Grupa Smyk, właściciel sieci sklepów Smyk i lider w branży produktów dla dzieci w Polsce, zamierza przeprowadzić pierwszą publiczną ofertę akcji, obejmującej emisję nowych akcji oraz sprzedaż części istniejących akcji spółki. W ten sposób Grupa Smyk może pozyskać około 150 mln zł, które zostaną przeznaczone na wzmocnienie pozycji finansowej spółki poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz na finansowanie strategii dalszego rozwoju.
Oferta emisji akcji będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych, a także do kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Smyk planuje ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Ekspansja w Europie Środkowo-Wschodniej

– Marka Smyk od lat cieszy się zaufaniem i bardzo wysoką rozpoznawalnością wśród polskich klientów, którzy doceniają dostęp do niezrównanej na rynku oferty produktów dla dzieci – w różnych kategoriach, przedziałach cenowych i dla różnych grup wiekowych – dostępną pod jednym dachem. Grupa Smyk utrzymuje pozycję lidera na krajowym rynku, z wyróżniającą go ofertą sprzedaży w modelu omnichannel, wysoką lojalnością klientów oraz stabilnie rosnącymi przychodami i rentownością. Nasz sprawdzony w Polsce model działalności z sukcesem wdrożyliśmy w Rumunii i rozszerzamy go na inne rynki regionu. Tylko w latach 2025-2026 zamierzamy otworzyć łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii – komentuje dzisiejsze ogłoszenie, Michał Grom, Prezes Zarządu Smyk Holding S.A.
– Naszym celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej. Wierzymy, iż to dobry moment, aby zaprosić do grona naszych akcjonariuszy nowych inwestorów i zadebiutować na GPW w Warszawie. Planowana pierwsza publiczna oferta akcji obejmie zarówno emisję nowych akcji, jak i sprzedaż części istniejących akcji. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na wzmocnienie profilu finansowego spółki oraz na finansowanie dalszego rozwoju Grupy Smyk. – dodaje Michał Grom.
Smyk oczekuje, iż wpływy brutto z emisji nowych akcji wyniosą około 150 mln zł i zostaną przeznaczone na wzmocnienie pozycji finansowej spółki poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz na finansowanie strategii dalszego rozwoju Grupy Smyk. Zarząd spółki przewiduje, iż częściowa spłata zadłużenia bankowego pozwoli obniżyć wskaźnik Zadłużenie netto / Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) do poziomu 1,6x oraz przyczyni się do obniżenia kosztów finansowych Grupy Smyk.
Grupa Smyk i jej przewagi konkurencyjne
Grupa Smyk est liderem rynku produktów dla dzieci w Polsce, ciesząc się zaufaniem szerokiego grona klientów, wysoką rozpoznawalnością marki utrzymywaną przez lata oraz bogatym doświadczeniem. Według raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, Grupa Smyk w 2024 roku posiadała 14,3% udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.
Poza działalnością krajową, Grupa Smyk umacnia pozycję jednego z wiodących sprzedawców detalicznych produktów dla dzieci w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, rozwijając działalność w Rumunii i planując dalszą ekspansję na wybranych rynkach CEE.
Polska i Rumunia to dwa największe rynki Europy Środkowo-Wschodniej, liczące łącznie około 55,7 mln mieszkańców (według danych Eurostat na koniec 2023 roku). Oba kraje charakteryzują się silnym wzrostem PKB i dochodu rozporządzalnego, co sprzyja zwiększaniu realnych wydatków konsumpcyjnych i stwarza korzystne warunki dla dalszego rozwoju działalności Grupy Smyk. Według raportu OC&C, czynniki te będą wspierać wzrost głównego rynku docelowego – średnio o 3,2% rocznie w Polsce i o 5,0% w Rumunii w latach 2024-2029, pomimo spadku liczby urodzeń, będącego zjawiskiem ogólnoeuropejskim. OC&C szacuje, iż łączna wartość głównego rynku docelowego w 2024 roku wyniosła około 14,7 mld zł w Polsce i około 5,3 mld zł w Rumunii.
– Wszyscy jesteśmy świadomi trendów demograficznych obserwowanych w Polsce. Strategicznym celem Grupy Smyk jest jednak ekspansja na nowe rynki, dzięki czemu liczba naszych potencjalnych klientów będzie skokowo rosła wraz z rozszerzaniem działalności o każdy kolejny kraj. Powiększamy również ofertę i kierujemy ją do coraz szerszej grupy wiekowej klientów, czego przykładem jest niedawny debiut w Smyk marki NOWEAR, skierowanej do nastolatków i młodych dorosłych. Co więcej, na rynkach, gdzie już działamy, obserwujemy, iż wydatki na dzieci zwiększają się za sprawą bogacących się społeczeństw – komentuje Michał Grom, Prezes Zarządu SMYK.
Oferta Grupy Smyk obejmuje szeroką gamę produktów – od odzieży i obuwia, przez zabawki i gry, po artykuły szkolne i akcesoria dziecięce – wszystko pod jednym dachem, zgodnie z koncepcją „one-stop-shop”. Klienci mają dostęp do niezrównanej na rynku oferty produktów w różnych kategoriach, przedziałach cenowych i dla różnych grup wiekowych, obejmującej asortyment wielu renomowanych producentów.
Sklepy Smyk pozostają naturalnym wyborem rodziców, członków rodzin oraz osób szukających prezentów, którzy cenią sobie wysoką jakość i wygodę zakupów w jednej lokalizacji.
Zróżnicowane portfolio marek własnych i marek zewnętrznych
Ofertę sklepów Smyk wyróżnia szeroki asortyment produktów marek własnych: COOL CLUB (odzież i obuwie), SMIKI (zabawki i akcesoria dla dzieci), KAYOKKI (plecaki i akcesoria szkolne), oraz – od września 2025 roku – NOWEAR (odzież dla starszych nastolatków i młodych dorosłych), a także bogaty wybór produktów renomowanych, znanych na całym świecie marek i producentów zabawek oraz akcesoriów dla dzieci (w tym LEGO, Fisher-Price, Hasbro, Mattel i innych).
Główne marki własne Grupy Smyk – tworzone we własnym zakresie i starannie dopracowywane – mają strategiczne znaczenie dla jej działalności. W 2024 roku odpowiadały one za 51,5% przychodów z umów z klientami, które wyniosły około 2,25 mld zł. Zdaniem Zarządu Spółki, produkty marek własnych cieszą się dobrą opinią wśród klientów – oferują atrakcyjne ceny, wysoką jakość oraz nowoczesną stylistykę i wzornictwo, a jednocześnie sprzyjają budowaniu lojalności wobec marki.
Skuteczny program lojalnościowy
Dzięki szerokiej i zróżnicowanej ofercie Grupa SMYK może korzystać z wysokiego poziomu lojalności klientów, wynikającego z umiejętności zaspokajania potrzeb rodzin na każdym etapie rozwoju dziecka – od ciąży, przez okres niemowlęcy, aż po wiek nastoletni. Często zdarza się, iż SMYK jest odwiedzany po latach przez klientów, którzy kiedyś robili tam zakupy dla swoich dzieci, a teraz wracają jako dziadkowie.
Lojalność klientów Grupy Smyk wobec oferowanych przez nią marek potwierdza m.in. bardzo skuteczny program lojalnościowy. W 2024 roku 67% przychodów z umów z klientami Grupy Smyk w Polsce uzyskano dzięki programowi lojalnościowemu, w porównaniu do 53% w 2018 roku. W ocenie Zarządu Spółki jest to bardzo wysoki poziom jak na standardy branżowe dla takiego programu.
Program lojalnościowy wspiera długotrwałą retencję klientów – 65% jego członków w Polsce pozostaje aktywnych po 5 latach, a 60% robi zakupy w Smyk od ponad 7 lat (wśród posiadaczy kart lojalnościowych). Program lojalnościowy zwiększa długoterminową wartość relacji z klientem oraz dostarcza cennych informacji handlowych.

Rozległa sieć sklepów stacjonarnych i silna pozycja w Internecie
Grupa Smyk stworzyła silny model biznesowy oparty na sprzedaży wielokanałowej (omnichannel). Na koniec czerwca 2025 roku sieć sprzedaży Grupy SMYK obejmowała 253 sklepy własne w Polsce oraz 35 w Rumunii, strategicznie zlokalizowane w galeriach i parkach handlowych. Grupa prowadzi także w ograniczonym zakresie działalność w Ukrainie (12 sklepów na koniec czerwca 2025 roku).
Sklepy stacjonarne Smyk są ściśle zintegrowane ze sklepami internetowymi i aplikacjami mobilnymi, dostępnymi w tej chwili dla klientów w Polsce i Rumunii, łącząc wygodę zakupów online z angażującym doświadczeniem zakupowym w salonach stacjonarnych.
Dzięki starannie dobranemu asortymentowi, przemyślanemu rozkładowi sklepów oraz przyjaznemu rodzinom otoczeniu, sieć sklepów stacjonarnych Smyk przyciąga rocznie niemal 59 milionów odwiedzin. Kanał sprzedaży online, generujący około 113 milionów wizyt na stronie internetowej rocznie, uzupełnia i rozszerza zasięg tradycyjnej sieci sprzedaży. Platformy cyfrowe SMYK oferują znacznie szerszy wybór – ponad 370 tysięcy produktów dostępnych w Polsce i prawie 12 tysięcy w Rumunii.
Produkty oferowane przez Grupę SMYK są ponadto dostępne w 20 krajach Europy i Azji poprzez sieć partnerską.
Rozwój na nowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej
Smyk planuje rozszerzyć swój sprawdzony model działalności – działający od lat w Polsce i z powodzeniem wdrożony w Rumunii – na inne rynki regionu Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach międzynarodowej ekspansji, w sierpniu 2025 roku Grupa Smyk otworzyła swój pierwszy własny sklep stacjonarny w Słowacji, a w 2026 roku planuje także otworzyć własne sklepy w Czechach oraz Bułgarii.
Międzynarodowa ekspansja Grupy Smyk zakłada w pierwszej kolejności otwieranie sklepów stacjonarnych na nowych rynkach, a następnie uruchomienie sklepów internetowych – zgodnie z przemyślaną strategią „najpierw offline, potem online” – w celu zapewnienia na tych rynkach pełnej integracji kanałów sprzedaży w modelu omnichannel.
Dobrze funkcjonująca i doinwestowana infrastruktura logistyczna
Efektywne funkcjonowanie modelu omnichannel, a także dalszy rozwój działalności na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, wspierane są przez własne, nowoczesne centrum dystrybucyjne Grupy SMYK zlokalizowane w Łodzi. W 2024 roku obsłużyło ono 4,5 miliona zamówień online klientów indywidualnych, zaopatrując jednocześnie zarówno sklepy własne Smyk, jak i sklepy wszystkich partnerów w 20 krajach.
Własne centrum dystrybucyjne pozwala zintegrować procesy logistyczne w ramach Grupy SMYK, tym samym obniżając koszty jej działalności, które musiałyby zostać poniesione w przypadku korzystania z usług dostawców zewnętrznych.
Ponadto, łódzkie centrum dystrybucyjne ma duży potencjał operacyjny, który pozwoli sprostać przewidywanemu tempu wzrostu Grupy Smyk (w tym na rynkach zagranicznych) w perspektywie średnioterminowej. Zarząd nie przewiduje więc istotnych inwestycji związanych z potrzebami magazynowymi w ciągu najbliższych trzech lat.
Doświadczony zespół menedżerów
Grupa Smyk jest zarządzana przez doświadczony i zaangażowany zespół menedżerów, posiadający dogłębną znajomość rynków, na których działa Grupa, a także bogate doświadczenie w handlu detalicznym w modelu omnichannel.
Na czele tego zespołu stoi Michał Grom, związany z Grupą Smyk od 2016 roku, najpierw jako członek zarządu odpowiadający za sprzedaż wielokanałową, consumer insights i IT, a w 2019 roku objął stanowisko Prezesa Zarządu. Pod jego kierownictwem wdrożono zintegrowaną strategię łączącą sprzedaż stacjonarną i internetową. Fundamentem transformacji Grupy Smyk była efektywność operacyjna, dynamiczny rozwój w obszarze cyfrowym i dywersyfikacja geograficzna. Pozwoliło to umocnić pozycję Grupy SMYK na rynku polskim, rozbudować sieć sklepów w Polsce i Rumunii oraz wejść na rynki 20 państw poprzez partnerstwa strategiczne i umowy franczyzowe.
W 2025 roku do Zarządu Spółki jako dyrektor finansowy (CFO) dołączyła Iwona Rytel, wcześniej związana z Grupą Empik (w latach 2011-2025 pełniła tam funkcję dyrektora finansowego oraz członka zarządu w spółkach Grupy Empik), oraz Paweł Stańdo, który od 2017 roku pełni funkcję dyrektora ds. informatyki (CIO) oraz dyrektora logistyki.
Zarząd Spółki współpracuje z silnym, doświadczonym zespołem menedżerskim wyższego szczebla, który łączy kompetencje w obszarach handlu detalicznego, e-commerce, logistyki, zakupów oraz kreowania kolekcji i zarządzania asortymentem. Dzięki ich strategicznemu podejściu Grupa SMYK z sukcesem rozwinęła marki własne, usprawniła współpracę z dostawcami, zoptymalizowała łańcuch dostaw i stworzyła spójne, angażujące doświadczenie klienta we wszystkich kanałach sprzedaży – od sklepów stacjonarnych po platformy online.
Obok niezbędnych kompetencji, kadra menedżerska Grupy Smyk ma ponadto własny interes finansowy w tworzeniu długoterminowej wartości dla akcjonariuszy. W 2024 roku Michał Grom przeprowadził wykup menedżerski – przy wsparciu partnerów finansowych, w tym Accession Capital Partners (ACP) – w celu przejęcia Spółki od jej poprzedniego właściciela, Bridgepoint. W związku z tym, Prezes Zarządu jest zaangażowany w funkcjonowanie Grupy Smyk nie tylko od strony operacyjnej, ale także finansowo, co świadczy o jego silnym zorientowaniu na długoterminowe budowanie wartości Grupy Smyk.
Systematyczny wzrost przychodów i rentowności
Grupa Smyk odnotowuje w ostatnich latach stabilny wzrost przychodów i rentowności. W 2024 roku przychody z umów z klientami osiągnięte przez Grupę Smyk sięgnęły około 2,25 mld zł, co oznacza wzrost o około 6% w porównaniu z 2023 rokiem. Wypracowany w ubiegłym roku zysk z działalności operacyjnej wyniósł około 118,9 mln zł (+91% r/r), z kolei Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) sięgnęła około 301,7 mln zł (+18% r/r).
W pierwszym półroczu 2025 roku przychody z umów z klientami Grupy Smyk wyniosły około 985,1 mln zł (+0,5% r/r), zysk z działalności operacyjnej sięgnął około 15 mln zł (wobec straty na poziomie około 12,3 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku), zaś Skorygowana EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) wyniosła około 105,3 mln zł (+26,9%).
Wyniki działalności Grupy Smyk cechują się sezonowymi, powtarzalnymi wahaniami. Przychody i zyski w drugiej połowie roku, zwłaszcza w czwartym kwartale, są zwykle wyższe niż w pozostałych okresach. Wynika to m.in. ze sprzedaży odzieży zimowej, która charakteryzuje się wyższą średnią ceną jednostkową, a tym samym przeważnie generuje wyższe marże, a także ze zwiększonego popytu na zabawki w okresie świątecznym, kiedy są one powszechnie kupowane jako prezenty. Ponadto obserwuje się wyraźne szczyty popytu w maju (sprzedaż związana z Dniem Dziecka), we wrześniu (powrót do szkoły) oraz w grudniu (przed świętami Bożego Narodzenia).
Krótko- i średnioterminowe założenia biznesowe
W ocenie Zarządu Smyk, realizacja przyjętej strategii oraz obserwowane tendencje rynkowe umożliwią osiągnięcie następujących założeń biznesowych:
- wzrost liczby sklepów Grupy Smyk o około 15-20 sklepów rocznie, zarówno w krótkim, jak i średnim okresie;
- wzrost przychodów ze sprzedaży na poziomie od niskich do średnich kilku procent w krótkim okresie oraz na poziomie wysokich kilku procent w średnim okresie;
- utrzymanie Marży Skorygowanej EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych)3 w krótkim i średnim okresie na poziomie zbliżonym do poziomu notowanego w ostatnich latach;
- zakładane nakłady inwestycyjne odzwierciedlające dalsze inwestycje Grupy w nowe sklepy SMYK oraz utrzymanie istniejących sklepów na poziomie około 60 mln zł rocznie w krótkim i ponad 60 mln zł rocznie w średnim okresie.
Założenia dotyczące dywidendy
Choć Smyk nie posiada dokumentu formalnie określającego politykę dywidendową Spółki, Zarząd zamierza rekomendować wypłatę dywidendy akcjonariuszom począwszy od podziału zysku za 2026 rok (wypłacanego w 2027 roku) w wysokości od 30% do 50% zysku netto. Poziom rekomendowanej wypłaty dywidendy może zostać podwyższony w latach, w których Grupa SMYK osiągnie wyjątkowo dobre wyniki finansowe.
Rekomendacja Zarządu w zakresie wypłaty dywidendy będzie każdorazowo poprzedzona analizą uwarunkowań rynkowych oraz bieżącej sytuacji finansowej i potrzeb kapitałowych Grupy Smyk, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z umów finansowych Grupy Smyk. Ostateczne decyzje o wypłacie dywidendy i jej wysokości będą podejmowane przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu.

4 tygodni temu



![[ANALIZA] PRCH: wrzesień miesiącem wzrostu obrotów oraz footfallu](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/10/centrum-handlowe.jpg)




