Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) zakończyły modernizację dworca w Skierniewicach. Obiekt oficjalnie udostępniono podróżnym w poniedziałek 15 grudnia br. Inwestycja pochłonęła 45 mln zł, a prace trwały ponad 2 lata. Ze stacji położonej na linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice korzysta dziennie blisko 13 tys. pasażerów.
Obecny budynek nie jest pierwszym dworcem w mieście. Pierwszy gmach powstał w 1845 r. wraz z uruchomieniem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Przez dekady pełnił różnorodne funkcje – mieściły się w nim m.in. szkoła dla dzieci kolejarzy, stołówka oraz kino. Obiekt zniszczono w 1945 r. i rozebrano tuż po wojnie. Budowę obecnego dworca ukończono w 1875 r., a w latach 1919–1921 przeprowadzono jego gruntowną przebudowę. Podwyższono wówczas boczne pawilony, zmieniono układ wnętrza oraz lokalizację wejść, a pierwotny wystrój neoklasycystyczny lub neogotycki zastąpiono stylistyką renesansowo-neobarokową w duchu „narodowym”. W 1954 r. w holu kasowym wykonano socrealistyczne sgraffita autorstwa Mieszkowskich, przedstawiające motywy pracy na kolei.
Nowe oblicze dworca w Skierniewicach
Przebudowa skierniewickiego dworca ruszyła w drugiej połowie 2023 r. Wymieniono pokrycie dachowe oraz całą stolarkę okienną i drzwiową, a elewację oczyszczono i scalono kolorystycznie. Przywrócono 2 historyczne wejścia od strony północnej i południowej, a od wschodu otwarto przejście do kładki łączącej dworzec z osiedlem Widok. Odnowiono również sgraffito z lat 50. Na parterze znajdują się poczekalnia z ławkami i elektronicznymi tablicami informacyjnymi, hol kasowy z dwiema kasami oraz posterunek Straży Ochrony Kolei (SOK). Piętro i poddasze przeznaczono pod działalność usługową – powstaną tam m.in. cukiernia, zakład fotograficzny, szkoła tańca i kwiaciarnia. Zmieniło się także otoczenie obiektu – zamontowano stojaki rowerowe oraz latarnie iluminacyjne. Remont prowadzono we współpracy z Łódzkim Konserwatorem Zabytków.
Zakończona inwestycja to doskonały przykład połączenia przeszłości z nowoczesnością. Dzięki przebudowie przy zachowaniu dotychczasowej architektury udało się wydobyć dawny blask dworca w Skierniewicach, a jednocześnie obiekt stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostosowaną do współcześnie obowiązujących standardów. Z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, iż skierniewicki dworzec to prawdziwa wizytówka miasta i przykład tego, jak dziś postrzegamy w Polsce kolej – powiedział Alan Beroud, prezes zarządu PKP SA.
Dobowo na stacji zatrzymuje się 200 składów. Obsługują ją PKP Intercity, POLREGIO, Koleje Mazowieckie (KM) i Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA).





Nowe parkingi zapewnią wygodne przesiadki
Przy dworcu powstaną 3 parkingi na łącznie 270 miejsc. Koszt tej inwestycji to blisko 2 mln zł, a ukończenie zaplanowano na przyszły rok. W woj. łódzkim przy 19 stacjach i przystankach przybędzie niemal 1000 miejsc postojowych. W skali kraju powstaje ponad 100 nowych parkingów.
Minister Klimczak podkreślił, iż w bieżącej kadencji oddano już 32 zmodernizowane dworce. Zaznaczył również, iż rekordową liczbę pasażerów, którą PKP Intercity planowało osiągnąć w 2030 r., przewoźnik zanotował już w tym roku.
Prace modernizacyjne w ramach inwestycji PKP SA zostały zrealizowane przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego Kartel. Z kolei projekt przebudowy przygotowała pracownia PAKA Architekci.


















Fot. tytułowa: PKP SA
Zobacz również:

2 godzin temu






