Sosnowiec: Przystanek Środula ułatwi podróże po aglomeracji śląskiej

1 miesiąc temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. budują nowe przystanki Sosnowiec Środula i Katowice Morawa oraz dodatkowy peron na stacji Sosnowiec Główny. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą sprawniejsze podróże, wygodniejsze przystanki kolejowe i większe możliwości w ruchu pociągów.

Nowy przystanek w Sosnowcu jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na efektywną komunikację publiczną. Dzięki budowie tego punktu mieszkańcy dzielnicy Środula zyskają szybkie połączenie z centrum Sosnowca oraz innymi miastami aglomeracji. Projekt obejmuje budowę dwóch nowych peronów, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. Perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki i tablice informacyjne.

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. Po przebudowie obiektów inżynieryjnych, zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Prace prowadzone są już na wiadukcie kolejowym przy ul. Nowopogońskiej. Rozpoczęcie prac na wiadukcie przy ul. Piłsudskiego planowane jest na początku lutego 2025 r. Droga pod wiaduktem dla ruchu kołowego będzie zamknięta przez około 30 dni. Ruch pieszy będzie utrzymany. Po miesiącu droga zostanie otwarta i wtedy zostanie zamknięty przejazd pod wiaduktem na ul. Żeromskiego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany będą wprowadzane etapami. Na czas zamknięć będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i pieszych.

Prace prowadzone są na też stacji Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy.

Na katowickim odcinku tego zadania zamontowano dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Wykonawca pracuje przy budowie mostu nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa będą kontynuowane w drugiej połowie 2025 r.

Prace na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. są częścią wielkiej inwestycji. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. PKP PLK
Idź do oryginalnego materiału