W świecie wielkich transakcji czasem zamiast pieniędzy liczy się… surowiec. Airbus zawarł niecodzienną umowę z Arabią Saudyjską, w ramach której europejski gigant sprzeda swoje samoloty zamian za cenny tytan. Do Królestwa, w zamian za deficytowy surowiec, trafią nowoczesne samoloty Airbus A330-900. To strategiczny krok dla obu stron – i wyraźny sygnał, iż klasyczna wymiana towar za towar wraca do łask na najwyższym szczeblu międzynarodowego biznesu.
Airbus sprzeda samoloty za tytan
Podpisana umowa między Airbusem a partnerami z Arabii Saudyjskiej opiewa na 666 milionów dolarów. Porozumienie zakłada, iż Airbus sprzeda Saudyjczykom swoje samoloty w zamian za tytan – metal, który dla przemysłu lotniczego jest dziś niemal na wagę złota. W obliczu globalnych zawirowań gospodarczych, sankcji nałożonych na Rosję oraz zakłóceń łańcuchów dostaw, dostęp do tego strategicznego surowca stał się dla firm takich jak Airbus sprawą najwyższej wagi.
Tytan wykorzystywany jest do produkcji kluczowych elementów samolotów – lekkich, a jednocześnie wytrzymałych komponentów, które zwiększają bezpieczeństwo i wydajność maszyn. Dotychczas jednym z głównych dostawców tego metalu była Rosja, ale po wybuchu wojny w Ukrainie i wprowadzeniu sankcji sytuacja uległa diametralnej zmianie. Producenci mierzą się także z nowymi cłami wprowadzonymi przez amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa.
W ramach zawartej umowy Arabia Saudyjska otrzyma do 20 szerokokadłubowych samolotów Airbus A330-900. Maszyny trafią do flyadeal – tanich linii lotniczych będących częścią narodowego przewoźnika Saudia. Dla tej dynamicznie rozwijającej się marki to szansa na rozszerzenie floty i ambitne wejście na nowe, długodystansowe rynki.
Flota flyadeal, która w tej chwili liczy około 40 samolotów, będzie mogła niedługo poszczycić się jedną z najmłodszych i najnowocześniejszych flot w całym regionie Bliskiego Wschodu. To nie tylko prestiż, ale i realne korzyści – niższe koszty eksploatacji, większy komfort pasażerów oraz większe możliwości operacyjne.
.@SaudiaGroup discloses first-ever order for 10 #A330neo aircraft for its subsidiary @flyadeal!
A key step towards the Kingdom’s ambition to be a major aviation hub – unlocking long haul routes and supporting the low-cost carrier’s goal to operate the region’s youngest fleet. https://t.co/VeuSWfG1YM
pic.twitter.com/rWJ7qHxhrV
— Airbus (@Airbus) April 23, 2025
Gospodarcza strategia win-win
Umowa ta doskonale wpisuje się w strategię dywersyfikacji gospodarki Arabii Saudyjskiej, która coraz aktywniej inwestuje w lotnictwo i logistykę jako przyszłościowe sektory. Ambicją królestwa jest przekształcenie się w regionalne centrum transportowe i lotniczy hub, łączący Europę, Azję i Afrykę. Z kolei Airbus zabezpiecza sobie strategiczny dostęp do surowca, który może okazać się najważniejszy w dalszym rozwoju firmy. W czasach niepewności na rynkach surowców, taka forma zabezpieczenia dostaw jest nie tylko sprytna, ale i konieczna.
Barter na poziomie korporacyjnym może brzmieć jak relikt przeszłości, ale dzisiejsze realia pokazują, iż ten model wymiany ma się dobrze – szczególnie tam, gdzie w grę wchodzą surowce strategiczne i technologie przyszłości. Transakcja Airbus–Arabia Saudyjska może być początkiem nowego trendu w międzynarodowym handlu – powrotu do wymiany opartej na wzajemnych potrzebach, a nie tylko walucie.
Dla Airbusa to nie tylko kontrakt, ale również demonstracja elastyczności i zdolności adaptacji w zmieniających się warunkach rynkowych. Dla Arabii Saudyjskiej – kolejny krok na drodze do nowoczesności i uniezależnienia się od ropy.
Dostawy Airbusów w dół. Boeing odrobi straty?
Znajdziesz nas w Google News