Spadki w przewozach towarowych w Polsce i Europie

1 godzina temu

Pierwsze sześć miesięcy 2025 r. okazało się trudnym okresem dla kolejowego transportu towarów zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, większość rynków zanotowała spadki względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Tendencja ta odzwierciedla ogólne spowolnienie gospodarcze oraz trudności logistyczne, z którymi boryka się sektor transportowy.

Urząd Transportu Kolejowego

Polska z wyraźnymi spadkami, ale wciąż w europejskiej czołówce

Na polskim rynku przewoźnicy zrealizowali o 7,4% mniej pracy przewozowej oraz przewieźli o 5,1% mniej masy towarowej niż w pierwszym półroczu 2024 r. Oznacza to znaczące wyhamowanie dynamiki przewozów, które jeszcze rok wcześniej utrzymywały stabilny poziom mimo zmiennych warunków gospodarczych.

Mimo odnotowanych spadków Polska wciąż pozostaje jednym z kluczowych graczy na europejskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Z przewiezionymi 104,9 mln ton, polska kolej uplasowała się na drugim miejscu w Europie, ustępując jedynie Niemcom (165,2 mln ton). Za Polską znalazły się Włochy, które osiągnęły wynik 49 mln ton.

„Pomimo tych spadków polska kolej towarowa utrzymuje bardzo silną pozycję na europejskim rynku” — podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Europa również notuje spowolnienie

Zjawisko spadku przewozów towarowych nie jest jednak charakterystyczne wyłącznie dla Polski. W 31 analizowanych krajach europejskich masa przewiezionych ładunków zmniejszyła się o 3%, a praca przewozowa o 3,6% w porównaniu z I półroczem 2024 r.

Łącznie na Starym Kontynencie przewoźnicy dostarczyli 701,5 mln ton towarów, a praca przewozowa wyniosła 198,6 mld tonokilometrów. Ponad połowa całego wolumenu pracy przewozowej przypada na trzy największe rynki: Niemcy (61,9 mld tkm), Polskę (27 mld tkm) oraz Francję, która osiągnęła niemal 17 mld tkm.

Na przeciwległym biegunie znalazły się Czarnogóra, Macedonia Północna, Grecja i Irlandia — kraje te nie przekroczyły choćby 1 mln ton przewiezionych towarów.

Silna pozycja Polski mimo trudności

Choć zarówno dane krajowe, jak i europejskie wskazują na wyraźny trend spadkowy, Polska przez cały czas odgrywa kluczową rolę w kontynentalnym systemie transportowym. Utrzymanie drugiego miejsca w zestawieniu masy przewożonych towarów świadczy o potencjale krajowych przewoźników i znaczeniu polskiej infrastruktury kolejowej.

Szczegółowa analiza rynku została ujęta w najnowszym opracowaniu UTK „Przewozy towarowe w Polsce w I półroczu 2025 r. na tle innych państw w Europie”, które zawiera pełne zestawienia oraz porównania między poszczególnymi krajami.

Idź do oryginalnego materiału