Siemens, Equans i Infrabel wdrożyli ETCS poziomu 2 w Belgii

2 godzin temu

Belgijska sieć kolejowa przeszła kompleksową cyfryzację systemu sterowania ruchem kolejowym (srk). Konsorcjum Siemens Mobility i Equans we współpracy z tamtejszym zarządcą infrastruktury – spółką Infrabel zakończyli dziesięcioletni projekt wdrożenia europejskiego systemu sterowania pociągów (ETCS) poziomu 2. Modernizacja objęła 2274 km torów – Belgia sfinalizowała przedsięwzięcie przed terminem wyznaczonym przez Unię Europejską (UE).

Belgia jest pierwszym krajem, który wdrożył system ETCS w bardzo złożonej sieci kolejowej, praktycznie bez żadnych przerw w ruchu – dając przykład, za którym powinna podążać Europa. Terminowe ukończenie i uruchomienie tego projektu, dokładnie 10 lat po jego rozpoczęciu, odzwierciedla siłę naszej współpracy z Infrabel i niezachwiane zaangażowanie konsorcjum. w tej chwili większość belgijskiej sieci kolejowej działa w oparciu o system ETCS Level 2, a nasza sprawdzona technologia sygnalizacji zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz bardziej wydajny i gotowy na przyszłość system kolejowy dla całego kraju – poinformował Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility.

Przed rozpoczęciem projektu belgijska kolej funkcjonowała na podstawie starszej generacji rozwiązań z zakresu srk. Ograniczało to zarówno niezawodność przewozów, jak i możliwość płynnej obsługi połączeń transgranicznych. W odpowiedzi na unijne regulacje dotyczące bezpieczeństwa i interoperacyjności Belgia uruchomiła strategiczny plan modernizacji – tzw. ETCS Masterplan. Zakładał on wyposażenie wszystkich linii kolejowych w zaawansowaną technologię ETCS do końca 2025 r.

Realizacja przebiegała etapowo według strategii „linia po linii”. Priorytetem były najważniejsze trasy krajowe oraz połączenia międzynarodowe wchodzące w skład europejskich korytarzy transportowych. W ramach podziału zadań Siemens Mobility odpowiadał za wdrożenie systemów ETCS poziomu 2 oraz sterowania ruchem w większości infrastruktury kolejowej kraju, natomiast Equans zajął się kompleksowymi pracami instalacyjnymi – od robót inżynieryjnych, przez prace elektryczne i okablowanie, po dokumentację techniczną.

Dzięki ogólnokrajowej instalacji europejskiego systemu kontroli pociągów ETCS i realizacji planu generalnego ETCS wnieśliśmy istotny wkład w bezpieczniejszy, bardziej wydajny i przyszłościowy transport kolejowy w Belgii. Dzięki partnerstwu z Siemens Mobility zrealizowaliśmy złożony pod względem technicznym i logistycznym projekt o imponującej skali: rozległe linie kolejowe, tysiące urządzeń torowych i solidna infrastruktura cyfrowa. Projekt ten silnie wspiera zmianę modalną i stanowi inwestycję w technologię, niezawodność i zrównoważony rozwój na rzecz przyszłości belgijskiej kolei – wskazywał Mark Dirckx, dyrektor generalny Equans Belux.

Skala wdrożenia i zastosowane technologie

Projekt objął integrację 46 nastawni oraz 37 centrów blokowych (RBC) odpowiedzialnych za koordynację ruchu w czasie rzeczywistym. Zainstalowano ponad 19 tys. balis i ok. 4,5 tys. sygnalizatorów. Wykorzystano rozwiązania Siemensa: Trainguard 200 RBC dla ETCS poziomu 2 oraz system blokadowy Simis W. Komunikacja między pojazdami a infrastrukturą odbywa się za pośrednictwem sieci GSM-R.

Zmodernizowana sieć obejmuje najważniejsze ośrodki kraju: od Brugii i Gandawy na zachodzie, przez Hasselt, po Arlon, Verviers i Mons – tworząc połączenia w osiach północ-południe oraz wschód-zachód. Ciągła komunikacja cyfrowa między pociągami a centrami sterowania pozwala optymalnie wykorzystać przepustowość linii. Belgia osiągnęła pełne wdrożenie ETCS na całej sieci – zarówno na poziomie 1, jak i 2 – co stawia kraj w czołówce europejskiej transformacji cyfrowej kolei.

Fot. Siemens Mobility

Zobacz również:

Włochy: Siemens i Railpool chcą zbudować centrum serwisowe lokomotyw w Weronie
Siemens Mobility zdigitalizuje 87 km linii kolejowych w Chile
Idź do oryginalnego materiału