SITK: Rozpoczęła się Międzynarodowa Konferencja High Speed Railway in Poland

3 tygodni temu

Dzisiaj w Łodzi rozpoczęła się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce” – High Speed Railway in Poland 2024, którą zorganizował Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP). Nieprzypadkowo za miejsce obrad ekspertów wybrano Łódź, która ma grać pierwsze skrzypce w planowanej krajowej sieci KDP. Podczas trzydniowego wydarzenia eksperci skoncentrują się na kluczowym aspekcie przyszłości transportu kolejowego, czyli infrastrukturze umożliwiającej podróżowanie pociągami z prędkością 200 km/h i więcej. Patronat medialny nad konferencją sprawuje Sektor Kolejowy.

Organizatorzy konferencji wyznaczyli ambitne cele, chcą stworzyć platformę umożliwiającą prezentację oraz wymianę wiedzy i doświadczeń związanych ze wdrażaniem systemów Kolei Dużych Prędkości, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów organizacyjnych, prawnych i technicznych tego procesu. Poprzez merytoryczne dyskusje zamierzają wypracować jednolitą strategię rozwoju transportu kolejowego w Polsce, uwzględniającą integrację z systemami kolejowymi państw sąsiednich i należących do Unii Europejskiej. Jednocześnie łódzkie spotkanie będzie okazją do nawiązania efektywnej współpracy między krajowymi i zagranicznymi firmami działającymi w sektorze KDP.

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rynku kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej, organizatorzy kładą nacisk na zacieśnianie relacji oraz intensyfikację wspólnych działań między przemysłem a nauką. Obejmuje to wspieranie komercjalizacji prac naukowych oraz wymianę doświadczeń w zakresie kształcenia kadry inżynierskiej. Ten ostatni aspekt jest najważniejszy dla zapewnienia ciągłego rozwoju i wdrażania innowacji w sektorze kolejowym, odpowiadając na gwałtownie zmieniające się warunki rynkowe i technologiczne.

Potrzebujemy uświadomić sobie, jak skomplikowanym technicznie wyzwaniem jest projekt KDP w Polsce – powiedział Zbigniew Szafrański, Przewodniczący Rady Nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego

KDP to nie tylko CPK

Przyszłość i konkurencyjność polskiego sektora kolejowego są nieodłącznym elementem rozwoju Kolei Dużych Prędkości (KDP). Istotne jest uświadomienie, iż projekt KDP w Polsce wykracza poza ramy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Dostrzegając złożoność tematu i potrzebę jego wszechstronnej analizy, organizatorzy zaplanowali pierwszego dnia 4 panele dyskusyjne, każdy pod patronatem innej instytucji. Patronat nad poszczególnymi panelami objęły kolejno Ministerstwo Infrastruktury, CPK, PKP PLK SA oraz PKP SA.

W celu poszerzenia horyzontów na konferencję zaproszono prelegentów z różnych krajów, instytucji rządowych, unijnych oraz przedsiębiorstw branżowych. Międzynarodowe grono pozwoli na kompleksowe omówienie wyzwań i możliwości związanych z implementacją KDP w Polsce, z uwzględnieniem kontekstu europejskiego.

W wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER), Związku Europejskiego Przemysłu Kolejowego (European Rail Supply Industry Association – UNIFE), Komisji Europejskiej – Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) i Kolei Ukraińskich. Na Konferencji obecni są przedstawiciele państw bałtyckich, Niemiec, Czech oraz Słowacji.

By kolej mogła być konkurencyjna dla transportu samochodowego, musi być po prostu szybsza – dodał Zbigniew Szafrański, CPK

Program drugiego dnia konferencji składający się z 5 sesji prezentacji skupia się na zagadnieniach związanych z CPK. Zakres tematyczny obejmuje infrastrukturę kolejową, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów inżynieryjnych. Omówione zostaną również systemy całoliniowe, nowoczesne systemy sterowania ruchem, łączności i teletechniki oraz zasilania trakcyjnego. Kluczowymi tematami będą także interoperacyjność i bezpieczeństwo.

Tematyka ostatniego dnia wydarzenia zostanie poświęcona analizie zagadnień związanych z taborem kolejowym. Poruszane zostaną m.in. kwestie dotyczące zgodności taboru z infrastrukturą oraz przewozami komplementarnymi. Następnie zaplanowano wycieczkę techniczną, w ramach której uczestnicy zobaczą Komorę Fabryczną i Tunel Średnicowy Łódź.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Marszałek Województwa Mazowieckiego, Marszałek Województwa Łódzkiego, Prezydent Miasta Łodzi, Urząd Transportu Kolejowego (UTK), Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa (PIIB).

Szczegółowy program konferencji można znaleźć SITK RP.

Nadjeżdża rewolucja – zbliża się konferencja SITK „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce”
Idź do oryginalnego materiału