
Mapa tras rowerowych (grafika UMWM Warszawa)
– Chcemy, aby mieszkańcy mogli aktywnie spędzać czas i odkrywać atrakcje, które są na wyciągnięcie ręki. Ruszamy z pracami. Przeznaczyliśmy 11 mln zł na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej - podkreśla marszałek Adam Struzik.
Wałami przeciwpowodziowymi i wzdłuż linii kolejowych
- Założeniem projektu jest to, aby ścieżki biegły możliwie bezkolizyjnie. Dlatego mają być poprowadzone m.in. wałami przeciwpowodziowymi czy wzdłuż linii kolejowych, co pozwoli je skomunikować z transportem publicznym. Parametry tras będą dostosowane do pełnienia funkcji turystycznych, ale i transportowych. Po to, aby lokalne ścieżki stały się wygodną alternatywą dla innych środków komunikacji - wyjaśnia Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.
Pierwszym krokiem w realizacji tego zadania jest opracowanie koncepcji programowej. Jej cel to doprecyzowanie przebiegu tras i wypracowanie rozwiązań, które umożliwią ich sprawną i szybką realizację.
Pieniądze z Polski Wschodniej
Samorząd województwa podpisał już dwie umowy. Pierwsza dotyczy przebiegu trasy wzdłuż Wisły i na linii Kozienice – Radom – województwo świętokrzyskie. Obejmuje on trasę wzdłuż Wisły w regionie warszawskim stołecznym (około 110 km) oraz trasę z Kozienic do Radomia i województwa świętokrzyskiego (około 95 km). Koszt umowy to 2,3 mln zł.
Druga umowa dotyczy przebiegu wzdłuż linii kolejowych. Obejmuje m.in. pierwszy odcinek trasy ze stolicy do Radomia wzdłuż linii kolejowej Warszawa – Radom, odcinek do Piaseczna, połączony z trasą wzdłuż Wisły (około 35 km). Koszt umowy to 3,6 mln zł.
Przewidziany czas na opracowanie koncepcji to rok od podpisania umów. Następnym krokiem będzie przygotowanie projektów budowlanych i poprowadzenie inwestycji. Realizacja projektu będzie możliwa dzięki temu, iż część województwa mazowieckiego w końcu zostało objęte dostępem do środków unijnych w ramach Polski Wschodniej.
kat, bdb