Warszawa, 23.10.2025 (ISBnews) – Smyk Holding, który dziś rozpoczął pierwszą ofertę publiczną akcji (IPO), zakłada otwarcia ok. 15-20 sklepów rocznie (w krótkim i średnim terminie), rozwój na Słowacji i wejście na rynki Czech oraz Bułgarii w 2026 r., poinformował prezes Michał Grom. Zasygnalizował też możliwość akwizycji, choć nie jako “główne działanie”. Dzięki rozwojowi spółka powinna zwiększać przychody o “od niskich do średnich kilku procent” w krótkim terminie, a w średnim okresie ma to być “wysokie kilka procent”, ocenił prezes.
“Widzimy w Polsce potencjał do otwarcia ok. 95 sklepów, a w Rumunii ok. 65 sklepów, zaś nasze planowane otwarcia w latach 2025-2026 to ponad 30 sklepów na tych dwóch rynkach (z czego 12 w Polsce). W Czechach, na Słowacji i w Bułgarii planujemy otworzyć łącznie 8 sklepów w latach 2025-2026. Strategia międzynarodowej ekspansji będzie się opierać na rozwoju omnichannel – uruchomieniu sklepów internetowych po otwarciu nowych sklepów stacjonarnych. Będziemy otwierali 15-20 sklepów rocznie w krótkim i średnim okresie i chcemy raczej przekraczać te założenia, niż ich nie dowozić” – powiedział prezes podczas wideokonferencji.
“Ten rok jest dla nas rokiem przemiany i zakładamy wzrost przychodów od niskich do średnich kilku procent w krótkim terminie, a w średnim okresie to będzie wysokie kilka procent rozwoju, jednak nie planujemy rozwoju po kilkadziesiąt procent, bo chcemy, żeby ten rozwój był bardzo stabilny. jeżeli chodzi o marżę skorygowanej EBIDTA, to będzie zgodna z poziomami historycznymi w krótkim i średnim okresie, zaś nakłady inwestycyjne to ok. 60 mln zł lub być może trochę większe – w zależności od potencjalnych lokalizacji – wobec 51 mln zł w 2024 r. i 26 mln zł w I poł. 2025 r.” – dodał.
Przekazał, iż Smyk miał na koniec czerwca 288 sklepów własnych, z czego 253 sklepy w Polsce oraz 35 w Rumunii, a od niedawna ma także jeden sklep na Słowacji. Spółka planuje w przyszłym roku wejść na rynki Czech i Bułgarii.
“Sześć tygodni temu otworzyliśmy pierwszy sklep na Słowacji i patrzymy też na Czechy oraz Bułgarię, gdzie w przyszłym roku będziemy mieli sklepy. W Czechach, Słowacji i w Bułgarii planujemy otworzyć łącznie 8 sklepów w 2025-2026. Mamy też 12 sklepów w Ukrainie, ale ich wyniki są na razie wyłączone z cyfr, które prezentujemy. Kiedy wojna się skończy to będzie to dla nas kolejny interesujący rynek z potencjałem, który już widzimy […] W Rumunii to rozdrobniony rynek z dużym potencjałem wzrostu, gdzie mamy 3,9% udziału w rynku docelowym i widzimy duży potencjał, aby nasze udziały sięgały takich udziałów jak w Polsce, gdzie mamy 14,3% udziałów. Z kolei w Polsce mamy nadzieję na dalszy wzrost udziałów” – wymienił.
“Patrzymy na cały region CEE i na obszary konsolidacji, patrzymy gdzie moglibyśmy przyspieszyć nasz rozwój przez akwizycje, ale na dziś nie rozpatrujemy tego jako głównego działania. Priorytetem jest reinwestowanie zysków w rozwój działalności, a fuzje są opcją i nie wykluczamy tego, ale to nie jest główny element naszego rozwoju. Nie zależy nam na szybkiej akwizycji, ale jeżeli będzie dobry potencjał i synergia, to na pewno będziemy taką akwizycję rozważali” – dodał.
Stwierdził, iż wzrost rynku w Polsce jest szacowany na 3,2%, a w Rumunii na 5% rocznie. Wartość w Polsce rynku docelowego Smyka, czyli ubrania, zabawki i akcesoria dziecięce, wynosi ok. 14,7 mld zł.
W 2024 r. przychody spółki wzrosły o ok. 6% r/r do 2,249 mld zł, a skorygowana EBITDA 302 mln zł, marża brutto wyniosła 42,5%, a marża skorygowanej EBITDA 13,4%. Marki własne z segmentu fashion to 40% przychodów Smyka, marki własne z segmentu zabawki i akcesoria to 11% sprzedaży, a znane marki międzynarodowe i polskie to 49% sprzedaży. W strukturze przychodów 89% to sprzedaż w Polsce, a 11% za granicą, natomiast pod względem kanałów offline stanowi 74%, online to 23%, a partnerzy to 3%.
Członek zarządu i CFO spółki, Iwona Rytel, przekazała zaś, iż capex stanowił ok. 2,3% przychodów w 2024 r. i było to 51 mln zł, z czego na wdrożenia i otwarcia nowych sklepów przeznaczono 32 mln zł, a na utrzymanie 19 mln zł. Dlug netto wyniósł w ub.r. 645 mln zł, czyli 2,1x EBITDA wobec 830 mln zł w 2023 r i 3,2x. Spółka zamierza dalej zmniejszać to zadłużenie, a wskaźniki będą się istotnie poprawiać w przyszłości, zadeklarowała.
W I poł. 2025 r. grupa miała 985 mln zł przychodów oraz 105 mln zł skorygowanej EBITDA.
Smyk Holding rozpoczął dziś pierwszą publiczną ofertę akcji, która obejmie nie więcej niż 13,64 mln nowych akcji oraz nie więcej niż 18,41 mln istniejących akcji sprzedawanych przez akcjonariusza – AMC V Gandalf SA. Cena maksymalna oferowanych akcji dla inwestorów indywidualnych została ustalona na 13 zł za sztukę. Ostateczna cena i liczba akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów zostaną ustalone ok. 30 października br., zaś pierwszy dzień notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie nastąpi ok. 7 listopada 2025 r. Spółka chce uzyskać k. 150 mln zł wpływów brutto z emisji nowych akcji, a łączna liczba akcji nabytych w ofercie będzie stanowiła ok. 45% kapitału zakładowego po rejestracji nowych akcji i po emisji akcji serii E w ramach programu motywacyjnego. Oczekuje się, iż inwestorom indywidualnym zostanie przydzielone od 10% do 15% ostatecznej liczby akcji oferowanych.
Grupa Smyk podaje, iż jest liderem rynku produktów dla dzieci w Polsce. Według raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, Grupa w 2024 roku posiadała 14,3% udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.
(ISBnews)

3 dni temu







