Rząd ustalił minimalny udział energii z OZE w transporcie na 9,2% w 2025

1 dzień temu

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). W projekcie ustalono, iż minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie ma wynieść: w 2025 roku – 9,2%, w latach od 2026 do 2029 – 10%, zaś w 2030 roku – 14,9%.

„Projekt dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest najważniejsze dla poprawy jakości powietrza w Polsce” – czytamy w komunikacie.

Najważniejsze rozwiązania

* Na kolejne lata określone zostają poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).

* NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.

* Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:

– w 2025 roku – 9,2%;

– w latach od 2026 do 2029 – 10%;

– w 2030 roku – 14,9%.

* Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:

– biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych;

– biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości;

– odnawialnej energii elektrycznej.

* Uzupełniony zostaje katalog paliw, którymi można realizować NCW.

* Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną.

* Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.

* Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

Zaproponowane przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 kwietnia 2025 roku.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału