Słynna sieć zmieniła logo i wywołała burzę. Interweniował choćby Donald Trump

2 godzin temu
Zdjęcie: Szczerze o pieniądzach


Cracker Barrel (Beczka Krakersów) - słynna, amerykańska sieć restauracji - po 48 latach zmieniła logo. Usunęła z niego charakterystyczną beczkę i mężczyznę. Decyzja spotkała się z tak dużym oporem społeczeństwa, iż o przywrócenie dawnego wizerunku zaapelował prezydent USA Donald Trump. Na krytykę zareagowała też giełda. Akcje sieci spadły już o ponad 10 proc.


Cracker Barrel to popularna amerykańska sieć restauracji słynąca z kuchni południowych stanów oraz klimatu retro. Wnętrza często przypominają tradycyjne, wiejskie domy ze starymi meblami, a klienci po posiłku mogą odpocząć na bujanych fotelach na werandzie.

Beczka Krakersów zmienia logo. Klienci oburzeni


Nazwa Cracker Barrel - Beczka Krakersów - pochodzi z początku XX wieku, kiedy krakersy były dostarczane do tradycyjnych, wiejskich sklepów w beczkach. Miejsca te były swego rodzaju społecznymi centrami, bo klienci gromadzili się wokół nich, aby porozmawiać i wymienić nowinami. Dlatego znakiem rozpoznawczym marki była drewniana beczka i oparty o nią mężczyzna, zwany “Wujkiem Herschel”. Reklama


Oba te elementy zniknęły niedawno z logo. Popularna sieć zdecydowała się bowiem na modernizację lokali oraz zmianę identyfikacji wizualnej. Decyzja wywołała powszechne niezadowolenie i krytykę ze strony klientów. W sieciach społecznościowych określano nowe logo jako „zimne” i odejmujące marce jej tożsamość. Twierdzono też, iż zmiana jest „samobójstwem marki”. "Kolejny fragment amerykańskiej kultury, który odchodzi do przeszłości" - ubolewali klienci.

Fani Cracker Barrel żądają beczki. Interweniuje Donald Trump


Na niefortunną zmianę zareagował prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump. "Cracker Barrel powinna wrócić do starego logo, przyznać się do błędu i zarządzać siecią lepiej niż kiedykolwiek do tej pory. jeżeli dobrze wykorzystają obecny moment, mają szansę na darmową reklamę wartą miliard dolarów. To bardzo trudne, ale okazja jest świetna" - zapewniał w mediach społecznościowych prezydent USA.


Zachęcał też do zorganizowania dużej konferencji prasowej. “Niech Cracker Barrel znów będzie ZWYCIĘZCĄ. Pamiętajcie, w krótkim czasie sprawiłem, iż Stany Zjednoczone Ameryki stały się 'NAJGORĘTSZYM' krajem na świecie. Rok temu były 'MARTWE'. Powodzenia!" - napisał Donald Trump. Krytycznie, na platformie “X”, wypowiedział się również jego syn, Donald Trump Jr. "Co jest nie tak z Cracker Barrel?" - zapytał.

Cracker Barrel wyjaśnia. Zmienia wizerunek firmy


Sieć restauracji tłumaczy, iż nowy projekt "jeszcze mocniej nawiązuje do ikonicznego kształtu beczki", choć sama beczka nie jest już obecna w znaku graficznym. Zmiana obejmuje również nowe materiały reklamowe, przeprojektowane menu oraz wprowadzenie sezonowych potraw. - Sposób komunikacji, oferta, wygląd i atmosfera lokali - to wszystko pojawiało się w naszych badaniach jako obszary wymagające poprawy, jeżeli chcemy odzyskać znaczenie na rynku - argumentowała w 2024 roku dyrektorka generalna Julie Felss Masino, cytowana przez stację telewizyjną CNN.
Na spór gwałtownie zareagowała giełda. Po prezentacji nowego logo bez “Wujka Herschela” akcje Cracker Barrel spadły o ponad 10 proc. Firma straciła 143 mln dolarów. wartości rynkowej. Eksperci argumentują, iż sieć nie może wrócić do starego logo. Twierdzą, iż byłby to jasny sygnał dla inwestorów, iż podejmuje decyzje bez wcześniejszej analizy. Bez ich zgody nie doszłoby do modernizacji lokali, która kosztować będzie 700 mln dolarów.
Idź do oryginalnego materiału