Spożycie owoców i warzyw w Europie spada. Jakie jest w Polsce?

5 miesięcy temu

Obserwowany w czasie pandemii koronawirusa pozytywny trend do zwiększenia konsumpcji owoców i warzyw zwolnił. Zaś spożycie owoców i warzyw w Europie spadło poniżej średniej wieloletniej. Zgodnie z raportem Freshfel Europe, głównym powodem tego spadku jest kryzys gospodarczy, który wpłynął na zmniejszenie siły nabywczej konsumentów.

Freshfel Europe opublikował najnowszą edycję Europejskiego Monitora Konsumpcji Produktów Świeżych. Wynika z niej, iż średnie spożycie owoców i warzyw w UE zmniejszyło się do 350 g/dzień/mieszkańca w 2022 r. Raport zawiera porównanie tendencji konsumpcyjnych w całej UE-27, jak również w każdym państwie członkowskim, w oparciu o oficjalne statystyki EUROSTAT i FAOSTAT.

Spożycie owoców i warzyw w UE

Jak wynika z najnowszego raportu stowarzyszenia Freshfel Europe, średnie spożycie owoców i warzyw w UE spadło do 350 g/dzień/mieszkańca w 2022 r. To o 5% mniej w porównaniu z 2021 r. i prawie o 3% mniej od średniej z poprzednich pięciu lat. Ponadto przez cały czas jest to poziom o ponad 12% niższy od minimalnego poziomu 400 g/dzień/mieszkańca, zalecanego przez WHO. Zgodnie z raportem, zalecany poziom co najmniej 400 g świeżych owoców i warzyw dziennie na mieszkańca osiąga tylko 6 państw w UE. Jest wśród nich Polska, w której spożycie wynosi 429 g/mieszkańca/dzień (wykres).

Wykres. Spożycie owoców i warzyw w UE. Źródło: Freshfel Europe

fot. zrzut ekranu

Dlaczego konsumpcja owoców i warzyw spada?

Ponadto odnotowano, iż w 2022 r. wielkość rynku świeżych produktów w UE-27 zmniejszyła się do 71,35 mln ton. Spadek ten zakończył pozytywną tendencję zapoczątkowaną w 2020 r. przez pandemię Covid-19. Bowiem w czasie pandemii zauważalnie wzrosła świadomość Europejczyków dotycząca zdrowego odżywiania i stylu życia. Natomiast od 2022 r. spożycie owoców i warzyw ponownie znajduje się pod presją w całej Unii Europejskiej. Główną przyczyną zmniejszającej się konsumpcji świeżych produktów jest kryzys gospodarczy, w jakim znalazła się Europa. Ściśle mówiąc, rosnące ceny owoców i warzyw oraz ogólna inflacja negatywnie wpływają na siłę nabywczą konsumentów. Stąd ograniczają oni wielkość zakupów i poszukują tańszych produktów.

W czasach niepewności gospodarczej konsumenci mają tendencję do przechodzenia na mniej zdrową dietę, która jest postrzegana jako bardziej satysfakcjonująca pod względem energetycznym i tańsza niż owoce i warzywa. Poza ustaleniami z 2022 r., również wstępne dane za lata 2023–2024 potwierdzają utrzymujące się tendencje spadkowe, które w wielu przypadkach osiągnęły ponad 10%, co oznacza, iż ​​wzrost konsumpcji po pandemii został całkowicie utracony — komentuje Philippe Binard, delegat generalny Freshfel Europe.

Jak zwiększyć spożycie owoców i warzyw?

Salvo Laudani, prezes stowarzyszenia Freshfel Europe stwierdził, iż dotychczasowe próby zwiększenia spożycia owoców i warzyw podejmowane przez obecną kadencję legislacyjną UE nie powiodły się. A problem został przeoczony przez decydentów. Tymczasem owoce i warzywa powinny być uznane za dobra publiczne i sklasyfikowane jako produkty niezbędne. Produkty te stanowią część rozwiązań problemów i wyzwań społecznych. Dlatego należy stymulować ich spożycie znacznie powyżej zalecanego przez WHO poziomu 400 g/mieszkańca/dziennie.

Krajowe wytyczne żywieniowe, zalecenia Rady Nordyckiej i naukowcy z EGEA zgadzają się, iż ambicje i docelowy poziom spożycia należy podnieść do 800 g/mieszkańca/dzień. Korzyści płynące ze spożywania owoców i warzyw powinny być lepiej uwzględniane w polityce promocyjnej, ale także w nadchodzącej debacie na temat taksonomii. Poza tym należy zająć się błędnymi wyobrażeniami na temat cen lub bezpieczeństwa żywności, aby konsumenci mogli dokonywać świadomych wyborów. Równolegle sektor powinien kontynuować swoje wysiłki i innowacje w kierunku większej wygody, lepszego smaku i konsystencji owoców i warzyw, a także kierować działania promocyjne do najmłodszych. Należy również szukać wsparcia, aby świeże produkty były niedrogie i dobrze dostępne dla gospodarstw domowych najbardziej potrzebujących i tych o niższych dochodach — mówi Salvo Laudani.

Podsumowując, prezes Freshfel Europe podkreśla, iż owoce i warzywa mają wiele zalet i stanowią niedrogą opcję żywnościową dla europejskich konsumentów. Zaś sektor owoców i warzyw oraz władze publiczne powinny połączyć siły, aby zbudować zrównoważoną postawę konsumpcyjną. Powinna być ona oparta na korzyściach płynących ze świeżych owoców i warzyw dla planety, klimatu i zdrowia samych konsumentów.

Źródło: freshfel.org

Idź do oryginalnego materiału