Siemens Mobility buduje bezemisyjne pociągi napędzane wodorem dla Südostbayernbahn

1 dzień temu
  • Drugie zamówienie floty na pociągi wodorowe Mireo od Siemens Mobility
  • Bezemisyjny transport kolejowy z wykorzystaniem technologii wodorowej w Mühldorf (Górna Bawaria)
  • Prezentacja innowacyjnej konstrukcji pociągu wodorowego dla Südostbayernbahn

Firma Siemens Mobility rozpoczęła produkcję pociągów napędzanych wodorem, które pod koniec 2026 roku zaczną kursować w sieci Südostbayernbahn. Zamówienie obejmuje trzy dwuwagonowe pociągi wodorowe Mireo. Zamówione przez kraj związkowy Bawaria ultranowoczesne pociągi wodorowe zastąpią w tej chwili kursujące z węzła komunikacyjnego Mühldorf pociągi z silnikami diesla, znacznie zmniejszając emisję CO2, hałas i spaliny w regionie. Nowe pociągi będą wyposażone w dziewięć miejsc na rowery, specjalne okna przepuszczające fale o wysokiej częstotliwości, poprawiające odbiór telefonów komórkowych, oraz będą miały niską podłogę, co zapewni pasażerom wygodny dostęp do wagonów. Pociągi Mireo Plus H, wyposażone w europejski system sterowania pociągami (ETCS), zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i wydajność eksploatacji. Oprócz kontraktu seryjnego firma Siemens Mobility otrzymała również kontrakt na serwis systemu zasilania wodorem dla pociągów.

Pociągi wodorowe będą obsługiwać osiem stacji na niezelektryfikowanej trasie Mühldorf (Górna Bawaria) – Tüßling – Burghausen o długości 32,3 km. Deutsche Bahn (DB) zbuduje w Mühldorfie elektrolizernię, która będzie w 100% zasilana zieloną energią elektryczną.

Jesteśmy dumni, iż możemy dostarczyć pociągi wodorowe Mireo Plus H dla Deutsche Bahn, umożliwiając w ten sposób bezemisyjną mobilność w naszym regionie. Nasze pociągi wodorowe charakteryzują się dojrzałą technologią, wysoką efektywnością energetyczną, dużą mocą napędową, dużym zasięgiem i niskim poziomem hałasu – powiedział Andre Rodenbeck, CEO pionu taborowego w Siemens Mobility.

Pociągi wodorowe są ważnym elementem strategii DB na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Wprowadzając Mireo Plus H, przyczyniamy się do przejścia na transport kolejowy przyjazny dla klimatu w Südostbayernbahn – powiedziała Cornelia Würtz, dyrektor zarządzająca DB RegioNetz Verkehrs GmbH.

Mireo Plus H to najnowocześniejszy pociąg wodorowy oparty na sprawdzonej platformie pociągów regionalnych firmy Siemens Mobility, dostępny z napędem elektrycznym, akumulatorowym lub wodorowym. W wersji z napędem wodorowym ogniwo paliwowe zamontowane na dachu i akumulatory litowo-jonowe zainstalowane pod podłogą wagonu zapewniają całkowicie bezemisyjną eksploatację. Dzięki systemowi zasilania wodorem i napędowi elektrycznemu pociąg ma wysoką moc napędową 1,7 MW, która umożliwia mu przyspieszenie do 1,1 m/s2 i osiągnięcie prędkości maksymalnej 140 km/h. Pociąg ma zasięg do 1200 kilometrów na jednym zbiorniku paliwa, w zależności od takich czynników, jak topografia trasy i styl jazdy. Pociągi charakteryzują się również imponująco niskimi kosztami eksploatacji oraz funkcją szybkiego tankowania, która pozwala na uzupełnienie paliwa w około 15 minut, w zależności od stacji paliw. Konstrukcja Mireo, oparta na zintegrowanej lekkiej konstrukcji aluminiowej, jest energooszczędna i przyjazna dla środowiska. Ulepszona aerodynamika pociągu, energooszczędne komponenty i inteligentny system zarządzania siecią pokładową również przyczyniają się do zmniejszenia zużycia zasobów i emisji.

Pociągi wodorowe są uznawane za przyjazną dla środowiska alternatywę dla konwencjonalnych pociągów z silnikiem diesla i oferują kilka zalet:

  • Przyjazność dla środowiska: Pociągi wodorowe podczas pracy emitują wyłącznie parę wodną i nie wydzielają szkodliwych emisji, takich jak dwutlenek węgla (CO2) lub tlenki azotu (NOₓ), co pomaga zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i przeciwdziałać zmianom klimatycznym. ·
  • Elastyczność: Pociągi wodorowe mogą poruszać się po niezelektryfikowanych liniach kolejowych, ponieważ przetwarzają wodór z zbiorników na energię elektryczną dzięki pokładowych ogniw paliwowych i nie są uzależnione od sieci trakcyjnej ani innych źródeł zasilania. Dwuwagonowy pociąg Mireo Plus H może przejechać do 1200 kilometrów na jednym zbiorniku wodoru.
  • Redukcja hałasu: Pociągi wodorowe są cichsze niż konwencjonalne pociągi spalinowe, ponieważ są zasilane energią elektryczną i wytwarzają mniej hałasu mechanicznego.

Źródło: Siemens Mobility

Zobacz również:

Siemens Mobility rozpoczyna współpracę z Politechniką Poznańską
Jedenasta lokomotywa Siemens Vectron MS zasiliła flotę ORLEN Unipetrol Doprava
Idź do oryginalnego materiału