Amerykański organ nadzoru papierów wartościowych zebrał już tysiące wiadomości od pracowników z kilkunastu dużych firm inwestycyjnych. Sprawa dotyczy korzystania przez biznesmenów z Wall Street z prywatnych aplikacji do przesyłania wiadomości.
Wcześniej Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) poprosiła przedsiębiorstwa o dokonanie wewnętrznego przeglądu wiadomości na temat pracy przesyłanych za pośrednictwem takich komunikatorów jak WhatsApp czy Signal. Prośba została skierowana do wybranych pracowników firm, w niektórych przypadkach choćby do kilkunastu, w tym do kadry kierowniczej wyższego szczebla.
Smartfon? Laptop? Do kontroli
Z niepotwierdzonych informacji wynika, iż SEC poprosił o udostępnienie danych ze sprzętu pracowników takich firm jak Carlyle Group, Apollo Global Management, KKR & Co, TPG, Blackstone oraz Citadel. Wiadomości z użytkowanych przez telefonów i innych urządzeń zostały przekazane pracodawcom lub prawnikom w celu ich skopiowania – a treści, które dotyczyły bezpośrednio sprawom zawodowym, zostały przekazane Komisji.
W tym miejscu nalezy wyjaśnić, iż dochodzenie prowadzone przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd jest tajne. Dodajmy też, iż rządowe dochodzenia tego typu nie są dowodem na popełnienie wykroczenia i niekoniecznie prowadzą do postawienia zarzutów.
Rzecznik SEC odmówił komentarza w sprawie. Tymczasem przewodniczący Komisji Gary Gensler pwoiedział, iż zasady prowadzenia dokumentacji mają najważniejsze znaczenie dla ochrony przed nadużyciami.
– Teraz, gdy mają wszystkie te dane, jest bardzo możliwe, iż Komisja znajdzie gdzieś uchybienia w zakresie zgodności, które nie mają nic wspólnego z kwestiami prowadzenia dokumentacji komunikacji pozakanałowej – powiedziała Jaclyn Grodin, prawniczka z kancelarii Goulston & Storrs, która nie jest w żaden sposób zaangażowana w dochodzenie.
Wall Street „siedzi” na WhatsAppie?
Problem śledzenia komunikacji między pracownikami od lat spędza sen z powiek działom ds. zgodności z przepisami firm mających swoje siedziby na Wall Street. Dzieje się tak, ponieważ pracodawcy nie monitorują osobistych kanałów komunikacyjnych swoich pracowników.
Komisja Papierów Wartościowych i Giełd zaczęła przyglądać się bliżej kwestii adekwatnego prowadzenia dokumentacji w momencie, gdy firma JPMorgan Chase nie dostarczyła jej stosownych dokumentów, które pochodziły z co najmniej 2018 r. Podejrzewając, iż nieoficjalne czaty o transakcjach były wówczas wśród maklerów na porządku dziennym, SEC w 2021 r. rozpoczęło w tej sprawie dochodzenie na szeroką skalę.