Twórcy narzędzi SaaS bazujących na AI połączyli siły, aby pomagać retailerom w optymalizacji zarządzania zapasami. Synergia obu platform umożliwi pokrycie 100 proc. procesów w ramach cyklu życia produktu. Od planowania i budżetowania kolekcji, po zatowarowanie sklepów i sprzedaż.
Ogromna konkurencyjność na rynku, wojny cenowe, zmienność trendów i poziom skomplikowania procesów w ramach łańcucha dostaw powodują, iż firmy handlowe mierzą się w tej chwili z wieloma wyzwaniami. Dotyczą one także obszaru planowania asortymentu i zarządzania zapasami.
Skala wyzwań w handlu rośnie
– Retailerom coraz trudniej podejmować decyzje biznesowe o tym, jakie produkty wprowadzić do oferty, jak głębokie i szerokie powinny być kolekcje, ile towarów zamówić od dostawców i jak rozlokować je w całej sieci handlowej, zarówno na początku sezonu, jak i w trakcie jego trwania. Decyzje te wymagają uwzględnienia bardzo wielu zmiennych i przeanalizowania ogromnych zbiorów danych – zauważa Julita Ziółek, Sales Team Leader w Occubee S.A.
Ponadto specyfika niektórych sektorów handlu, w tym branży modowej i wyposażenia wnętrz, jest zdeterminowana sezonowością, sprzedażą rzadką i zdecydowaną przewagą nowych produktów w asortymencie. To tworzy wyjątkowo złożony kontekst biznesowy.
– Projektanci i menedżerowie zakupów zaczynając pracę nad nową kolekcją ubrań czy akcesoriów domowych, mają trudny orzech do zgryzienia. Muszą działać z długim, często kilkunastomiesięcznym, wyprzedzeniem i brać pod uwagę ograniczenia, takie jak lead time’y dostawców czy budżety przypisane konkretnym kategoriom produktów. Mają zaprojektować kolekcję, która będzie dobrze się sprzedawać i zamówić jej poszczególne elementy we adekwatnej ilości. Decyzje podjęte na tym etapie mogą przesądzać o sukcesie lub porażce całego sezonu, więc odpowiedzialność jest ogromna, a margines błędu niewielki – mówi Magda Majchrzak-Puczyńska, Head of Marketing w Consilk Sp. z o.o.
Nowe technologie wspierają podejmowanie decyzji biznesowych
W tych okolicznościach, naturalną ścieżką postępowania retailerów jest poszukiwanie technologii i rozwiązań, które ułatwiają podejmowanie decyzji biznesowych. Dostarczają wiedzę, insighty i inspiracje, które umożliwiają lepsze prognozowanie zapasów i zarządzanie całym cyklem życia produktów. A jednocześnie pozwalają na automatyzację zadań tam, gdzie to możliwe i uwalniają czas ekspertów.
Oddanie w ręce planistów, projektantów i zakupowców narzędzi opartych na najnowszych technologiach, w tym sztucznej inteligencji, usprawnia ich codzienną pracę i otwiera nowe możliwości. Pozwala im podejmować bardziej optymalne decyzje, które finalnie zwiększają efektywność operacyjną i poprawiają wyniki finansowe całej organizacji.
Occubee i SilkPLM łączą siły dla retailu
W odpowiedzi na te potrzeby i bolączki retailerów, przedstawiciele Occubee i SilkPLM nawiązali współpracę partnerską, która opiera się na synergii ich systemów.
SilkPLM to platforma typu SaaS, która usprawnia zarządzanie cyklem życia produktu. Jest dostępna w chmurze i zasilana AI.
– Nasz system pozwala nadzorować procesy planowania, projektowania, produkcji i wprowadzania towarów na rynek, integrując dane i współpracę pomiędzy zespołami. Dzięki niemu retailerzy mogą zwiększyć efektywność operacyjną, skrócić czas pracy nad nowymi produktami oraz lepiej kontrolować jakość i koszty – mówi Maciej Kraus, założyciel w Consilk Sp. z o.o.
Z kolei Occubee to system SaaS do dynamicznego zarządzania zapasami w sklepach i magazynach.
– Wykorzystujemy sztuczną inteligencję i modele uczenia maszynowego do prognozowania sprzedaży i popytu. Dzięki zaawansowanej analizie danych z całego łańcucha dostaw generujemy wyniki, które zapewniają optymalną dostępność produktów w całej sieci handlowej. Pozwala to ograniczyć out-of-stocki i overstocki oraz zwiększać sprzedaż towarów w pierwszej cenie – mówi dr inż. Kamil Folkert, Chief Executive Officer w Occubee S.A.
Cel: maksymalna skuteczność zarządzania produktami
Celem współpracy Occubee i SilkPLM jest zmaksymalizowanie skuteczności zarządzania produktami w retailu. Na synergii rozwiązań obu firm mogą skorzystać retailerzy m.in. z branży modowej i wyposażenia wnętrz. Otrzymają oni pełne wsparcie w procesach planowania i sprzedaży produktów kolekcyjnych.
Dzięki wykorzystaniu obu systemów będą mogli lepiej adresować wyzwania związane m.in. z chęcią wyróżnienia się na rynku i szybkiego reagowania na nowe trendy, centralizacją i uspójnieniem danych dotyczących produktów, zapewnieniem optymalnych stanów magazynowych i sklepowych oraz adekwatną dystrybucją produktów w całej sieci handlowej.
Korzyści biznesowe dla retailerów
Kompleksowe zarządzanie produktami z SilkPLM i Occubee to szansa na zwiększenie efektywności operacyjnej i wzrost biznesu. Dzięki korzystaniu z obu systemów retailerzy zyskają możliwość:
- podejmowania lepszych decyzji biznesowych w oparciu o spójne, kompleksowe dane,
- zmiany podejścia do planowania i budżetowania z top-down na bottom-up, które zapewnia większą elastyczność i proaktywność,
- uwolnienia czasu ekspertów dzięki automatyzacji rutynowych działań,
- usprawnienia współpracy pomiędzy zespołami dzięki gromadzeniu danych w jednym miejscu,
- planowania zawartości kategorii produktowych, a później zatowarowania sklepów, w sposób bardziej adekwatny do zapotrzebowania występującego na rynku, i o wiele więcej.
Dwa narzędzia SaaS, 100 proc. pokrycia cyklu życia produktu
Platformy SilkPLM i Occubee zostały zaprojektowane tak, aby ułatwiać codzienną pracę ich użytkownikom. Wykorzystują przy tym najnowsze technologie – w tym sztuczną inteligencję – oraz zaawansowaną analizę danych. Pozwalają zautomatyzować powtarzalne zadania, zachować spójność danych i informacji oraz ułatwiają współpracę różnych zespołów.
Oba systemy mają strukturę modułową, w ramach której dostępnych jest wiele funkcjonalności. Pokrywają one procesy związane m.in. z budżetowaniem, generowaniem inspiracji produktowych, prototypowaniem, zamówieniami do dostawców, transportem i logistyką, prognozowaniem sprzedaży i popytu, alokacją i replenishmentem oraz optymalizacją przesunięć międzysklepowych.
Z myślą o retailerach z branży modowej i wyposażenia wnętrz, przedstawiciele SilkPLM i Occubee zaplanowali wspólny webinar. Jego motywem przewodnim będzie sezonowość oraz wykorzystanie AI do optymalizacji asortymentu i zatowarowania. Spotkanie online odbędzie się 24 października o godz. 15:00.