Sektor dostaw ostatniej mili jest gotowy na transformacyjne zmiany [RAPORT]

4 miesięcy temu

Rosnąca globalna temperatura, która według szacunków spowoduje ocieplenie o około 1,0°C w stosunku do poziomu sprzed epoki przemysłowej i potencjalnie osiągnie próg krytyczny 1,5°C w latach 2027–2042, uwypukla pilne wyzwania środowiskowe. Wyzwania te nasilają się w związku z emisją dwutlenku węgla związaną z niedawnym wzrostem liczby pojazdów do handlu elektronicznego i doręczania paczek – wynika z raportu Green Last Mile Europe 2024 przygotowany przez Last Mile Experts.

Prognoza UPIDO, zgodnie z którą do 2032 r. dostarczanie paczek w handlu elektronicznym może przyczynić się do emisji do 5,5 mln ton metrycznych CO2, podkreśla potrzebę podjęcia drastycznych działań w sektorze logistycznym w celu złagodzenia tych skutków. Co ważniejsze, moglibyśmy potencjalnie zmniejszyć ten ślad węglowy o ponad 91 proc. w ciągu zaledwie dekady lub, mówiąc bardziej wizualnie, uratować w tym czasie ponad jeden las wielkości Schwarzwaldu.

Ostatnia mila a ślad węglowy

Znaczny ślad węglowy dostaw ostatniej mili, który odpowiada za 40 proc. wszystkich emisji w handlu elektronicznym, wynika częściowo z nieefektywnych i tradycyjnych metod dostawy. Pomimo powszechnych twierdzeń interesariuszy z branży logistycznej o ekologicznej polityce, przez cały czas istnieje wszechobecny problem „greenwashing”, w którym rzeczywisty postęp w kierunku zrównoważonego rozwoju jest często zawyżany.

Jednak niektóre firmy wykazują prawdziwe zaangażowanie, wprowadzając bardziej zrównoważone praktyki, takie jak zwiększenie wykorzystania szafek i PUDO lub pojazdów przyjaznych dla środowiska. Niepowodzenie pierwszej dostawy do domu, może sięgać 25 proc. i wiąże się z wysokimi kosztami, stwarza kolejne wyzwania. Badania sugerują, iż tam, gdzie istnieją wydajne i gęste sieci dostaw poza domem (OOH – Out Of Home) , przenoszenie paczek do pobliskich automatów paczkowych lub punktów PUDO może zmniejszyć emisję CO2 choćby o dwie trzecie na obszarach miejskich. Uważamy również, iż ważne jest, aby zbadać, w jaki sposób ekonomia współdzielenia może promować bardziej ekologiczne podejście do dostaw ostatniej mili.

Obejmuje to m.in.:

➢ Wspólna organizacja transportu: Niezależni przewoźnicy, w tym dostawcy usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych (), powinni współpracować w celu wspólnego korzystania z pojazdów. Najlepiej, aby pojazdy te były niskoemisyjne lub bezemisyjne, aby zminimalizować wpływ na środowisko.

➢ Wdrożenie współdzielonych automatów paczkowych: Zamiast konkurujących ze sobą przewoźników prowadzących nieefektywne, nakładające się na siebie sieci, ujednolicony system współdzielonych automatów paczkowych otwartych dla wszystkich firm kurierskich zwiększyłby zasięg i zmniejszył ilość zanieczyszczeń.

Innowacyjne rozwiązania

Chociaż ekonomia współdzielenia stanowi wyzwanie i wymaga unikalnych modeli biznesowych, dobrze wpisuje się w cele środowiskowe. Rozważanych jest kilka innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu poprawę ekologicznego „ostatniej mili”. Należą do nich automaty paczkowe, inteligentne zamki do drzwi w domach odbiorców i dostawy do samochodów, przy czym oczekuje się, iż automaty paczkowe i lokalizacje PUDO będą głównymi czynnikami napędzającymi alternatywne metody dostawy. Inicjatywy takie jak sieć „Open Locker” firmy Quadient w Wielkiej Brytanii i nowe partnerstwa OOH w Polsce są postrzegane jako pozytywne kroki w kierunku gęstszych i bardziej efektywnych sieci OOH.

W miarę jak obszary miejskie stają się coraz bardziej zatłoczone, pojazdy napędzane energią odnawialną i elektryczne rowery towarowe stają się coraz ważniejsze dla zrównoważonej logistyki miejskiej, oferując znaczne zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zatorów drogowych. Zmiany regulacyjne w wielu dużych miastach na całym świecie promują te zrównoważone środki transportu, zwiększając ich rentowność i przyjęcie.

Patrząc w przyszłość, sektor dostaw ostatniej mili jest gotowy na transformacyjne zmiany wraz z pojawieniem się autonomicznych systemów dostaw.

Zaawansowane technologie, takie jak drony (UAV) i autonomiczne pojazdy naziemne (AGV), są ulepszane, ale minie jeszcze trochę czasu, zanim będą mogły zapewnić opłacalne i przyjazne dla środowiska alternatywy dla dostarczania paczek na dużą skalę, zwłaszcza biorąc pod uwagę obawy dotyczące bezpieczeństwa, kwestie regulacyjne i akceptację społeczną.

Wzrost świadomości

Tymczasem koncepcje takie jak dostawa crowdsourcingowa stają się elastycznymi i przyjaznymi dla środowiska alternatywami, które wykorzystują istniejące podróże i ekologiczne środki transportu, chociaż wymagają solidnego zarządzania, aby zapewnić niezawodność i zaufanie.

Ogólnie rzecz biorąc, wraz ze wzrostem świadomości klimatycznej konsumenci coraz bardziej doceniają zrównoważone opcje dostawy, które mają stać się bardziej powszechne i poszukiwane, napędzane zarówno przez popyt konsumencki, jak i postęp technologiczny. w tej chwili koszt ekologicznej alternatywy jest przez cały czas problemem dla konsumentów i jest to kolejny powód, dla którego dostawa OOH jest kluczowa, ponieważ daje szansę na zapewnienie taniej i niskoemisyjnej dostawy.

Podjęto jednak skoordynowane wysiłki w celu przejścia na bardziej zrównoważone opcje dostaw ostatniej mili. Wdrożenie dostaw OOH przez cały czas napotyka wyzwania związane z adopcją ze względu na preferencje konsumentów dotyczące bezpośredniej dostawy do domu na wielu rynkach.

Idź do oryginalnego materiału