Według włoskiego urzędu antymonopolowego AGCM strategia komunikowania o cechach odzieży i jej wpływie na środowisko, którą przyjęła chińska firma, wprowadza konsumentów w błąd. Włoski urząd zarzucił też Shein rozpowszechnianie "mylących komunikatów i treści na temat ochrony środowiska w ramach promocji oraz sprzedaży własnych produktów".
Czytaj także: Kupujesz na Temu lub Shein? Bruksela planuje nową opłatęReklama
AGCM nałożyło na Shein 1 mln euro kary
Włoski regulator stwierdził, iż informacje te były "w niektórych przypadkach niejasne, ogólnikowe i/lub nadmiernie dosadne, a w innych mylące lub pomijane". AGCM zakwestionował przede wszystkim informacje dotyczące możliwości recyklingu produktów. "Konsumenci mogliby uwierzyć, iż produkty Shein są produkowane wyłącznie z materiałów zrównoważonych i w pełni nadających się do recyklingu, co - biorąc pod uwagę użyte włókna i obecne systemy recyklingu - nie odpowiada rzeczywistości" - stwierdził włoski urząd i nałożył na Shein karę wynoszącą 1 mln euro.
Shein odpowiada na zarzuty włoskiego urzędu
Agencja AFP przekazała, iż chińska firma zapewniła o "pełnej współpracy" z AGCM i zadeklarowała "podjęcie natychmiastowych działań" w celu rozwiania wszelkich wątpliwości. W komunikacie przesłanym AFP podkreślono, iż na europejskiej stronie internetowej Shein wszystkie oświadczenia dotyczące ochrony środowiska są w tej chwili "jasne, konkretne i zgodne z przepisami".
Aktywiści działający na rzecz ochrony przyrody zarzucają wielu firmom odzieżowym nakłanianie do marnotrawstwa poprzez masową produkcję słabej jakościowo, ale taniej odzieży, która po krótkim okresie użytkowania trafia do śmieci. Podnoszą ponadto, iż produkcja ubrań wiąże się z dużym zużyciem wody, towarzyszy jej wytwarzanie niebezpiecznych substancji chemicznych oraz generuje powstawanie dużych ilości odpadów.