Agencja Informacyjna: Samochód na wodór wchodzi do Australii. Wprowadzenie na australijski rynek modelu Hyundai Nexo, pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z napędem wodorowym, stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Pojazd ten oferuje imponujący zasięg oraz krótki czas tankowania, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych i elektrycznych.
Spis treści
- Samochód na wodór: Hyundai Nexo. Nowa era w motoryzacji
- Zalety napędu wodorowego
- Wyzwania i perspektywy rynku
- Hyundai Nexo w Australii
- Jak koreański samochód na wodór radzi sobie w Europie?
Samochód na wodór: Hyundai Nexo. Nowa era w motoryzacji
Hyundai Nexo to SUV wyposażony w zaawansowany system ogniw paliwowych, który generuje energię elektryczną poprzez reakcję wodoru z tlenem, emitując jedynie wodę. Pojazd ten oferuje zasięg do 666 km według normy WLTP, a pełne tankowanie trwa zaledwie 3-5 minut. Dodatkowo, Nexo oczyszcza powietrze podczas jazdy, filtrując 99,9% mikrocząsteczek, co przekłada się na oczyszczenie około 449 100 litrów powietrza na każde pełne tankowanie – ilość odpowiadającą dziennemu zapotrzebowaniu 33 osób.
Zalety napędu wodorowego
Samochody na wodór, takie jak Hyundai Nexo, oferują kilka kluczowych korzyści:
- Zeroemisyjność: Emisja z rury wydechowej ogranicza się do pary wodnej, co znacząco redukuje zanieczyszczenie powietrza.
- Szybkie tankowanie: Czas uzupełnienia paliwa porównywalny jest z tankowaniem pojazdów spalinowych, co stanowi przewagę nad dłuższym ładowaniem samochodów elektrycznych.
- Długi zasięg: Zasięg na poziomie 666 km sprawia, iż pojazdy wodorowe są konkurencyjne wobec tradycyjnych samochodów, eliminując obawy o ograniczony zasięg.
Wyzwania i perspektywy rynku
Mimo licznych zalet, rozwój rynku samochodów wodorowych napotyka na pewne bariery:
- Infrastruktura tankowania: Ograniczona liczba stacji wodorowych utrudnia masową adopcję tych pojazdów.
- Koszty produkcji: Technologia ogniw paliwowych jest w tej chwili droższa w porównaniu z tradycyjnymi napędami, co wpływa na cenę końcową pojazdów.
Jednak prognozy rynkowe są obiecujące. Według raportu Precedence Research, globalny rynek pojazdów zasilanych wodorem ma osiągnąć wartość 69,61 miliarda USD do 2032 roku, przy imponującym rocznym tempie wzrostu na poziomie 52,9% w latach 2023-2032
Dodatkowo, firmy takie jak BMW planują wprowadzenie seryjnych modeli wodorowych do 2028 roku, co może przyspieszyć rozwój infrastruktury i obniżyć koszty technologii
Hyundai Nexo w Australii
Wprowadzenie modelu Nexo na rynek australijski to istotny krok w promowaniu zrównoważonej mobilności w regionie. Hyundai Nexo jest pierwszym pojazdem wodorowym certyfikowanym do sprzedaży w Australii, oferującym zaawansowane technologie bezpieczeństwa i komfortu
Jego debiut może stać się katalizatorem dla rozwoju infrastruktury wodorowej w kraju, zachęcając inne marki do inwestycji w tę technologię. Hyundai Nexo, pierwszy wodorowy SUV dostępny w Australii, nie jest w tej chwili oferowany na sprzedaż dla klientów indywidualnych. Pojazd ten jest udostępniany głównie flotom rządowym i korporacyjnym w ramach specjalnych programów leasingowych. W 2021 roku Hyundai Australia planował wprowadzenie Nexo dla prywatnych użytkowników na zasadzie subskrypcji, z miesięcznymi opłatami porównywalnymi do leasingu dużego SUV-a. Jednak ze względu na ograniczoną infrastrukturę tankowania wodoru, dostępność dla klientów indywidualnych pozostaje ograniczona.
Oficjalne ceny dla rynku australijskiego nie zostały podane. W Europie cena Hyundaia Nexo wynosi około 70 000 euro (około 300 000 zł), co sugeruje, iż w Australii cena mogłaby być zbliżona.
Jak koreański samochód na wodór radzi sobie w Europie?
Hyundai Nexo jest dostępny w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej, w tym także w Polsce. Od rozpoczęcia produkcji w 2018 roku, do trzeciego kwartału 2021 roku, w Europie sprzedano ponad 1000 egzemplarzy tego modelu. W Polsce zarejestrowano osiem egzemplarzy Nexo w pierwszej połowie 2021 roku, co oznacza, iż pojazd ten jest obecny na polskich drogach.
Hyundai Nexo to nowoczesny SUV zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, łączący zaawansowaną technologię z futurystyczną stylistyką i imponującym zasięgiem. Dzięki najlepszej na świecie wydajności ogniw paliwowych i czasowi tankowania wynoszącemu zaledwie 5 minut, Nexo zapewnia zasięg jazdy do 666 kilometrów według procedury WLTP.
Warto jednak zauważyć, iż infrastruktura tankowania wodoru w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej jest wciąż w fazie rozwoju, co może wpływać na dostępność i praktyczność użytkowania pojazdów wodorowych. Przed podjęciem decyzji o zakupie Hyundaia Nexo, zaleca się sprawdzenie lokalnej dostępności stacji tankowania wodoru oraz skontaktowanie się z autoryzowanym dealerem Hyundai w celu uzyskania aktualnych informacji na temat oferty i możliwości zakupu tego modelu.
Podsumowanie
Hyundai Nexo reprezentuje znaczący postęp w dziedzinie zrównoważonego transportu, łącząc zalety napędu wodorowego z praktycznością nowoczesnego SUV-a. Choć przed technologią ogniw paliwowych stoją wyzwania, takie jak rozwój infrastruktury i redukcja kosztów, globalne trendy i inwestycje wskazują na rosnące zainteresowanie tym segmentem. Wprowadzenie Nexo na rynek australijski może przyczynić się do popularyzacji pojazdów wodorowych, oferując konsumentom ekologiczną i efektywną alternatywę dla tradycyjnych środków transportu.
AI World, Gospodarka / MNS, Źródła: Precedence Research, Hyundai, The Times / 2.12.2024