Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) i Siemens Mobility właśnie zapoczątkowały erę bezemisyjnego transportu kolejowego w Berlinie i Brandenburgii. Inauguracyjna podróż pociągiem napędzanym wodorem Mireo Plus H z Basdorf do Berlin Charlottenburg przez Berlin Stadtbahn odbyła się w ramach międzynarodowych targów InnoTrans.
Wspólnie z NEB z przyjemnością prezentujemy nasze przyjazne dla klimatu i zrównoważone pociągi napędzane wodorem do użytku w Berlinie i Brandenburgii. Pociągi Mireo łączą w sobie innowacyjność oraz zrównoważony rozwój w miejscach, w których elektryfikacja linii kolejowej jest niemożliwa lub nieopłacalna. Pozwoli nam to wnieść znaczący wkład w walkę ze zmianami klimatycznymi – powiedział Albrecht Neumann, CEO pionu Rolling Stock w Siemens Mobility.
Naszym celem jest prowadzenie w 100% bezemisyjnego transportu kolejowego w całej sieci regionalnej do 2037 roku. Wraz z rozpoczęciem operacji w sieci Wschodniej Brandenburgii i na Heidekrautbahn pod koniec br. oraz z wykorzystaniem pociągów akumulatorowo-elektrycznych i wodorowych, jesteśmy coraz bliżej tego kroku. Podczas gdy w 2024 r. w VBB przez cały czas będziemy mieć 26 procent pociągów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, do 2025 r. osiągniemy poziom 15%. Jestem optymistą, iż zrealizujemy nasz cel pomimo wyzwań związanych z zakupem nowych pojazdów – dodał Martin Fuchs, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB).
Począwszy od planowanej zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2024 r., obie floty kolejowe stopniowo i całkowicie zastąpią stare pociągi napędzane silnikami wysokoprężnymi na prawie wszystkich liniach w sieciach kolejowych Heidekrautbahn i Wschodniej Brandenburgii. Zmiana ta będzie znaczącym kamieniem milowym w kierunku osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Wymiana ta zwiększy udział napędów elektrycznych wykorzystywanych w regionalnym transporcie kolejowym w Brandenburgii i Berlinie do 85%.
W 2021 i 2022 r. NEB zamówił łącznie 38 pociągów Mireo z tymi alternatywnymi, przyjaznymi dla środowiska systemami napędowymi od Siemens Mobility. Będzie to pierwszy raz, kiedy pociągi zasilane bateriami lub wodorem będą używane w regularnych usługach VBB w Brandenburgii i Berlinie. Przejście z oleju napędowego na wodór i baterie zmniejszy roczną emisję CO2 o około 14,5 miliona kilogramów i pozwoli zaoszczędzić około 5,5 miliona litrów oleju napędowego.
Oprócz komfortu i wygody zapewnianej przez nowoczesne pociągi, pasażerowie mogą oczekiwać dalszych udogodnień od grudnia 2024 r. Wszystkie pociągi będą wyposażone w usługę Wi-Fi, a także będą oferować dostęp do portalu informacyjno-rozrywkowego. W przypadku wielu linii nowe pociągi zapewnią również zauważalny wzrost liczby miejsc siedzących. Co więcej, nowy system naprowadzania pasażerów w wagonach ułatwi wsiadanie i wysiadanie, przyspieszając rotację użytkowników. Zaplanowana na 15 grudnia korekta rozkładu jazdy sprawi, iż nowe pociągi będą jeździć codziennie, zwiększając częstotliwość kursowania na niektórych liniach.