązanie do przeniesienia do 30 czerwca 2031 r. całego cywilnego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na lotnisko CPK. W warszawskim porcie lotniczym dozwolone byłyby tylko inwestycje, które się zwrócą przed końcem 2030 r.
Opozycja się skarży
Projekt został odrzucony 20 głosami "za" i 16 "przeciw". Nikt nie wstrzymał się od głosu. Decyzja Sejmu wzbudziła krytykę opozycji. Posłowie narzekali, iż do głosowania doszło bez przeprowadzenia wcześniej dyskusji. - Takie są realne intencje koalicji rządzącej – wyraził opinię były pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Niezadowolenie wyraziła też posłanka Partii Razem Paulina Matysiak. Na platformie X wskazała na posła Marka Sowę z Platformy Obywatelskiej - autora wniosku o odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji CPK.
CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obejmuje on budowę zlokalizowanego pomiędzy Warszawą i Łodzią nowego centralnego lotniska dla Polski. Również koordynację i realizację inwestycji towarzyszących - systemu Kolei Dużych Prędkości, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Nowy port lotniczy ma być początkowo przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Został zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.