Polskie Linie Kolejowe i Miasto Sosnowiec podpisały porozumienie o budowie kładki nad torami, która połączy ul. Jana III Sobieskiego i Dęblińską. Obiekt powstanie w ramach modernizacji trasy Będzin – Katowice Szopienice Płd. Od 5 listopada pasażerowie będą korzystać z nowego peronu nr 3 na stacji Sosnowiec Główny.
Nowa przeprawa odpowiedzią na potrzeby mieszkańców
Kładka wyposażona zostanie w windy po obu stronach, zapewniając dostępność dla wszystkich użytkowników. Inwestycja o wartości 5 mln zł powstanie w ramach prowadzonej w tej chwili przebudowy odcinka linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe, dofinansowanej z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Po zakończeniu budowy obiekt przejdzie pod zarząd miasta.

Gotowy peron nr 3 na stacji Sosnowiec Główny
PLK zakończyło budowę peronu nr 3, który od 5 listopada obsłuży pasażerów wszystkich pociągów – do czasu zakończenia prac na pozostałych peronach. Obiekt wyposażono w antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych, windę, wiatę, ławki oraz czytelną informację pasażerską. Jedna krawędź platformy jest krótsza ze względu na nowy układ torowy, który zwiększa przepustowość stacji. Docelowo peron obsługiwać będzie pociągi dalekobieżne i regionalne w kierunku Katowic. W kolejnych etapach modernizacja obejmie platformę nr 1 i 2.
Przy stacji powstała nowa nastawnia oraz budynek hali garażowo-magazynowej dla specjalistycznego pojazdu ratownictwa technicznego. Obiekt umożliwi magazynowanie sprzętu oraz wykonywanie prac naprawczych.
Kompleksowa modernizacja trasy Będzin – Katowice
Na całej trasie Będzin – Katowice Szopienice Południowe budowane są dodatkowe tory, które rozdzielą ruch dalekobieżny od regionalnego. W Sosnowcu przebudowano 3 wiadukty przy ul. Nowopogońskiej, Żeromskiego i Piłsudskiego, zwiększając bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula.
Piesi i rowerzyści korzystają już z przejścia podziemnego na ul. Chemicznej, które zastąpiło przejazd kolejowo-drogowy. Rozwiązanie usprawniło przejście na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Zadanie obejmuje także stację Będzin, która docelowo obsługiwać będzie wyłącznie ruch towarowy, oraz budowę nowego przystanku Katowice Morawa wraz z przebudową wiaduktów i mostu nad rzeką Rawą.
Fot. PLK
Zobacz również: