W dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że auta elektryczne są przyszłością motoryzacji. Niegdyś część analityków bardziej stawiała na samochody z napędem wodorowym. Z tym tematem mierzyliśmy się we wpisie „Inwestowanie w wodór to szansa na spore zyski”. Wodór to jednak wciąż bardzo odległa przyszłość. Najbliższe kilkanaście lub choćby kilkadziesiąt lat to zdecydowanie era „elektryków”. Najnowsze dane o rynku już przebijają choćby najbardziej optymistyczne prognozy analityków. Jak wynika z opublikowanego nowego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej, udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów na świecie wzrósł z 9% w 2021 r. do 14% w 2022 r., co stanowi ponad 10-krotność wyniku z 2017 roku.
Z raportu IEA „Global EV Outlook 2023” wynika, iż sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła pomimo kurczącego się światowego rynku samochodów. Sprzedaż samochodów elektrycznych przekroczyła w 2022 roku 10 milionów sztuk.
Wykres IEA pokazuje, jak od 2010 r. wyglądał globalny rozwój samochodów elektrycznych:
Samochody elektryczne sprzedają się w wyjątkowo dobrze
Ponad 14% sprzedanych aut elektrycznych w całkowitej sprzedaży z 2022 roku to naprawdę niesamowity wynik. Najnowsze dane za czerwiec 2023 są jeszcze lepsze. Obecnie już podobno 16% wszystkich sprzedanych samochodów jest „elektrykami”. Prym wiodą tutaj Chiny z 38% udziałem w rynku (28% rok temu), dalej Europa z udziałem 28% (21% rok temu) oraz USA 9% (7.6% rok temu). Przy obecnym tempie wzrostu rynku, w przyszłym roku już co czwarty sprzedany samochód na świecie może być elektryczny. W Chinach co drugi.
Procentowy udział sprzedaży aut elektrycznych jako aut sprzedanych ogółem
Liczba stacji ładowania rośnie bardzo dynamicznie
Jednym z największych hamulcowych wzrostu rynku aut elektrycznych jest brak rozbudowanej sieci szybkiego ładowania. Większość ładowań przez cały czas odbywa się w domu lub w pracy. Całe szczęście liczba ładowarek rośnie równie dynamicznie jak liczba aut elektrycznych. W 2022 r. na całym świecie działało 2,7 mln publicznych punktów ładowania. W ciągu roku zainstalowano ich 900 000, co oznacza wzrost o 55% od 2021 r. Zarówno jeżeli chodzi o powolne ładowanie prądem przemiennym, jak i szybkie ładowanie prądem stałym, Chiny zdominowały rynek. W ciągu roku zainstalowano w Chinach 360 000 punktów wolnego i prawie 297 000 punktów szybkiego ładowania.
Zainstalowane publicznie dostępne punkty ładowania lekkich pojazdów użytkowych według mocy
i region, 2015-2022
Samochody elektryczne są domeną chińskiej firmy BYD
Obecnie największym producentem aut elektrycznych na świecie jest chińska spółka BYD. W 2022 roku prawie co piąty sprzedany „elektryk” był wyprodukowany w jej fabrykach. Na drugim miejscu z 13 – procentowym udziałem w rynku światowym jest amerykańska Tesla. Wielkim dotychczasowym przegranym elektromobilności są przedsiębiorstwa motoryzacyjne z Niemiec. Firmy takie jak BMW, Mercedez i Volkswagen jeszcze w 2016 roku miały udział w rynku na poziomie 19%. Po 6 latach udział ten spadł do 16%.
Udział wybranych producentów samochodów w globalnym rynku samochodów elektrycznych, 2016-2022
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce
Według danych z końca czerwca 2023 r., w Polsce było zarejestrowano łącznie 45 214 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Kolejne 40 tys. aut to pojazdy częściowo elektryczne (hybrydy). Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17,9 tys. szt. Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania.
Pod koniec czerwca 2023 roku funkcjonowało w naszym kraju 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5709 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów). Więcej o samym rozwoju sieci ładowarek pisaliśmy również przy okazji naszej analizy „Tesla spada o ponad 70%. Czy inwestowanie w samochody elektryczne ma dziś sens?”.
Do zarobienia,
Karol Badowski