Czeski producent wspólnie z polską firmą SAATZ zrealizują projekt wyposażenia tramwajów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Wrocławia (MPK Wrocław) w system antykolizyjny ACS w 31 pojazdach Škoda 19T. Jednostki te kursują po stolicy Dolnego Śląska od 2006 r. Inwestycja ma znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa pasażerów oraz obniżyć koszty eksploatacyjne operatora.

Rozwiązanie Škody wykorzystuje technologię LiDAR, kamery oraz precyzyjną lokalizację opartą na mapach HD i odometrii. System tworzy „wirtualny tunel” przed tramwajem, wykrywając zarówno statyczne, jak i dynamiczne przeszkody w czasie rzeczywistym. Specjalny skaner monitoruje otoczenie na odległość do 100 m, a moduł IMU zapewnia dokładne dopasowanie do profilu toru. Z kolei kamera ADAS dostarcza szczegółowy obraz 2D. Motorniczy otrzymuje ostrzeżenie z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. W razie potrzeby system automatycznie aktywuje hamowanie awaryjne.
Jan Hušák, dyrektor techniczny ds. cyfryzacji w Škoda Group, podkreślił, iż projekt we Wrocławiu pokazuje możliwość stosowania technologii w pełnym spektrum rozwiązań transportowych. System antkolizyjny stanowi najważniejszy krok na drodze do transportu wykorzystującego elementy autonomicznej jazdy.





MPK Wrocław stawia na bezpieczeństwo pasażerów
Kolizje stanowią poważny problem w miejskim transporcie publicznym, generując nie tylko zagrożenia dla pasażerów i innych użytkowników dróg, ale także wysokie koszty napraw dla operatorów i osób trzecich. Witold Woźny, prezes MPK Wrocław, zaznaczył, iż dla wszystkich przewoźnika bezpieczeństwo pasażerów i pieszych stanowi najważniejszy priorytet, dlatego inwestowanie w nowe technologie wspomagające traktują jako naturalny krok.
Wrocław dołącza tym samym do grona miast wykorzystujących najnowocześniejsze technologie poprawiające bezpieczeństwo tramwajów. Nagrodzony system antkolizyjny Škody działa już na tramwajach w Tampere w Finlandii i Olomouńcu w Czechach. Zostanie także zainstalowany w nowych tramwajach dla Pragi, Bergamo we Włoszech oraz niemieckiego operatora RNV.
Modernizacja nie wymaga wymiany taboru
Kluczową zaletą systemu ACS jest możliwość jego montażu w istniejącym taborze bez konieczności zakupu nowych pojazdów. Jarosław Lazurko, prezes SAATZ, firmy specjalizującej się w remontach i modernizacji tramwajów, wyjaśnił, iż firma wierzy w efektywność systemu ACS opracowanego przez Škoda Digital. Szczegóły instalacji, za które odpowiada SAATZ, uzgodniono z inżynierami spółki Škoda Digital, co zapewni prawidłowe działanie systemu.
Nowoczesny system antykolizyjny stanowi jeden z flagowych produktów w szerszym ekosystemie cyfrowym Škoda Group, obejmującym kompleksową cyfryzację przedsiębiorstw transportowych, w tym automatyzację operacji zajezdniowych. Tramwaje ewoluują w mobilne centra danych monitorujące stan techniczny, zużycie energii, lokalizację i obłożenie pasażerów, przesyłając te informacje w czasie rzeczywistym do systemów centralnych. Predykcyjna konserwacja oparta na danych operacyjnych pomaga zapobiegać awariom, redukować przestoje i optymalizować wykorzystanie floty. Antykolizyjny system od Škoda Group został zaprezentowany podczas tegorocznej edycji targów TRAKO.
Fot. Škoda Group
Zobacz również: