Podczas Konferencji „Wodór wykorzystania energii w transporcie zbiorowym”, zorganizowanej przez poznański oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji (SITK RP), uczestnicy wzięli udział w wizycie technicznej w stacji wodorowej. Uruchomiona w Poznaniu przez ORLEN stacja tankowania jest pierwszą w Polsce. Ekologicznym paliwem zasila samochody osobowe, ciężarowe i autobusy. W ramach umowy z poznańskim MPK, ORLEN w ciągu najbliższych 15 latach dostarczy 1,8 mln kg paliwa wodorowego, którym zasilać będzie 25 autobusów. Uruchomiona w Poznaniu stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego w ramach unijnego instrumentu CEF i krajowego programu „Zielony transport publiczny”. Inwestycja wpisuje się w strategię wodorową Grupy ORLEN, w ramach której do 2030 roku na realizację projektów wodorowych przeznaczone zostanie 7,4 mld zł.
MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię. Sukcesywnie wymieniane są starsze autobusy spalinowe na pojazdy spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa kwadrans. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ~30 kg, co umożliwia przejazd na dystansie 350 km. Wodór do poznańskiej stacji dostarczany jest z instalacji wytwórczej koncernu we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru.
Paliwo przyszłości
Wodór to przyszłość transportu publicznego. Pojazdy, w których jest wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów z silnikami spalinowymi, a w przyszłości choćby elektrycznych autobusów bateryjnych. MPK Poznań posiada w swojej flocie 330 autobusów miejskich, z których 60 to pojazdy elektryczne, a 25 to autobusy napędzane paliwem wodorowym, nieemitującym zanieczyszczeń do środowiska.
Fotorelacja dzięki uprzejmości MPK Poznań oraz SITK Poznań.
Zobacz również: