Samar: Import aut używanych wzrósł o 0,2% r/r we wrześniu dzięki autom dostawczym

6 dni temu

Warszawa, 03.10.2025 (ISBnews) – Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w sierpniu br. wyniosła 81 464 sztuk, co oznacza wzrost o 0,2% r/r, podał IBRM Samar. To zasługa systematycznego wzrostu importu aut dostawczych.

“Wynik wrześniowy jest najwyższy od 2020 roku, a wzrost to zasługa aut dostawczych, których import od 27 m-cy systematycznie rośnie. Samochody osobowe ‘spadają’ natomiast czwarty miesiąc z rzędu” – czytamy w komunikacie.

“Łącznie w ciągu trzech kwartałów 2025 roku sprowadzono do Polski 725 928 używanych aut o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek w ciągu roku o 0,4%. Zdecydowaną większość importowanych pojazdów – dokładnie 655 205 sztuk – stanowią niezmiennie samochody osobowe, których zarejestrowano o 1,4% mniej niż przed rokiem. Jak już wspomniano, na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 70 723 sztuki to o 10,2% więcej niż rok wcześniej” – podano.

Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi w tej chwili 12,36 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,74 roku), wskazano również.

W rankingach popularności marek od lat kilka się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pierwszym miejscu zadecydował 1 egzemplarz – Opel Astra z wynikiem 16 809 sztuk wyprzedził Volkswagena Golfa, którego sprowadzono w liczbie 16 808 sztuk. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master, wymieniono.

Poniżej prezentujemy ranking Samar TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):

1. Niemcy – 378 542 szt. (-0,2%)

2. Francja – 75 709 szt. (0,8%)

3. Stany Zjednoczone – 56 741 szt. (11,1%)

4. Belgia – 48 339 szt. (-9,7%)

5. Holandia – 36 705 szt. (1,8%)

6. Włochy – 27 576 szt. (16,7%)

7. Dania – 20 839 szt. (7,1%)

8. Austria – 17 085 szt. (-0,6%)

9. Szwajcaria – 15 492 szt. (-5,7%)

10. Szwecja – 14 332 szt. (-22,7%)

11. Kanada – 6001 szt. (13,5%)

12. Czechy – 4645 szt. (4,2%)

13. Norwegia – 3451 szt. (-20,2%)

14. Wielka Brytania – 3370 szt. (-1,1%)

15. Luksemburg – 2913 szt. (0,9%)

16. Finlandia – 2683 szt. (0,4%)

17. Litwa – 1922 szt. (27,6%)

18. Hiszpania – 1690 szt. (-6,2%)

19. Japonia – 1468 szt. (-0,8%)

20. Słowacja – 1016 szt. (4,4%)

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1%. Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+11,1%), jak i z Kanady (+13,5%), choć tempo wzrostu ostatnio spada. Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 państw odnotowała Litwa (+27,6%), choć sam wolumen jest bardzo niski – 1922 szt. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-20,2%) i Szwecja (-22,7%), wskazał Samar.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału